مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی:

بودجه ای به منظور پیشگیری از بروز حوادث تخصیص داده نمی شود

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: تاکنون بودجه ای به منظور اجرای طرح های پیشگیرانه از حوادث احتمالی در این استان، دریافت نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، جواد نظری مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی با بیان اینکه هشت مخاطره طبیعی خراسان شمالی را تهدید می کند، گفت: اعتبارات مدیرت بحران خراسان شمالی پس از بروز حوادث و برآورد میزان خسارت وارده، تخصیص می یابد.

نظری وقوع سیل، زلزله، ریز گرد، رانش زمین، خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و تندباد را جزو مخاطراتی عنوان کرد که خراسان شمالی بیشتر در معرض تهدید آن ها قرار داد.

وی افزود: البته امکان دارد مخاطرات دیگری در خراسان شمالی رخ دهد اما  جزئی و به ندرت است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی با اشاره به میزان اعتبار حوادث رخ داده در این استان، بیان کرد: امسال برای زلزله شهرستان جاجرم حدود سه میلیارد و ۵۹۹ میلیون تومان اعتبار هزینه ای و حدود ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی اماکن مسکونی مصوب شد.

نظری اضافه کرد: همچنین برای ساخت و بهسازی بخش های زیربنایی که در سیل مهرماه امسال دچار خسارت شد، به میزان ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است.

وی در ادامه به اشکالات موجود در بخش نامه دریافت وام خشکسالی که مشمول این استان می شود، اشاره کرد و گفت: براساس بخش نامه سازمان مدیریت بحران کشور، فرصت تمدید وام خشکسالی تا پایان شهریور ماه بوده که در این رابطه اعتراض و در حال پیگیری هستیم تا مهلت تمدید را به پایان سال برسانیم.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی عنوان کرد: همچنین برخی بانک ها کارمزد و سود تسهیلات خشکسالی را باهم محاسبه می کنند درحالی که براساس مصوبه هیئت دولت باید تنها اصل وام پرداخت شود.

نظری همچنین به برنامه های سازگاری با کم آبی در این استان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه با بحران آب مواجه ایم، براساس دستورالعمل که برای سازگاری با کم آبی ابلاغ شده، پیش می رویم تا بتوانیم با این مسئله حیاتی مقابله کنیم.

وی فرهنگ سازی، صرفه جویی در مصرف آب، ارائه الگوی صحیح مصرف آب را از جمله برنامه های پیش رو در کارگروه آب و کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد.

تاب آوری بجنورد در برابر زلزله قابل قبول است

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی در ادامه به مخاطره زلزله در این استان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه خراسان شمالی به ویژه بجنورد جزء مناطق زلزله خیز بشمار می رود اما خوشبختانه تاب آوری این شهرستان در برابر زلزله قابل قبول بوده است.

نظری اظهار کرد: تاب آوری خوب بجنورد در برابر زلزله بر اساس بررسی ها و مطالعات ارزیابی شده، البته این نتیجه گیری شامل ساخت و سازهای غیر مجاز نیست.

وی افزود: باوجود اینکه مطالعات و شناسایی مکان های حادثه‌خیز از تخریب های ناشی از زلزله جلوگیری می کند اما میزان شدت و مدت زمان زلزله در بروز خسارت به طور دقیق قابل پیش بینی نیست.

اجرای مانور ایمنی زلزله در مدارس

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه امسال برای نخستین بار مانور ایمنی زلزله در مدارس این استان اجرا می شود، گفت: تاکنون تنها مانور زلزله در مدارس اجرا می شده اما امسال به منظور تاب آوری در برابر حوادث ناشی از زلزله و انجام اقدامات لازم به هنگام این حادثه به مدیران، معاونان و مربیان پرورشی مدارس، آموزش هایی داده می شود تا به دانش آموزان و اولیاء آنان منتقل کنند.

نظری زمان اجرای مانور ایمنی زلزله در مدارس خراسان شمالی را روز چهارشنبه، هفتم آذر ماه امسال اعلام کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اختصاص بودجه  به منظور پیشگیری از بروز حوادث 

برچسب ها: مدیریت بحران ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.