مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

توانمندسازی، توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حفظ و تقویت کرامت انسانی آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،توانمندسازی، توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حفظ و تقویت کرامت انسانی آن‌ها است.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را معلولان تشکیل می‌دهند که اشتغال یکی از مهم‌ترین چالش‌های این قشر از جامعه است.
مرکز حرفه آموزی وتولیدی "حامی" وابسته به انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان مرکز‌ی است که در آن معولان، زنان سرپرست خانوار و خود پرست با فرا گرفتن مهارت مشغول به کار می‌شوند.مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

 

آموزش ده مهارت در مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی


مدیر آموزش مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: در این مرکز بیش از ده رشته در کارگاه‌های مختلف حرفه آموزی از جمله معرق چوب و مس، کامپیوتر، جورچین، صنایع دستی دریایی، تراش صدف، معرق ساقه گندم، صدف جورچینی، خیاطی به هنرجویان معلول یا زنان سرپرست خانوار به صورت رایگان آموزش داده می‌شود.
کیمیا آملی افزود: اکنون ۷۷ نفردراین مرکز مشغول به کار هستند که ۳۱ نفر از آنان معلول و مابقی زنان سرپرست خانوار هستند.
وی گفت: از ابتدای تاسیس این مرکز بیش از ۱۰۰ نفر با حرفه آموزی مشغول به کار شدند و پیش بینی می‌شود در صورت فراهم بودن شرایط تا پایان امسال برای بیش از ۲۵ نفر دیگر هم ایجاد اشتغال شود.
دراین مرکز کارگاه‌های متعددی وجود دارد و نکته جالب توجه این است که همان افرادی که در همین مرکز حرفه‌ای را آموخته اند اکنون به عنوان مربی کار را به سایر معلولان و زنان سرپرست خانوار آموزش می‌دهند.

 

مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

 

از کارآموزی تا مربی گری


در یکی از کارگاه‌ها که معلولان، معرق کاری می‌کردند دو نفر از معلولان به عنوان مربی مشغول آموزش به سایر معلولان بودند وتابلو‌هایی بسیار زیبا به صورت معرق چوب و فلز با هنر دست‌های هنرمندشان خلق کرده بودند که شاید افراد عادی هم کمتراز عهده خلق اثری به این زیبایی برآیند.
به سراغ یکی از مربیان می‌روم در حالی که با دقت در حال تراش معرق چوب بود ازا و پرسیدم حس و حالش از کار و آموزش دراین مرکز چیست.
آقای فداغ مسکن که خود روزی یکی از هنر جویان این مرکز بوده اکنون به عنوان مربی به دیگران آموزش می‌دهد و می‌گوید ورود به این مرکز تحول بزرگی در زندگیش ایجاد کرده و سبب ایجاد انگیزه و افزایش امید به زندگی دراو شده است.
وی می‌گوید مدتی است که وسایل مورد نیاز برای ساخت معرق به سختی تامین می‌شود و امیدورا است تا مسوولان توجه ویژه تری درامر تامین مواد اولیه ساخت معرق کنند تا این هنر معطل نماند.
آقای جوذری هم یکی دیگر از مربیان کارگاه است او می‌گوید از روزی که وارد این مرکز شده ام زندگیم روال بهتری را طی می‌کند و خدارو شکر با همت و کمک مسولان انجمن ضایعات نخاعی و مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی و همچنین دریافت تسهیلات توانسته ام صاحب مسکن شوم.
به یکی دیگر از کارگاه‌های این مرکز می‌روم جایی که با تراش صدف و انواع سخت زیان دریایی تابلو‌هایی بسیا زیبا ساخته می‌شود که نگاه هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کند.
آقای حسینی می‌گویداز روز یکه به این مرکز آمدم امید به زندگی و اعتماد به نفسم بیشتر شده و توانستم با خلق این تابلو‌هایی زینتی امرار معاش کنم و بخش زیادی از مشکلاتم از لحاظ اقتصادی برطرف شده است.
وی می‌گوید تابلو‌ها و صنایع دستی که ما اینجا تولید می‌کنیم بسیار باکیفیت هستند و اگر یک مکان ثابت برای فروش آن‌ها اختصاص داده شود قطعا فروش خوبی هم خواهند داشت.

مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

 

ضرورت اختصاص جایگاه ثابت برای فروش محصولات


معصومه هاشمی مدیر فروش مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید علاوه برافراد شاغل در کارگاه عده‌ای از افراد زیر نظر این مجموعه در خانه به تولید صنایع دستی و تابلو‌های زینتی می‌پردازند که مواد اولیه ساخت کارهایشان را این مرکز به صورت رایگان دراختیارشان قرار می‌دهد و آثار آن‌ها را هم پیش خرید می‌کند که این امر سبب توسعه مشاغل خانگی و خودکفایی برای مددجویان این مرکز می‌شود.
وی افزود: هر ماه بیش از سه هزار دست لباس فرم و کار در این مرکز به همت زنان سرپرست خانوار و معلولان دوخته و به شرکت‌ها و کارخانه‌ها فروخته می‌شود.

مدیر فروش مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی گفت: همچنین بیش از هزار تابلوی زینتی و صنایع دستی به ارزش بیش از ۴۰ میلیون تومان دراین مرکز تولید و روانه بازار می‌شود.

معصومه هاشمی افزود: صنایع دستی و تابلو‌های زینتی این مجموعه هم برای فروش دستگاه‌های دولتی و اجرایی داده می‌شود.
وی بااشاره به کیفیت خوب تولیدات این مرکز گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم محصولات این مجموعه را برای فروش به کشور‌های عربی هم ارسال کنیم.

مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

 

شکوفایی استعداد معلولان با ایجاد بسترهای مناسب


قطعا ایجاد بستر‌های مناسب برای اشتغال و شکوفایی استعداد‌های معلولان سبب افزایش حضور اثر گذار آن‌ها درجامعه می‌شود.
خانم نوروزی مدرس خیاطی با صبر وحوصله به کارآموزان هنر خیاطی را یاد می‌دهد از او در رابطه با نحوه یادگیری و عملکرد کارآموزان می‌پرسم وی بااشاره به اینکه در کارگاه‌های مختلفی به افراد عادی آموزش داده ام و شاهد این هستم که معلولان علی رغم داشتن معلولیت جسمی باعزمی راسخ و اشتیاق به حرفه آموزی مشغولند و توانایی آن‌ها با افراد عادی فرقی ندارد.

وی نبود بازار ثابت و نمایشگاه‌های صنایع دستی را از عمده مشکلات این مجموعه کارآفرینی است
این مرکز از سال ۹۰ فعالیت خودش را با سه رشته مهارتی آغاز کرد.

فرشید معنایی مدیر انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان و مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان مهر ماه سال ۸۱ با هدف شناسایی، آموزش، درمان، رفع مشکلات اشتغال و مسکن و دفاع از حقوق افراد ضایع نخاعی تاسیس شد.
وی افزود: این انجمن از بخش‌های مختلفی از جمله آموزش و مشاوره، سالن جلسات، مددکاری، انبار، دندانپزشکی، اتاق معاینه اداری مالی، تعاونی مسکن، فیزیوتراپی و دفترفنی است.
معنایی می‌گوید؛ در راستای توسعه خدمت رسانی به معلولان و ایجا اشتغال پایدار مرکز حرفه آموزی و تولیدی حامی با حمایت نیکوکاران در سال ۹۰ راه اندازی شد.
وی افزود: مسئولان ادارات و شرکت‌ها با ارائه سفارشات برای پوشاک اداری و لباس فرم می‌توانند ازاین مجموعه حمایت کنند.
مدیر انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان نبود بازار ثابت و نمایشگاه‌های صنایع دستی از عمده مشکلات این مجموعه کارآفرینی است.
معنایی برگزاری رایگان کلاس های مهارت آموزی برای معلولان و زنان سرپرست خانوار و در نظر گرفتن سرویس ویژه برای حل مشکل رفت و آمد معلولان به مرکز حرفه آموزی را از تسهیلات ارائه شده برای این افراد عنوان کرد.

 

مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

آموزش مهارت و ایجاد اشتغال پایدار یکی از راه‌های موثر در کنترل آسیب‌های اجتماعی، بهبود شرایط اجتماعی و بهره مندی از حقوق شهروندی برای معلولان است.

 

مهارت آموزی معولان و زنان سرپرست خانوار راهی به سوی حضورتاثیر گذار آنها در جامعه

 

انتهای پیام/ر

 اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار نیازمند توسعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.