معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی؛

صرفه جویی در مصرف آب با اجرای فاز اول 550 هزار هکتاری

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: با اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری، حدود 800 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی مراد اکبری،  معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی در آیین افتتاح فاز اول طرح 550 هزار هکتاری که امروز 22 آبان ماه برگزار شد، بیان داشت: احیای اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام عمدتا در مناطق مرزی ایران اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در سفر مقام معظم رهبری در سال 75  کلید خورد و تا سال 87 اقدام مؤثری انجام نشد تصریح کرد: اما از آن سال ها تا سال 92 حدود 66 هزار هکتار از پروژه اجرایی شد.

رئيس هيات مديره موسسه جهاد نصر در ادامه افزود: در اولین سفر رییس جمهور به خوزستان 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه تخصیص یافت و مؤسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح انتخاب گردید.

اکبری اذعان داشت: با توجه به اقداماتی که در اجرای این طرح انجام گرفته است، تا کنون 295 هزار هکتار از طرح به اتمام رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بیش از 250 هزار هکتار از اراضی این طرح در پاییز سال گذشته و باقی اراضی نیز امسال به زیر کشت رفت و کشاورزان توانستند در آن مزارع کشت کنند.

این مقام مسئول با بیان این‌که کشور ایران به یک کشور خشک تبدیل شده است، بیان کرد: استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های بالادست، بالابردن بهره‌وری از آب، ساماندهی مهاجرت، افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی، توسعه شاخص‌های انسانی، افزایش تولید و محصولات کشاورزی و پایداری آن از جمله اهداف مورد نظر در اجرای این پروژه است.

علی مراد اکبری گفت: طرح 550 هزار هکتاری یک شاهکار مهندسی است، زیرا در اجرای آن 26 مشاور، 27 پیمانکار و همچنین 8 هزار نیروی متخصص و ماهر کار کردند.

وی افزود: متوسط تولید محصولات کشاورزی در فاز اول طرح 5.5 میلیون تن است و حدود 800 میلیون مترمکعب آب کشاورزی با اجرای آن صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام/گ

افتتاح فاز اول طرح 550 هزار هکتاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.