ترکیه: حمایت آمریکا از کُرد‌های سوریه اشتباهی بزرگ است

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر از حمایت سیاسی و نظامی آمریکا از نیرو‌های کُرد سوریه انتقاد کرد.

ترکیه: حمایت آمریکا از کُردهای سوریه اشتباهی بزرگ استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید حمایت واشنگتن از نیر‌وهای کُرد سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق یا ی. پ. گ» اشتباهی بسیار بزرگ است.

وزیر خارجه ترکیه که هم‌اکنون برای دیدار با مقامات آمریکا در این کشور حضور دارد افزود تنش بین آنکارا و واشنگتن ریشه در حمایت آمریکا از گروه «ی. پ. گ» و موضوع «فتح‌الله گولن» دارد.

دولت اردوغان «فتح‌الله گولن» را طراح اصلی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه می‌داند و بار‌ها از مقامات دولت آمریکا خواسته است تا او را از این کشور خارج و تحویل آنکارا دهند. فتح‌الله گولن در حال حاضر در تبعیدی خودخواسته در خاک آمریکا اقامت دارد.

چاووش اوغلو همچنین تأکید کرد که در دیدار روز سه‌شنبه با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مسائل فوق را مطرح خواهد کرد.

با این حال چهارشنبه گذشته یک مقام ارشد دولت آمریکا به شرط ناشناس‌‌ماندن در گفتگو با روزنامه ترکیه‌ای «دیلی‌صباح» گفت: «روابط واشنگتن با کُردهای سوریه موسوم به «یگان‌های مدافعان خلق یا ی‌پ‌گ» موقتی و تاکتیکی است. آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را در نظر دارد و همچنین از تمامیت ارضی سوریه نیز پشتیبانی می‌کند».

به نوشته «دیلی‌صباح»، این مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد: «تفاوت بنیادینی بین روابط ما با ی‌پ‌گ و روابط ما با ترکیه وجود دارد. روابط ما با ی‌پ‌گ تاکتیکی، موقتی و در چارچوب برنامه شکست داعش است و روابط ما با ترکیه به عنوان یک متحد و شریک ده‌ها سال است که ادامه دارد و دو کشور ذیل توافق ناتو تعهداتی را نسبت به یکدیگر قبول کرده‌اند».

ترکیه نیرو‌های کُرد سوریه را بخشی از گروه «پ. ک. ک» می‌داند و از آمریکا و کشور‌های اروپایی می‌خواهد کُرد‌های سوریه را همچون گروه «پ. ک. ک» سازمانی تروریستی اعلام کنند و حمایت و ارسال تسلیحات نظامی به آن‌ها را متوقف کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار