رمزگشایی از اثرات استعفای «نیلی» در آرایش تیم اقتصادی دولت

برخی رسانه ها جدایی رسمی نیلی به عنوان اقتصاددان نئوکلاسیک و طرفدار اقتصاد بازار آزاد را نشانه فاصله گرفتن دولت از سیاست های نئوکلاسیکی می دانند.

رمزگشایی از اثرات استعفای نیلی در آرایش تیم اقتصادی دولتبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،استعفای مسعود نیلی، از مقام مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و پذیرش این استعفا توسط رئیس جمهور در کنار بازگشت علی طیب نیا، وزیر پیشین اقتصاد به تیم اقتصادی با حضور در شورای پول و اعتبار (به عنوان جانشین نیلی) موجی از گمانه ها و تحلیل ها درباره تفکر غالب و همچنین آرایش جدید تیم اقتصادی دولت ایجاد کرده است.

برخی رسانه ها جدایی رسمی نیلی به عنوان اقتصاددان نئوکلاسیک و طرفدار اقتصاد بازار آزاد را نشانه فاصله گرفتن دولت از سیاست های نئوکلاسیکی و گردش از راست به چپ، یعنی چرخش از سیاست های لیبرالی طرفدار بازار آزاد به سیاست های کینزی (توصیه کننده ایجاد محدودیت و مداخله در بازار آزاد) دانسته اند. روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان اقتصاد از راست به چپ ضمن اشاره به این موضوع، استعفای آخوندی، وزیر معتقد به حاکمیت بازار آزاد را نیز در همین زمینه تفسیر کرده است.

آخوندی در متن استعفای خود اختلاف نظر با دولت و نقض احترام به حقوق مالکیت و نقض اقتصاد بازار رقابتی را از دلایل استعفایش برشمرده بود. طبق این گزارش در دولت دوازدهم با روی کار آمدن چهره های اجرایی (کرباسیان در وزارت اقتصاد و شریعتمداری در وزارت صمت و باقی ماندن سیف در ریاست کل بانک مرکزی) عملا تیم اقتصادی از تئوریسین خالی شد و انتظار می رفت نیلی به عنوان تنها تئوریسین و هماهنگ کننده اقتصادی در دولت عرض اندام کند اما با وقوع تنش های اقتصادی، این موضوع منتفی شد و به مرور نیلی از دولت فاصله گرفت.


بیشتر بخوانید:کدام اعضای دولت روحانی توقع مردم از برجام را بالا بردند؟


در این باره، روزنامه ایران نیز در گزارشی نوشت: با کمرنگ شدن حضور نیلی در دولت، این احتمال وجود دارد که تغییر پارادایمی در مدیریت اقتصاد کشور به وجود آمده باشد. این رسانه اظهارات اخیر ربیعی به عنوان رابط دولت و مردم را در این باره تفسیر کرده است. ربیعی گفته بود: "اقتصاد آزاد در شرایط کنونی نمی‌تواند درمان کننده دردهای اقتصاد ایران باشد و نیاز است تا برخی اصول نهادگرایی که دخالت بیشتر دولت در اقتصاد را مجاز می‌شمرد، مورد توجه قرار گیرد".

این روزنامه اشاره ای هم به نزدیکی طیب نیا با دژپسند وزیر جدید اقتصاد کرده و نوشته است که هدف از تغییرات ایجاد هماهنگی بیشتر در تیم اقتصادی است. روزنامه دولت تصریح کرده است که نیلی از دولت حذف نمی شود و احتمالا طرح وی در خصوص اصلاح نظام بانکی برای اجرا به دولت خواهد آمد. برخی تحلیل های دیگر نیز حاکی است که کنار رفتن نیلی به منزله تقویت جایگاه نوبخت و نقش همچنان محوری وی در تصمیمات اقتصادی دولت است.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.