مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری :

نبود سرانه‌های محله‌ها مهمترین معضل در نوسازی بافت‌ها فرسوده است

فرهادی گفت: نبود سرانه‌ها در محلات بافت فرسوده و همکاری نکردن تمام دستگاه‌ها در اجرای بازآفرینی شهری مهمترین معضل در بافت‌های فرسوده است.

کباری / نبود سرانه‌های محله‌ها مهمترین معضل در نوسازی بافت‌ها فرسوده است / درآمدهای کمیسیون ماده صد شهرداری یک هزارم کل درآمدهای شهرداری استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز موضوع بررسی بافت‌های فرسوده و اقدامات صورت گرفته در این حوزه در برنامه هاشور رادیو گفتگو با حضور فرهادی مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری و اسماعیلی کارشناس مسائل بافت‌های فرسوده مسکن برگزار شد.

در این برنامه فرهادی مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری با بیان اینکه بافت های فرسوده هم به لحاظ کالبدی – اجتماعی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد گفت: باید در بافت های فرسوده سرانه‌های شهری و مسائل اجتماعی و همچنین تمامی جوانب اقتصادی دخیل باشد.

وی ادامه داد: شاید کارآیی کارآمدی و کیفیت زندگی در این مناطق چندان پاسخگو نباشد اما ما در بازسازی و  بازآفرینی شهری باید تمامی شرایط زندگی شهری را در این مناطق احیا کنیم.

فرهادی بافت‌های فرسوده را به سه دسته مهم تقسیم بندی کرد و افزود: بافت‌های فرسوده شامل سه دسته است که عبارت‌اند از میراث شهری و فرهنگی، قرار داشتن در محدوده قانونی شهرها و فرسوده بودند، قرارگرفتن در حاشیه‌ شهرها و فرسوده بودن.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری با بیان اینکه هم اکنون 7 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی دسته‌بندی و شاخص‌های دیگری را برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است که ریزدانگی، نفوذناپذیری و درآمد بودن شهرها از مهمترین این شاخص‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: ممکن است در  برخی از مناطق بافت‌های کم دوام و یا نفوذ ناپذیری وجود نداشته باشد اما مردم از این مشکل گله‌مند باشند اما تا زمانی که این شاخص‌ها در محلات و یا واحد‌های مسکونی  بافت فرسوده وجود نداشته باشد نمی‌توانیم آن را نوسازی کنیم.

فرهادی بیان کرد: در شهر تهران 5 درصد از محله‌ها که شامل یک میلیون و صد هزار واحد مسکونی می‌شود جزو واحد‌های فرسوده قرار دارند.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری با بیان اینکه متأسفانه به دلیل ناهمانگی و همراهی نکردن ارگان‌های دیگر نتوانسته‌ایم طرح نوسازی ، بازسازی و بازآفرینی شهری را به درستی اجرا کنیم گفت: از سال گذشته ستاد بازآفرینی شهری در کلانشهرها و شهرها کشور ایجاد شده که در ستاد فعالیت‌ و قوانین خوبی وجود دارد اما متأسفانه برنامه درست و دقیقی برای اجرا کردن آن‌ها وجود ندارد و زمان بیشتری لازم است تا تمامی دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر همکاری کنند.

وی تأکید کرد: باید نهادها و سازمان‌ها چه در بخش سازمان زمین و مسکن و یا چه در بخش شهرداری به پای کار بیایند و اقدامات لازم را در راستای بازآفرینی شهری انجام دهند.

فرهادی تأکید کرد: تا زمانی که نگاه درستی از این مناطق نداشته باشیم نمی‌توانیم این محله‌ها را احیا کنیم لازم است نگاه همه جانبه و پهنه‌ای به این مناطق داشته باشیم.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری با اشاره به اینکه در بافت‌های فرسوده نداشتن سرانه‌های لازم برای زندگی می‌تواند در آینده به بزرگترین معضل تبدیل شود گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های درست و پیش بینی‌های لازم سرانه‌های زندگی را در این مناطق به کار گیریم.

وی تأکید کرد: باید در  این بخش شورای عالی شهرسازی، ستاد بازآفرینی شهر و تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند و در طرح تفصیلی این موضوع را در نظر بگیرند.

فرهادی افزود: در بافت فرسوده نباید از یک جایی به جایی دیگر برویم بلکه باید در کلانشهرها بلوک‌سازی را مورد توجه قرار دهیم.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری توضیح داد: در شهر تهران 354 محله وجود دارد که 113 محله از آن‌ها جزو مناطق فرسوده به شمار می‌رود و ما باید سالانه در کشور 270 محله را طبق قانون نوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در محله‌های جنوب شهر تهران وزارت راه و شهرسازی دو الی 3 پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است افزود: این نوسازی پروژه‌ها یک اتفاق خوب در حوزه راه و شهرسازی است اما متأسفانه در این پروژه‌ها به سرانه‌ها توجهی نشده و این خود باعث ایجاد مشکل و معضلاتی در آینده می‌شود.

فرهادی افزود: وزارت راه و شهرسازی باید در تمامی طرح‌ها خود به این موضوع توجه کند و در رویکرد بلوک محوری باید سرانه‌ها را مد نظر خود قرار دهند.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری با بیان اینکه ستاد بازافرینی شهری از سال 94 شروع به کار کرده است گفت: این ستاد با حمایت دولت و طبق پیشنهاد آن راه‌اندازی شده است و هر روز قدرتمند‌تر می‌شود ولی هنوز نتوانسته با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و با داشتن یک مدیریت یکپارچه به برنامه‌های پیش بینی شده دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه پارلمان شهری باید واقعا نقش پارلمانی  شهری خود را به درستی اجرا کند و در جایگاه نظارت نقش مطالبه‌گری داشته باشد افزود: در صورتی که اگر ساخت و سازی نیاز به بازبینی داشته باشد باید پارلمان شهری وظیفه خود را به درستی اجرا کند.

فرهادی درباره درآمدهای شهرداری از تخلفات ساختمانی نیز گفت: این تخلفات ساختمانی در این حوزه امکان ناپذیر است اما درآمدهایی که شهرداری از کمیسیون ماده 100 به دست می‌آورد کمتر از 5 هزارم درآمد شهرداری است.

مدیر کل کمیسیون‌های ماده صد شهرداری تصریح کرد: 83 میلیارد تومان میزان درآمد شهرداری‌ها از کمیسیون ماده صد است ولی اتفاقاتی که در مناطق و محله‌ها می‌افتد باعث شده که این میزان درآمدها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد مشاوران املاک آن نیست که سرمایه‌گذاری را تشویق به تخلف ساختمانی و یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ کند بلکه آن‌ها سعی می‌کنند که آسیبی به شهر و یا شهروندان در محله‌ها وارد نشود زیرا که این اقدام اتحادیه املاک نقض درآمدهای شهرداری می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار