استولتنبرگ: ارتش اروپایی نمی‌تواند جایگزین ناتو باشد

دبیرکل ناتو با اعلام اینکه ابتکارات دفاعی اتحادیه اروپا باید در داخل ناتو انجام شود، گفت ارتش اروپایی نمی‌تواند جایگزین این سازمان باشد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در گفتگو با خبرگزاری «ان‌تی‌بی» نروژ گفت ابتکارات دفاعی اروپا نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای ناتو توسعه یابد. دلیل آن نیز فقدان منابع اعضای اروپایی ناتو و همچنین وضع جغرافیایی آن است.

او در مراسم یادبود جنگ جهانی اول در پاریس گفت: ایجاد ارتش اروپایی نباید به اتحاد ناتو آسیب بزند. ابتکارات اتحادیه اروپا در زمینه دفاعی باید در داخل ناتو انجام شود. اهمیت زیادی دارد که توسعه همکاری دفاعی در اروپا جایگزینی برای ناتو نباشد بلکه بر عکس راهی برای تقویت عناصر اروپایی در ناتو باشد.

دبیرکل ناتو افزود: ارتباطات نظامی میان اعضای اروپایی ناتو و آمریکا نباید قربانی چنین طرح‌های اروپایی شود. اروپا بدون همکاری آمریکا قدرت خود را برای مدیریت چالش‌های کنونی از دست می‌دهد. پس از برگزیت ۸۰ درصد هزینه‌های ناتو از کشور‌های خارج اتحادیه اروپا تامین خواهد شد.

استولتنبرگ ادامه داد علاوه بر این باید عنصر جغرافیا را هم در نظر گرفت. ترکیه در جنوب نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند. در شمال، نروژ موضع مهمی را اشغال کرده است. در غرب هم انگلیس، کانادا و آمریکا حضور دارند. به این ترتیب اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزینی برای ناتو باشد.

پیش از این در نهم ماه نوامبر، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با رادیو اوروپ ۱ گفت خواهان ایجاد یک ارتش واقعی اروپایی است.

دونالد ترامپ دهم نوامبر این اظهارات مکرون را توهین‌آمیز دانست و به اروپایی‌ها پیشنهاد داد سهم خود از ناتو را بپردازند.  در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این تمایل اروپایی‌ها را تمایلی طبیعی دانست که روندی مثبت برای تقویت جهان چند قطبی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار