باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کت و شلوار‌های وارداتی، نفس تولیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته/حمایت از البسه ایرانی در اولویت مصرف‌کنندگان قرار گیرد

در روزگارِ نه چندان دورِ گذشته، تصور اینکه وارداتِ کت و شلوار‌های خارجی، تولید داخلیِ موجود در بازار کشور را گرفتار کند، سخت و دشوار بود، اما امروز شاهد هستیم واردات این البسه با پارچه‌های خارجی و بعضا بی‌کیفیت، چنان فراگیر شده، که تولیدِ داخلی را با اختلال مواجه کرده است.

کت و شلوار‌های وارداتی، نفس تولیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته/حمایت از البسه ایرانی در اولویت مصرف کنندگان قرار گیردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پارچه‌های ایرانی و به تبع آن کت و شلوار‌های دوخت ایران، عموماً به جنس و کیفیت و دوخت مناسب، شُهرِه بوده اند، کت و شلوار‌هایی که البته شاید در مورادی نتوان آن را با بِرند‌های صاحب نام جهانی مقایسه نمود، اما کیفیت دوخت و پارچه‌های مرغوب آن به میزانی است که در رقابتِ با تولیدات صاحب نام جهانی، فاصله چندان بسیاری میان آن‌ها احساس نشود.

بدون تردید شکوفایی بازار کت و شلوار ایرانی به معنای رونق هر بیشتر صنعت نساجی کشور خواهد بود، صنعتی مهم، حساس و تعیین کننده که توسعه و رونق آن به تنهایی قادر است، اقتصاد یک کشور را شکوفا کند.

در زیر مجموعه صنعت نساجی کشور، تولیدات بسیاری قرار می‌گیرد، صنعتی که در دهه‌های نه چندان دور گذشته با پیشرفت و رونق قابل توجهی همراه و همگام شده بود، اما متاسفانه به تدریج از آن شهرت و پویایی، فاصله گرفت و امروز این صنعت نیمه جان، بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت، پشتیبانی و توجه است.

با توجه به وُسعت و فراگیری و رسته‌های متعدد و متکثری که در زیرگروه صنعت نساجی قرار می‌گیرد، تحلیل و واکاوی صنعت مذکور، بصورت دقیق، موشکافانه و کارشناسی شده در قالب یک گزارش نمی‌گنجد، با همه این اوصاف با بررسی زیر مجموعه‌های مرتبط با این صنعت، به سهولت و روشنی می‌توان وضعیت و شرایِطِ بُغرَنج و تاسف بار این صنعت را درک نمود.

یکی از رسته‌های مذکور به بازار کت و شلوار معطوف می‌شود، کت و شلواری که زمانی با فعالیت تعداد کثیری از تولیدکنندگان داخلی در بازار عرضه و به فروش می‌رسید و متقاضیان و جامعه هدف آن نیز همواره از کیفیت مطلوب آن رضایت داشتند.

اگرچه در برخی حوزه ها، کیفیتِ نامطلوب تولیداتِ داخلی، ذهنیتی مخدوش و نامطلوب را در اذهان و افکار عمومی ایجاد کرده و به واسطه همان ذهنیت میل و گرایش به تولیدات خارجی قُوَت گرفته، اما در خصوص کت و شلوار‌های ایرانی، این موضوع، مصداقی نداشته و ندارد، زیرا همواره کیفیت اغلب پارچه‌ها و کت و شلوار‌های ایرانی، قابل قبول بوده است.

فرهاد شجاعی، یکی از توزیع کنندگان کت و شلوار در استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت حمایت مضاعف دستگاه‌های ذی ربط از این صنف اظهار کرد: در میان زیرگروه منسوجات، رَسته کت و شلوار از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که دارای قابلیت اشتغالزایی فراوانی است، به صورتی که برای تولید یک دست کت و شلوار غالباً، حدود ۴ نفر مشغول به فعالیت می‌شوند که البته ممکن است در برخی مناطق، یک خیاط، به تولید و دوخت کت و شلوار مبادرت ورزد، اما در تولیدات انبوه، حداقل ۴ تا ۵ نفر برای دوخت و تولید یک دست کت و شلوار مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: با چنین اوصافی، ظرفیت بالای این رَسته شغلی در توسعه فرصت‌های شغلی مشهود و ملموس می‌شود، اما متاسفانه در طول ۵ تا ۶ سال اخیر رکود عجیب و تعجب آوری گریبانگیر تولیداتِ داخلیِ کت و شلوار شده است.

