برنامه‌های چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی اعلام شد/ راه اندازی نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی

محسن حموله گفت: امسال نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی را داریم چرا که اسباب بازی به عنوان ابزاری تاثیر گذار در مرحله رشد کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی با حضور حسین ربانی غریبی رئیس جشنواره و معاون تولید کانون، محسن حموله دبیر رویداد و حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد.

حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در ابتدای نشست گفت: این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کانون و کشور محسوب می‌شود از این رو جلسات سیاست گذاری و برنامه ریزی از ماه‌های گذشته شروع شده است.

در ادامه حسین ربانی غریبی رئیس جشنواره و معاون تولید کانون گفت: هدف اصلی این جشنواره گردهمایی چهره به چهره فعالان زنجیره اسباب بازی در کشور است. اگر اسباب بازی را یک کالای فرهنگی بدانیم نمی‌توانیم آن را به عنوان یک ماده خوراکی مصرف نشده، تمام شده فرض کنیم چرا که باید کالا به خانواده برسد و توسط کودکان مصرف شود.

وی با بیان اینکه مهمترین مخاطب در چهارمین دوره مهمترین رویداد کشور؛ خانواده‌های ایرانی هستند، گفت: این جشنواره چند هدف ضمنی دارد. اول آنکه فعالان عرصه اسباب بازی در طول جشنواره با یکدیگر در ارتباط باشند. هدف دیگر نمایش تولیدات داخلی این عرصه است؛ اگر کم و کاستی هم وجود دارد باید فعالان این عرصه آن را آنالیز کرده و ظرفیت‌ها را افزایش دهند.

ربانی با بیان اهداف دیگر جشنواره ادامه داد: هدف بعدی مخاطبانی هستند که دغدغه خرید کالای ایرانی را دارند. این برنامه ریزی انجام شده و مردم می‌توانند با حضور در این جشنواره کالای موردنظرشان را خریداری کنند. هدف بعدی ارزیابی تخصصی و عمومی کالا‌ها است که با توجه به فروش، در انتهای جشنواره تشخیص می‌دهیم کدام کالا بهتر بوده است.

رئیس جشنواره گفت: ما از مدیران صنعت، معدن و تجارت کشور به این دلیل که صنعت اسباب بازی نیاز به حمایت دارد و باید فضای زیرساخت برای حمایت و تسهیلات ایجاد شود، همچنین از مدیران وزارت کار به این دلیل که اسباب بازی به عنوان یک محصول در تشکیل شخصیت کودکان و نوجوانان نقش دارد و آینده کشور توسط آنها ساخته می‌شود، دعوت می‌کنیم.

ربانی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های فرهنگی برای سیاست گذاری و قانون گذاری در حوزه اسباب بازی دعوت می‌کنیم، گفت: دغدغه‌های جدی این عرصه از حوزه سیاست مالی و اقتصادی اداره مالیات و گمرک و حوزه تعرفه واردات است که مسئولان حوزه سیاست گذاری باید، سیاست گذاری بهتری برای حمایت از این صنعت ایجاد کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدعه‌ها فاصله بین توزیع کنندگان و تولیدکنندگان است. این فاصله باعث می‌شود تولید کنندگان نتوانند درست بهره ببرند. مدیران صنعت بانکداری کشور برای اینکه بتوانند از این صنعت تولیدی استفاده کنند باید ظرفیت‌های مختلف را  حمایت کنند.

محسن حموله دبیر جشنواره در ادامه این نشست گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرساله برنامه‌های خود را ارزیابی می‌کند. بعد از جشنواره سوم دو اتفاق خوب رخ داد. در حوزه صنعت اسباب بازی دو انجمن تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی فعال شد که با توجه به اینکه اسباب بازی اتحادیه مستقل ندارد کار ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه مجوز انجمن تولید کنندگان کشوری است و از تمام تولیدکنندگان عضو میگیرد، بیان کرد: اتفاق بعدی که رخ داد ما در جشنواره چهارم از انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در کار‌های تخصصی استفاده می‌کنیم. آقای رجبی به عنوان مسئول نمایشگاه تخصصی، آقای حامد تاملی مسئول نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مهدی زاده مسئول کمیته علمی در جشنواره امسال حضور دارند.

حموله با بیان اینکه جشنواره کمیته‌های دیگری نیز دارد،گفت: کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی آقای رهنما، کمیته اجرایی و پشتیبانی آقای سلیمانی هستند و دو مشاور دیگر نیز داریم که عضو انجمن تولید کنندگان هستند. تولیدکنندگان اسباب بازی امسال در جشنواره نقش دارند و کمک می‌کنند جشنواره خوبی داشته باشیم و مسیر متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.

راه اندازی نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی

وی گفت: سال‌های گذشته نمایشگاه فقط فروش اسباب بازی بود و افرادی که غرفه رزرو می‌کردند می‌توانستند محصولاتشان را بفروشند اما امسال نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی را داریم چرا که اسباب بازی به عنوان ابزاری تاثیر گذار در مرحله رشد کودک و نوجوان است.

وی افزود: ارتباط میان نهاد‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه اسباب بازی، معرفی اسباب بازی‌های موثر در رشد ذهنی و جسمی کودکان، ارائه دستاورد‌های اسباب بازی‌های تولید ایرانی و فرهنگ انتخاب درست اسباب بازی در این جشنواره از جمله محور‌های مهم آن است.

حموله افزود: با اینکه مخاطبان اصلی جشنواره، کودکان و خانواده هایشان هستند، اما ما از طراحان و تولید کنندگان و سرمایه گذاران و همه فعالان حوزه اسباب بازی، مسئولان سازمان‌های دولتی و غیردولتی، دانشگاه ها، پژوهشکده ها، برنامه ریزان محتوای آمورشی و کتاب‌های درسی، مدیران مدارس، آموزگاران مدارس را هم دعوت کردیم.

وی ادامه داد: جشنواره بخش‌هایی دارد که کمیته داوری برترین اسباب بازی‌هایی که گواهی نامه گرفتند را در سه بخش ایده بازار، اسباب بازی‌های ثبتی و اسباب بازی مجوز تولید داوری شده در مراسم اختتامیه معرفی می‌کند.

حموله با بیان اینکه کمیته نمایشگاه تخصصی داریم، بیان کرد:در نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های ما در صنعت اسباب بازی که بیش از ۸۰ تولید کننده ایرانی  و بیش از ۱۳۰۰ اسباب بازی ایرانی شرکت دارند،معرفی می‌شوند.

معرفی فعالیت‌های ۳۳ سازمان دولتی و مردم نهاد در نمایشگاه امسال

وی ادامه داد:بیش از ۳۳ سازمان دولتی و مردم نهاد فعالیت هایشان را در این نمایشگاه و در کمیته ترویجی بازی و اسباب بازی معرفی می‌کنند.

حموله با تاکید بر اینکه اسباب بازی ایرانی را داریم که در نمایشگاه تخصصی معرفی و به فروش می‌رسند، بیان کرد:کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی هم فعالیت خودشان را انجام خواهند داد. در کمیته داوری ۲۲۴ اسباب بازی ثبتی به ما رسیده بود که توسط هیئت انتخاب ۸۳ اثر به داوری رسید. در حوزه اسباب بازی مجوز تولید ۱۱۵ اثر صادر شد که ۱۰۴ اثر را برای داوری انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه کمیته علمی جشنواره نیز امسال در ۲۶ آبان همایش لزوم طراحی رشته اسباب بازی در دانشگاه‌ها را دارد که ۴ نشست و ۵ کارگاه داریم، گفت:نشست‌های تخصصی در کمیته علمی برنامه ریزی شده و نشست تخصصی تولید اسباب بازی در ایران را نیز داریم که در این نشست معرفی مراکز موفق تولید اسباب بازی در ایران و جهان را داریم.

حموله با تاکید بر اینکه نشست تخصصی بررسی مسائل تولید اسباب بازی در ایران، معرفی نمایشگاه اسباب بازی در سطح جهان و گفتگو با مدیران آنها، بررسی شیوه‌های بازاریابی و بازارسازی نوین، شرایط حضور در بازار‌های داخلی و خارجی، نشست تخصصی نقش روانشناسی در طراحی و تولید اسباب بازی با حضور انجمن روانشناسان و نشست تخصصی حضور طراحان در صنعت اسباب بازی برگزار می شود و ۵ کارگاه هم در کمیته علمی برنامه ریزی شده است.

حموله افزود: چون ایام جشنواره کتاب همزمان است با هفته کتاب و کتابخوانی رونمایی از کتاب فناوری‌های صنعت اسباب بازی و رونمایی از مجموعه ۵ جلدی تئاتر اسباب بازی از انتشارات کانون است.

وی گفت: در جشنواره با همکاری گروه سلامت و هنر کمپینی با شعار باز هم بازی داریم که اسباب بازی‌های نو را برای تزئین اتاق بیمارستان‌ها جمع آوری می‌کند.

رجبی (دبیر کمیته نمایشگاه تخصصی) در خصوص تشکیل اتحادیه در این برنامه گفت: مسیر قانونی این است که اول انجمن‌ها تشکیل می‌شود و وقتی به ۱۵ انجمن رسیدیم اتحادیه شکل می‌گیرد. در حال حاضر ۲ انجمن تشکیل شده و تا آخرسال ۱۳ انجمن دیگر راه اندازی خواهد شد. باید این مسیرقانونی را طی کنیم و به تعداد ۳۵۰ واحد تولید اسباب بازی که رسیدیم آن وقت درخواست می‌دهیم. ما از کسانی که متولی صنعت اسباب بازی هستند درخواست همکاری داریم و سیاست کلی کشور می‌خواهد که این اتحادیه‌ها زیاد نشوند و زیر نظر یک اتحادیه کار کنند.

وی گفت:مسیر رشد انجمن خوب است و در حال حاضر ۱۰۰ عضو داریم که تا آخر سال این تعداد افزایش می‌یابد. در حال حاضر نسبت به زمان‌های گذشته هفته‌ای ۱۰ عنوان محصول جدید تولید می‌شود که از لحاظ کیفیت عالی هستند.

آقایی دبیر کارگروه رسانه و معاونت دیجیتال نیز گفت: رویکرد حوزه‌های عملیاتی نسبت به دوره‌های قبل تفاوت دارد درحال حاضر تاکید بر آن است که رده بندی کانون را علم کرده و به عنوان معیاری برای خانواده‌ها در نظر بگیریم. در حوزه اسباب بازی باید پذیرای مجموعه‌ها باشیم تا نقش خود را ایفا کنند. اینکه انجمن‌ها وارد رویداد اسباب بازی می‌شوند قابل قدردانی است. ما در این جشنواره رده بندی سنی و مهارتی را شروع می‌کنیم که در یکی از نشست‌های این جشنواره این موضوع بررسی خواهد شد. نمایشگاه ترویجی و مربی‌ها باید رده بندی سنی داشته باشند. نمایشگاه تخصصی نیز رویکرد درستی بود، چون در حوزه‌های تولید و طراحی فضا باز شد. افرادی که در حوزه تولید هستند نگاهشان این است که کدام بازی در خارج از کشور موفق است همان را طراحی کرده و می‌فروشند که این درست نیست. بحث آمارنامه حوزه صنعت اسباب بازی را شروع خواهیم کرد که معیاری برای شورای سیاست گذاری خواهد بود. این نمایشگاه باید نقطه عطفی باشد بین مدیران مدرسه و مهدکودک‌ها و بازی سرا‌ها برای خرید عمده شان باشد.

ربانی در خصوص نظارت بر کیفیت اسباب بازی‌هایی که برای رده سنی زیر ۲ سال است، گفت: شورای نظارت بر اسباب بازی واقع در کانون وظیفه نظارت بر محتوا را دارد. نظارت بهداشتی روی کالا و اسباب بازی نداریم، ولی استاندارد این را در نظر می‌گیرد.

مهدی زاده در خصوص پیشرفت و حضور بازی‌های دیجیتال در این جشنواره بیان کرد: تاکید اصلی جشنواره روی اسباب بازی فیزیکی است و حوزه دیجیتال بنیاد مستقل دارد و در آنجا فعالیت هایشان انجام می‌شود. در این سال‌ها کل این حوزه (بازی فیزیکی و اسباب بازی فیزیکی) مورد غفلت بوده واین جشنواره برای پررنگ‌تر کردن این حوزه است، ولی خب نمایشگاه ترویجی خالی از حوزه فناوری دیجیتال نیست.

تاملی گفت: در بحث ترویجی در راستای شعار جشنواره که «تمرین زندگی» بازی برای همه است. اشخاص مختلف از خردسال تا کهنسال از این جشنواره می‌توانند استفاده کنند. در این جشنواره از خانه‌های سالمندان برای استفاده بازی‌های رومیزی و بازی درمانی، کودکان کار، معلولان حرکتی، نابینایان دعوت می شود که حضور داشته باشند.

وی گفت:برای دانش آموزان هم سانس صبح را به مدارس اختصاص دادیم و بیش از ۳۰۰-۴۰۰ دانش آموز صبح‌ها از بازی‌ها استفاده می‌کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه کانون منزل ما است و اتفاق‌های خوبی در این جشنواره رخ خواهد داد، گفت:نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی متمرکز به هفته جشنواره نیست و تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۶ تا ۳۰ آبان، از ساعت ۹ تا ۱۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار