معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پروش استان یزد؛

تلاش نهضت سواد آموزی برای کاهش بی سوادی در جامعه/ رشد ۳۰ درصدی سواد آموزی در استان یزد

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پروش استان یزد گفت: برای اطلاع رسانی ،فرهنگ سازی سوادآموزی باید از همه نهادها و ظرفیت های فرهنگی دستگاه ها بهره برد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ مرآت امین الرعایا معاون سواد اموزی اداره کل آموزش و پروش استان یزد در نشست آموزش‌ وپرورش در شهرستان اردکان گفت: شاخص سواد در شهرستان اردکان ۹۶.۳ درصد است و میانگین استان یزد ۹۶.۶ درصد است درصد باسوادی زنان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان اردکان از مردان بالاتر است به‌گونه‌ای که ۹۶.۸ درصد از زنان باسواد و ۹۵.۹ درصد از مردان در این گروه سنی دارای سواد هستند.

امین الرعایا افزود: نهضت سواد آموزی بر آن شده تا با اعمال سیاست های تشویقی افراد را به سمت با سواد شدن بکشاند تا از میزان بی‌سوادی در کشور کاسته شود.

وی گفت: برای اطلاع رسانی، تشویق و فرهنگ سازی سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی باید از همه نهادها و ظرفیت های فرهنگی دستگاه ها بهره برد.

امین الرعایا  گفت: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ شاهد رشد ۳.۱ درصدی با سواد در استان یزد بودیم که در مقایسه با پنج سال گذشته آن نشان می‌دهد که رشد سواد در استان یزد ۳۰ برابر بوده است.

معاون سواد اموزی اداره کل آموزش و پروش استان گفت: امسال نیز جمهوری اسلامی ایران توانست جایزه یونسکو درزمینهٔ آموزش و سوادآموزی را کسب کند.

اجرای طرح مهارت‌های ACDL در کنار سوادآموزی

امین الرعایا افزود: این جایزه به خاطر آموزش طرح مهارت‌های ACDL در کنار سوادآموزی به کشور ما تعلق گرفت و به‌ عنوان یکی از طرح‌های برتر در دنیا انتخاب شد این در حالی است که بسیاری از کشور‌ها در این زمینه از ما جلوتر هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گفت: این طرح در استان یزد نیز به‌ عنوان پایلوت انجام‌شده است و ۹۰ درصد از کلاس‌های سوادآموزی دوره انتقال به مدت ۶۰ ساعت می‌گذرانند که این طرح موجب علاقه‌مندی بیشتر سوادآموزان برای شرکت در کلاس‌ها شده است.

وی ادامه داد: طرح نماز با عنوان نماز، کلید بهشت یکی دیگر از طرح‌هایی است که در سواد آموزی کشور در حال اجرا و در این طرح بخشی از کلاس به آموزش اذکار و صحیح خوانی نماز پرداخته می‌شود.

امین الرعایا در ادامه با اشاره به رشد جمعیت در شهرستان اردکان گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله این شهرستان ۶۲ هزار و ۲۸۳ نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر بی‌سواد هستند و از این جمعیت ۳۵ هزار و ۱۳۴ نفر مرد  و ۲۷ هزار و ۱۴۹ نفر زن هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گفت: ۵۱ هزار و ۸۲۴ نفر از جمعیت شهری و ۱۰ هزار و ۴۵۹ نفر روستایی هستند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: در شهرستان اردکان با دو مشکل عمده روبرو هستیم یکی حضور هم‌وطنان از استان‌های دیگر که برای کار به این شهرستان مهاجرت کردند و دارای سواد نیستند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر هم اتباع بیگانه هستند البته در سال‌های گذشته برای اتباع بیگانه برنامه‌های خاصی اجراشده تا  تعداد زیادی از آن‌ها باسواد بشوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.