شجاعی تصریح کرد: بنده به همراه دو برادر دیگر خویش، تا سه سال پیش، در عرصه دوخت و تولید کت و شلوار مشغول به فعالیت بودیم، اما با توجه به هزینه‌های بالای کارگاه و کاهش ملموس تقاضا برای کت و شلوار داخلی، به ناچار در حوزه توزیع مشغول به فعالیت شدیم که البته این فضا، شرایط چندان متفاوتی با عرصه تولید ندارد، زیرا حلقه‌های تولید و توزیع به هم پیوسته هستند و به تبع اختلال در هر یک از بخش‌های مذکور، بخش دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و اساسا به دلیل کاهش تقاضا در توزیع، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به پایان دادن به فعالیت خویش، تعدیل نیرو و یا کاهش بسیار شدید و بالای تولید شده اند.

وی افزود: تنها تفاوت حوزه توزیع با تولید در این است که در بخش توزیع، بعضا برخی با خرید و عرضه کت و شلوار‌های ارزان قیمت و بی کیفیت خارجی، بصورت نیم بند به فعالیت خود استمرار می‌بخشند که با افزایش قیمت ماه‌های اخیر، این بخش نیز به مانند گذشته آنچنان که باید سود آور و مطلوبِ نَظَر نیست و قطعاً این شرایط برای اقتصاد و آینده این صنعت مطلوب و امیدوارکننده نخواهد بود.

این فعال در عرصه توزیع کت و شلوار در ادامه گفت: البته نباید از دایره انصاف خارج شد و لزوما تمامی فروشندگان اجناس خارجی را خائن به مملکت و اقتصاد تلقی کرد، زیرا در شرایطی که قیمت تمام شده برخی کت و شلوار‌های خارجی، پایین‌تر از کت و شلوار تولید شدة داخلی است، با کاهش قدرت خرید مردم به تبع تقاضا برای چنین محصولاتی بیشتر می‌شود، و انتظار فروش کت و شلوار‌های ایرانی از سوی امثال بنده غیر منصفانه است، زیرا جز پر کردن مغازه و نظاره گر بودن اکثریت قریب به اتفاق مشتریان و امتناع آنها از خریدِ چنین تولیداتی، نتیجه دیگر در پی ندارد، و به هر ترتیب ما باید امرار معاش کنیم و هزینه‌های مورد نیاز خود و خانواده خویش را تامین کنیم امری که با فروشِ صِرف و مُطلقِ کت و شلوار ایرانی میسر نمی‌شود مگر اینکه مسئولان دستگاه‌های ذی ربط نسبت به صنعت نساجی و حوزه دوخت و عرضه کت شلوار، به صورتی اساسی تجدید نظر کنند.


بیشتر بخوانید: جولان کت و شلوارهای چینی در بازار/خیاطانی که به دلیل واردات بی رویه بیکار می‌شوند 


ایجاد انگیزه و اشتیاق در مردم برای خرید کت و شلوار ایرانی نیازمند تدبیر است

مرتضی نجمیان، یکی دیگر از توزیع کنندگان کت و شلوار در استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده خرید محصولات داخلی برای حمایت از کالای وطنی گفت:حصول این امر مستلزم تامین پیش نیاز‌های خاص به خود و تدبیر است و در صورت مهیا شدن آن بدون تردید اقبال به تولیدات ایرانی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که بسیاری از مردان ایرانی مطلع هستند که کت و شلوار‌های ایرانی از لحاظ کیفیت، مطلوب و مرغوب هستند، اما به مرور، تمایل به خرید کت و شلوار‌های ارزان قیمت خارجی بیشتر می‌شود این موضوع معلول علت مشخص و روشنی است که باید آن را در قیمت تمام شده پایین‌تر محصولات مذکور جستجو کرد.

نجمیان تصریح کرد: بسیاری از کت و شلوار‌های ارزان قیمت خارجی، از لحاظ ظرافت در دوخت و ظاهر، بسیار چشم نواز هستند، اما کیفیت پارچه آن نامطلوب است که البته علت بی کیفیت بودن آن نیز نظام رده بندی کیفی و قیمتی است که برخی تولید کنندگانِ خارجی برای محصولات خود تعریف و تعیین نموده و متاسفانه واردکننده با واردات پارچه‌های نامرغوب و یا کت و شلوار‌های دوخته شده بی کیفیت محصولی به مشتری عرضه می‌کند که دوام و قوام چندانی ندارد.

این توزیع کننده کت و شلوار در استان البرز در ادامه گفت: در یکسال اخیر و بخصوص در سالجاری شرایط آنچنان اَسَفناک شده که متاسفانه نه تنها برای خرید کت و شلوار تولیدِ داخلی، بلکه برای محصول خارجی با قیمت نازل (در مقایسه با نرخ و قیمتی که کت و شلوار‌های ایرانی دارند) نیز تقاضای چندانی وجود ندارد.

سخت‌ترین مقطع اقتصادی، از حیث کسب و کار را در ۱۸ سال اخیر تجربه کردم

سیروس رضایی، یکی از فروشندگان کت و شلوار در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد شدید از مسئولان ذی ربط نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه گفت:این یک قاعده و عرف در رسته کت و شلوار فروشی است که همواره ماه پیش از محرم و صفر، ضریب فروش به بالاترین میزان ممکن در طول سال برای کسبه فعال در این عرصه می‌رسد.

وی افزود: میزان فروش کت و شلوار در پیش از ایامِ محرم و صفر، از اسفند که ماه پایانی سال و آغاز سال جدید و عید نوروز می‌باشد نیز بیشتر می‌شود، زیرا به دلیل ایام محرم و صفر، مراسم عروسی زوجین تا پیش از فرارسیدن این دو ماه عزیز انجام می‌گیرد، اما متاسفانه در مرداد و شهریور امسال بنده با ۱۸ سال سابقه در این عرصه، بدترین دوران کاسبی و فعالیت در این رسته را از حیث رونق اقتصادی تجربه کردم و طرح این موضوع اغراق نیست که کسادیِ سنگینِ اینچنینی، تاکنون به این میزان، سابقه نداشته است.

رضایی گفت: افزایش قیمت‌ها از یکسو و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم از سویی دیگر، بازار مذکور را به شدت تحت الشعاع قرار داده و امید آن داریم با تدابیر اتخاذ شده روزنه‌ای باز شود در غیر اینصورت پیش از فَرا رِسیدنِ سال، مجبور به تعطیل کردن مغازه خواهم شد.

کاهش ۵۰ درصدیِ تولید، موید شرایط حاکم بر بازار است

حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان زنان و مردان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به رکود سنگین حاکم بر بازار کت و شلوار عنوان کرد: بهترین دوزندگان کت و شلوار در داخل کشور، ظرفیت تولیدی خود را تا ۵۰ درصد کاهش داده اند و به تبع رکود بازار، بخشی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج و حذف شده اند.

وی در تشریح مشکلات پیش روی این صنف گفت: در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق تولید کنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل وقتی برای اخذ تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنند با سود‌های تسهیلاتی بالا مواجه می‌شوند و همین موضوع آنها را از دریافت تسهیلات نیز منصرف می‌کند و به فعالیت خویش در این رسته خاتمه می‌دهند.

امید آن می‌رود با بازگشت رونق به کشور و ایجاد ثبات اقتصادی و تجدید نظری اساسی در روند و رَویه فعالیت بانک‌ها در بخش اخذ سود تسهیلاتی، شاهد حمایت واقعی از کالا‌ها و تولیدات داخلی در عرصه‌های گوناگون من جمله بازار تولید و توزیع کت و شلوار داخلی باشیم، در غیر اینصورت تاکید مقام معظم رهبری و تامین منویات معظم له در خصوص حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال، به نحوی شایسته و مطلوب، محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
همه میگن تولید داخل ولی وقتی دلار گران میشود قبل از اینکه اجناس خارجی افزایش یابد تولیدی ها و بازار زودتراز خارجی ها ( گران میکنند) شاید کسی نخرد ولی با افزایش قیمت اجناس فرصت طلبی میکنند و سرمایه هایشان را افزایش میدهند .
-
افشین
۱۰:۵۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
سلام.
تولید کنندگان داخلی جنسهای بی کیفیت به مردم ندهن.. با کیفیت عالی تولید کنند تا نفس جنسهای خارجی بیفته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
با سلام و احترام
تولید کنندگان داخلی به کیفیت توجهی ندارد ولی جنش خارجی واقعا حتی اگر چینی هم باشد کیفیت خوبی دارند
من کت و شلوار ایرانی به قیمت 650 هزار تومان خریدم که واقعا هم در دوخت مشکل داره و هم در کیفیت ولی جنس چینی با قیمت 500 تومان کیفیتش خوبه و راضی هستم
باید تولیدکنندگان داخلی هم به قیمت و هم به کیفیت توجه کنند
اگر لازم باشه عکسی از مقایسه کت و شلوار ایرانی که خریدم و مشکلات اساسی داره براتون ارسال می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
هم تولید کننده و فروشنده باید با قیمت و کیفیت مناسب جنس را به دست مردم برسانند و هم مردم باید تولید داخل را ترجیح بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
تولیدکنندگان البسه داخلی وقتی فقط بفکر سود خود هستند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۰۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
یه فکری به حال خودرو کنید که هر روز 2میلیون گرون میشه همه چیز وارد میشد مگه گرانی بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۰۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
یه فکری به حال خودرو کنید که هر روز 2میلیون گرون میشه همه چیز وارد میشد مگه گرانی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
با‌این وضعیت ارز که کسی جرات نداره چیزی‌وارد کنه شما اول برو بازار همه جنسای مخصوصا پوشاک ایرانی شده اما قیمت ها پراید ۴ میلیونی کردن ۴۰ میلیون بازم راضی نشدن تورو خدا یه گزارش مفصل از اینکه چرا وقتی از یه چیزی تو داخل حمایت میشه فروشنده به جای اینکه تولیدشو افزایش بده قیمت رو میبره بالا
آخرین اخبار