در جلسه بنیاد امید ایرانیان مطرح شد؛

نقش آفرینی زنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشور

نقش آفرینی زنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشور با حضور چهره‌های سیاسی در جلسه بنیاد امیدایرانیان بحث و بررسی شد.

نقش آفرینی زنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سی و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمد صادق مشایخ با موضوع «راهکار‌های حمایت از بانوان در راستای نیل به حقوق اجتماعی و مدیریتیشان در چارچوب قانون و ارتقاء نقش آفرینی آنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشور» برگزار شد.

پررنگ شدن حضور زنان در عرصه‌‌های مدیریتی پس از انقلاب

در ابتدای جلسه، محمد صادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: اروپا پس از گذار از دوران تاریک قرون وسطی، توانست پس از حدود ۱۳۰ سال، از دوران سخت و ظلمات حاصل از قرون وسطی خارج شده و دوران صنعتی نوین خویش را آغاز کند، اما با شعار فمینیسم و بکار گیری زنان در عرصه صنعت، در ابتدا در راستای حمایت از حقوق زنان و برابری حقوق زن و مرد، نتواست توفیقاتی کسب کند. اما به مرور و با تنظیم قوانین حاصل از خواست ملت و به ویژه بانوان، توانست از آنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی و اقتصادی استفاده کند و تا حدودی حقوق زنان را احیا کند.

مشایخ افزود: با نگرش به دین مبین اسلام و تاریخ صدر اسلام، به اقدامات بی بدیل پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌رسیم که چگونه از زنده به گور کردن دختران جلوگیری کرده و  چگونه از حقوق زنان حمایت می‌کردند و به آنان احترام می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، یکی از عرصه‌های افتخار برانگیز حضور تعیین کننده بانوان در اسلام، می‌توان به تجلی شکوهمند و بینظیر حضرت زینب (س) در واقعه کربلا اشاره کرد که چگونه با سخنرانی ملکوتی آنان، مکتب قیام اباعبدالله الحسین (ع) را در کربلا زنده نگاه داشتند.

مشایخ خاطرنشان کرد: بنابراین طبق الگوبرداری از مکتب اسلام و زندگانی معصومین (ع)، حمایت از حقوق بانوان از واجبات است و از سوی دیگر بر طبق قوانین مدنی و توسعه فرهنگ ملل، از مهمترین آیتم‌های زندگانی مترقی، صیانت از حقوق زنان و بکارگیری بانوان در جایگاه‌های مدیریتی و اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی نیز با توجه به آنکه بر حفظ و دفاع از حقوق قانونی بانوان تاکید شده است، لذا لازم است جهت پیشبرد اهداف نظام و ارتقا جایگاه مدیریت و فرهنگ اجتماعی، ضمن احترام به حقوق و ارزش‌های والای بانوان، از آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و مدیریتی کشور در سطح گسترده‌ای استفاده کرد. ضمن اینکه قویا لازم است، بانوان در راستای ارتقاء اعتماد به نفس خویش بکوشند.

حضور زنان در جامعه نماد سلامت جامعه است

سیدمحمد هاشمی اصفهانی، مشاور اسبق وزیر نفت اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در مشورت با بانوان مقید بودند. زمانی که با حضرت خدیجه (س) ازدواج کردند، پیامبر (ص) به حضرت خدیجه (س) کنیه مشاور امین را دادند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد شهدای زن در صدر اسلام که زیر شکنجه تا انتها راسخ و پابرجا ایستادگی کردند و دست از اعتقاداتشان نکشیدند تا به مقام شهادت نائل شدند، از مردان بیشتر بود و این نشان از شئونات والای جامعه بانوان است که به ویژه تجلی چنین خصائص ارزشمندی از بانوان، از زمان ظهور دین مبین اسلام به منصه ظهور و بروز رسید.

مشاور اسبق وزیر نفت اضافه کرد: بعد از انقلاب زنان در فعالیت‌های جمعی به موفقیت‌های چشم گیری دست پیدا کردند. در حال حاضر تا دست یافتن به ظرفیت ۳۰ در صدی حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و انتخاباتی از جمله در مجلس شورای اسلامی، همچنان فاصله داریم که این فاصله با حمایت از بانوان کارآمد و لایق، هر چه سریعتر باید پر شود.

وی اضافه کرد: نباید نگاه جنسیتی به توانمندی افراد داشته باشیم، بلکه تنها ملاک سنجش، توانایی و شایستگی افراد باید باشد. حضور زنان در جامعه نماد سلامت جامعه است. با توجه معضلات متعددی که رده حوزه مدیریت مردانه، در بخش اقتصادی و بانکی تاکنون وجود داشته است، پیشنهاد می‌شود، از ظرفیت مدیریت و نظارت بانوان در شبکه مدیریت اقتصادی و بانکی کشور استفاده شود، تا با بهره گیری از روحیات صادقانه، سالم و شجاعانه بانوان، بتوان در جهت بهبود مدیریت سیستم اقتصادی و بانکی کشور، گام برداشت.

حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی پس از انقلاب بهتر شده است

فائزه هاشمی رفسنجانی، در مقایسه حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی قبل و بعد از انقلاب گفت: کلیت و گستردگی حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نسبت به قبل از انقلاب بیشتر و بهتر شده است.

 رئیس کانون زنان حزب کارگزارن سازندگی افزود:  طی تلاش‌های صورت گرفته، با در نظر گرفتن سهمیه ۳۰ در صدی در انتخابات‌های مختلف، همچنین ابلاغی دولت به دستگاه‌های ذیربط در راستای استفاده ۳۰ درصدی از بانوان در پست‌های مدیریتی، کم کم جایگاه واقعی حقوق زنان در حال شکل گیری و تثبیت است. ضمن اینکه بانوان واقعا بخوبی توانسته اند، شایستگی‌ها و لیاقت‌های خود را در ساختار مدیریت و اقتصاد کشور نشان دهند. همچنین باید تاکید کرد، مسیر اخذ کامل سهمیه ۳۰ در صدی بانوان، باید به مرور و تدریجی طی بشود تا استوار و پایدار شود.

فائزه هاشمی اضافه کرد: با تاکید بر سهمیه، به مرور فرهنگ سازی و سپس نهادینه می‌شود و بالاخره سهمیه ۳۰ در صدی عرف می‌شود و در نهایت می‌توان سهمیه را حذف کرد، چراکه جایگاه بانوان و نقش آنان در عرصه مدیریت کشور تثبیت شده است.

وی پیشنهاد کرد: احزاب موظفند، حداقل ۳۰ درصد از رده‌های مدیریتی خود را و همچنین ۳۰ درصد از لیست‌های انتخاباتی خود را به زنان اختصاص دهند و در نهایت سهمیه زنان جهت حضور در سیاست‌های کلان انتخابات در نظر گرفته شود.

درخشش حضور بانوان کارآفرین ایرانی در خارج از کشور

طاهره توکل نیا، حقوقدان و رئیس کمیسیون حقوقی اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان در این جلسه گفت: بانوان ایرانی ثابت کرده اند از قابلیت‌ها و استعداد‌های والایی برخوردارند و نسبت به همتایان خارجی به ویژه بانوان کشور‌های همسایه، برجسته ترند.

رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان افزود: جمعیت کل کشور‌های همسایه ما، بالغ بر ۵۲۰ میلیون نفر است که بخش عظیمی از این جمعیت را بانوان به خود اختصاص داده اند و از این میان بانوان کارآفرین زیادی در کشور‌های همسایه از جمله در ترکیه و عمان وجود دارند؛ لذا پیشنهاد می‌شود، ضمن سازماندهی بانوان کارآفرین ایرانی، ارتباط بانوان کارآفرین ایرانی با بانوان کارآفرین کشور‌های منطقه شکل گرفته تا شاهد روز افزون بانوان ایرانی به ویژه در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی کشور باشیم.

پروانه مافی، رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: در اجلاس بین المجالس، ملاحظه کردیم حضور بانوان در پارلمان‌های کشور‌های مختلف بسیار پر رنگ است، اما مع الاسف تعداد بانوان حاضر در مجلس شورای اسلامی، همچنان کمتر از میزان مورد نظر است و حتی در جدول تعداد اعضای بانوان حاضر در پارلمان‌های کشور‌های مختلف، رتبه ایران در رده‌های پایین جدول قرار داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید افزود: لازم است از طرح افزایش بانوان در مجلس شورای اسلامی حمایت شود و بطور جدی بر ضرورت اجرای این طرح تا رسیدن به حضور کامل سهمیه ۳۰ درصدی بانوان چه در مجلس و چه در دیگر عرصه‌های مدیریتی کشور حمایت شود.

ثریا دانا، کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: جهت حضور موثر و پر رنگ بانوان، باید دوره‌های آموزشی ویژه بر قرار نمود. ارتباط بدون خشونت نیز در مدارس باید آموزش داده شود؛ لذا باید با آموزش‌های راهبردی و صحیح از حضور بانوان در جایگاه‌های مدیریت کلان کشور حمایت کرد.

ایرج حسابی گفت: باید از بانوان شایسته و مستعدی که تخصص حتی در مشاغل استراتژیک همچون خلبانی دارند، حمایت کرد و از آنان در این مشاغل استفاده کرد تا جامعه بیش از پیش به استعداد‌ها و توانمندی‌های بانوان ایرانی پی ببرد.

زهرا نژاد بهرام،عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: سهمیه بندی جنسیتی بهترین روش در راستای حمایت از حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی و انتخاباتی کشور است که باید مجدانه در جهت تکمیل سهمیه ۳۰ درصدی بانوان در کلیه عرصه‌های مدیریتی و تقنینی کشور تلاش کرد.

معصومه شکور قهاری،معصومه شکور قهاری، مدیر کل پژوهشی هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: شایستگی بانوان به ویژه با حضور در پست‌های مدیریتی به اثبات رسیده است؛ لذا لازم است با فرهنگسازی و حمایت از بانوان، اعتمادسازی و اعتماد به نفس در بانوان ارتقا یابد.

ضرورت تقویت خودباوری در میان زنان کشور ن

سوسن باستانی معاون ابتکار در این جلسه مطرح کرد: در حال حاضر حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی پذیرفته و تثبیت شده است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که، فرصت مردان در سعی و خطا‌های مدیریتی بیشتر بوده و بانوان در این زمینه فرصت بسیار کمی داشته اند؛ لذا لازم است با تشویق‌ها و حمایت‌های پایدار، خود باوری در بانوان را افزایش داد.

معاون امور زنان معاونت رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور سهمیه ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی جهت بانوان را ابلاغ کرده اند، اما رشد پر شدن سهمیه بسیار کند است؛ لذا باید از هم اکنون به شناسایی نیرو‌های مستعد و شایسته پرداخت تا بتوان شاهد حضور ۳۰ درصدی بانوان در همه عرصه‌های مدیریتی و نظارتی کشور بود.

سهم زنان باید به عنوان یکی از مسائل زیر بنائی در حوزه اقتصاد مشخص شود

ژاله فرامرزیان، معاون وزیر ورزش و جوانان و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه بیان کرد: سهم زنان در اقتصاد باید بررسی شود. در حال حاضر زنان به اقتصاد دسترسی خوبی ندارند و سهم کمی از آن زنان است و، چون نقش کمی در اقتصاد دارند، لذا نقش آفرینی کمی در کشور دارند.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: باید سهم زنان به عنوان یکی از مسائل زیر بنائی در حوزه اقتصاد مشخص شود، آنهم به ویژه در حوزه اقتصاد مولد لازم است بانوان، بازخورد اقتصادی در کشور داشته باشند، لذا سهم بانوان در اقتصاد را، دولت باید تعیین کرد.

ارائه راهکارهایی به بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز

در ادامه محمد حسین ادیب با اشاره به مهمترین معضلات اقتصادی کشور، به بررسی نرخ ارز پرداخت و گفت: سیاست‌های پولی در کشور باید طوری تنظیم بشود که تورم بیشتر از ۲ در صد نشود. در صورتیکه تورم از ۲ در صد بیشتر بشود، کاهش ارزش پول را به همراه می‌آورد و ارزش پول ملی در مقابل پول دیگر کشور‌ها سقوط می‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: افزایش نرخ ارز و نرخ کنونی دلار، محصول سیاست‌های انبساطی، بویژه بعد از جنگ است. در حال حاضر ۹۷ درصد نقدینگی، سپرده‌های بانکی است. وقتی همه دنیا به سپرده‌های بانکی ۱ درصد سود می‌دهند و بانک‌های ما عمریست ۲۰ درصد به سپرده‌های بانکی سود می‌دهند، یعنی سیاست ما انبساطی‌تر شده، در نتیجه تورم ما افزایش یافته و نهایتا دیر یا زود پول ملی ما سقوط می‌کند.

این اقتصاددان راهکار حل معضل تورم و کنترل نرخ ارز را اتخاذ سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی دانست و اضافه کرد: وظیفه بانک مرکزی این است که وقتی تورم کشور بیش از تورم دیگر کشورهاست، سریعا باید جلوی سود بانکی را بگیرد و به عبارتی، جلوی سیاست انبساطی را بگیرد؛ لذا راه حل نهایی آنست که بانک مرکزی با اتخاذ سیاست انقباضی، می‌بایست نقدینگی مازاد را بسوزاند.

در این جلسه فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نو اندیش ایران، جمشید عدالتیان شهریاری، اقتصاددان، استاد دانشگاه و عضو اتاق بازرگانی ایران، شهریار عامری، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مشاور انرژی و محیط زیست بخش خصوصی، صفر اسلامی، عضو بنیاد امید ایرانیان، محمد منصوریان، کارشناس بنیاد امید ایرانیان، محمد حسین مرادی زاده ، حقوقدان و مشاور بیمه سامان ایران و عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان همراه بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، احزاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار