باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ارتباط استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اتفاقات زمان کودکی چیست؟

گفتگو‌های صمیمانه یکی از مهم‌ترین و موثرترین شیوه‌های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها با گسترش ارتباطات در فضای مجازی، روابط بین اعضای خانواده به سردی می گراید. سردی روابط خانوادگی را می توان به سبب داشتن تجربیات زیستی متفاوت بین اعضای خانواده دانست.

دیگر والدین و فرزندان کمتر در فضا‌های مشترک فیزیکی و عاطفی و اطلاعاتی و تفریحی واقعی، خاطرات مشترکی را با هم تجربه می کنند. این کاهش اشتراکات عاطفی و فکری و اطلاعاتی به تفاوت در منظر و دیدگاه آن‌ها دامن می زند و در نتیجه هر کدام از این دو، زندگی را از دید خود تفسیر و چه بسا مسیری متفاوت طی می کند. ایجاد سوء تفاهم و سرد شدن روابط زوجین، طلاق و افزایش آن نیز از نتایج و تبعات منفی شبکه‌های مجازی است.

نیاز به ارتباط، گفتگو، تعامل و تبادل اطلاعات یکی از نیاز‌های اساسی نوع بشر است. گفت وگو مهم‌ترین مهارت در تحکیم بنیان و ایجاد فضای گرم در خانواده ها و فرصتی است تا افراد علایق، صمیمیت و کدورت های خود را ابراز و فاصله بین یکدیگر را کاهش دهند. خانواده ای مستحکم است که اعضای آن گفت وگو با هم را دوست داشته باشند و از همنشینی با هم لذت ببرند. در چنین خانواده هایی اعضا کمترین تنش را در فضای خانه با هم داشته و در نهایت فرزندان موفقی تربیت می کنند.

اما در سایه تحولات اجتماعی در جامعه در حال گذار ما به دلایل متعدد از جمله اشتغال والدین به امور خارج از منزل، حضور کمتر افراد خانواده در کنار یکدیگر، و این که وقت کمتری می توانند برای تعامل رو در رو با یکدیگر بگذارند، مسیر‌های جبران این نیاز به سمت مجازی شدن پیش می رود. سیستم‌های جدید ارتباطی (شبکه‌های مجازی) آسانتر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر است و به همین دلیل، استفاده از این فناوری‌های نوین برای کاربران جذاب‌تر است و کمبود ارتباطات میان فردی در جامعه به راحتی از طریق این سیستم جبران می‌شود.

خانواده ها باید ضرورت گفت وگوی با کیفیت را در خانه بیش از پیش جدی بگیرند. پدر و مادر‌ها باید الگوی مناسبی در گفت وگو باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخصی برای گفت وگو در منزل دانسته و با فرزندان درباره مسائل مختلف روز و ... صحبت کنند.

گفتگو‌های صمیمانه یکی از مهم‌ترین و موثرترین شیوه‌های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده است. اما این کار نیازمند تقویت مهارت های گفتگو و توجه به کیفیت گفتگو دارد.

ارتباط استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اتفاقات زمان کودکی چیست؟

فرزاد فتحی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بزرگسالانی که در دوران کودکی با آنها بدرفتاری شده‌ است، احتمال زیادی دارد که از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کنند.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزانی که بدرفتاری‌های فیزیکی، سوء استفاده جنسی، سوء رفتارهای احساسی، نادیده گرفتن احساسات و بی‌توجهی را تجربه کرده‌اند نیز از رسانه‌های اجتماعی برای فراموش کردن مشکلات شخصی استفاده می‌کردند.


بیشتر بخوانید: چه کسانی بیشتر به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌آوردند؟ 


وی با بیان اینکه بدرفتاری با کودک با میزان بیشتر اضطراب، دلبستگی و علائم افسردگی وی در بزرگسالی ارتباط دارد، افزود: رشد یافتن در محیط‌های خشونت‌آمیز در دوران کودکی بر توانایی افراد در ایجاد روابط تاثیر دارد و باعث افزایش خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.

این روان شناس گفت: به منظور کاهش این پدیده روانی، جوانان به استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان روشی برای مقابله با این مشکل تمایل دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فضای مجازی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار