چین: آمریکا از اقدامات تضعیف‌کننده حق حاکمیت پکن در دریای جنوبی چین دست بردارد

مقامات چین از آمریکا خواستند اقداماتی را که باعث تضعیف حق حاکمیت این کشور در دریای جنوبی چین می‌شود، متوقف کند.

چین از آمریکا خواست از اقدامات تضعیف‌کننده حق حاکمیت پکن دردریای چین جنوبی دست برداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات چین از آمریکا خواستند از اقدامات خود برای تضعیف حق حاکمیت این کشور در دریای جنوبی چین دست بردارد.

یانگ جیه چی، عضو کمیته سیاستگذاری حزب حاکم چین و وی فنگ، وزیر دفاع این کشور پس از گفتگو درباره مناقشات ارضی در دریای جنوبی چین در کنفرانس خبری مشترک با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور حضور یافتند.

عضو کمیته سیاستگذاری حزب حاکم چین اعلام کرد: واشنگتن باید اقداماتی که حق حاکمیت و ثبات ما را در دریای جنوبی چین تضعیف می‌کند، متوقف نماید.

یانگ در این کنفرانس خبری افزود: طرف چینی به طور واضح برای آمریکا مشخص کرده که این کشور باید ارسال کشتی و هواپیماهای نظامی به مناطق نزدیک به جزایر چین را متوقف کند و همچنین از اقداماتی که حق حاکمیت این کشور و منافع امنیتی آن را تضعیف می‌کند، دست بردارد. ما آمریکا را ترغیب می‌کنیم تا نقش سازنده‌ای در ایجاد صلح و ثبات در دریای جنوبی چین داشته باشند. این اقدام به کاهش خطرات امنیتی منجر خواهد شد.

در عین حال در این کنفرانس خبری مقامات آمریکایی نگرانی خود را در خصوص آنچه به آن به عنوان نظامی سازی روبه رشد در دریای جنوبی چین اشاره شد، ابراز داشتند و بر خروج موشک‌های چین از جزایر اسپراتلی تاکید کردند. 

گفتگوهای دیپلماتیک و امنیتی سالانه چین و آمریکا در ابتدا قرار بود ماه گذشته در پکن برگزار شود، اما به دنبال افزایش تنش‌ها میان دو کشور لغو شد. در بیانیه این کنفرانس خبری مشترک پیشنهاد شد که دو طرف بر موضوع عدم تقابل با هم متعهد بمانند و از حل و فصل مسالمت‌آمیز هر گونه اختلاف در منطقه حمایت کنند.

چین در حال حاضر کنترل بخش عظیمی از جزایر را در دریای جنوبی چین در اختیار دارد، جزایری که ویتنام، تایوان، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت آن را دارند. در سال 2016 دادگاه لاهه اعلام کرد هیچ اساس قانونی در مورد حق حاکمیت چین بر این جزایر وجود ندارد. چین با به رسمیت نشناختن حکم دادگاه لاهه خواستار حل و فصل مناقشات از طریق مذاکرات چندجانبه شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار