یادداشت اختصاصی/

بهترین ازدواج از نظر پیامبر اکرم (ص) چگونه ازدواجی است؟ / مقام حضرت خدیجه (س) از نگاه پیامبر اکرم (ص)

همزمان با اعیاد ماه ربیع الاول و برگزاری جشن‌های ازدواج، حجت الاسلام ذوالفقاری در یادداشتی اختصاصی پیوند آسمانی پیامبر اکرم (ص) را برای جوانان الگویی موثر در امر ازدواج دانست.

بهترین ازدواج از نظر پیامبر اکرم (ص) چگونه ازدواجی است؟ / مقام حضرت خدیجه از نگاه پیامبر اکرم (ص)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه ربیع الاول به واسطه اعیاد و پیوند آسمانی حضرت خدیجه(س) و پیامبر اکرم (ص) از جمله ماه های پربرکتی است که مراسمات ازدواج بسیاری از جوانان در آن برگزار می‌شود. به همین مناسبت و سپری کردن دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی (ص) با حضرت خدیجه (س) مادر امت اسلام، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن ذوالفقاری خطیب و کارشناس امور دینی و مشاور ازدواج، در یادداشتی کوتاه درباره ویژگی‌های این پیوند آسمانی گفت:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم
روز دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت خدیجه (س) و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است. این ازدواج در طی اسلام ازدواج عجیبی است که خانم به خواستگاری آقا می‌رود و وقتی صحبت از مهریه می‌شود، هدایای بسیاری خانم از قبیل چهار هزار دینار به رسول مکرم اسلام تقدیم می‌کنند و از همین پول برای مهریه استفاده می کنند. نکته اینجاست که وقتی بانوی بزرگواری متوجه عظمت این مرد می‌شوند که ایشان قطعا در آینده پیامبر می‌شوند و تمام زبیایی‌های عالم را در وجود این مرد پی می برند و خودشان به خواستگاری حضرت (ص) می‌روند. وقتی پیامبر اکرم (ص) با این خواستگاری مواجه می‌شوند، می‌فرمایند: «شما کسی را انتخاب کنید که از نظر دارایی نیز هم‌کف شما باشد،» اما حضرت خدیجه (س) در پاسخ می‌فرمایند:«من هرچه دارم را میخواهم فدای راه تو کنم.» در سفری که غلام حضرت خدیجه (س) با پیامبر (ص) همسفر بود، پس از پایان سفر این غلام از کرامات اخلاقی حضرت رسول (ص) برای حضرت خدیجه (س) گفتند و این بانو شیفته رفتار حضرت محمد مصطفی (ص) می شوند و بلافاصله برای ازدواج پیش قدم می‌شوند. هنگامی که امر ازدواج جدی می‌شود، حضرت خدیجه (س) با عموی خود و پیامبر مکرم اسلام (ص) با حضرت ابوطالب مشورت کردند و این پیوند آسمانی را رقم زدند.
 
این نکته را خطاب به جوانان باید مطرح کرد که امروزه جوانان ما خودشان انتخاب می‌کنند و بی‌هیچ مشورتی پیش می‌روند. درصورتی که پیامبر ما و حضرت خدیجه (س) دو الگوی والای اسلام با بزرگان خود مشورت کردند. حضرت خدیجه (س) هرچه داشتند به پای حضرت محمد (ص) ریختند و بعد از بعثت نیز وقتی ایشان به رسالت و پیامبری مبعوث شدن، این بانوی عالیقدر تمام دارای خود را صرف تبلیغ و ترویج اسلام کردند.
 
درخصوص این ازدواج باید توجه کرد که وقتی دو نفر از لحاظ اعتقادی به تفکرات یکدیگر نزدیک هستند و خدا را در نظر دارند، ازدواجی زیبا دارند، چرا که پیامبر اسلام (ص) همسران دیگری هم داشتند، اما بسیار از حضرت خدیجه (س) یاد می کردند، حتی پس از مرگشان رسول مکرم اسلام (ص) می فرمودند در زمانی که همه من را کنار گذاشتند، تنها خدیجه (س) همراه من بود و هرچه داشت برای دینش خرج کرد.
 
بهترین ازدواج از نظر پیامبر اکرم (ص) چگونه ازدواجی است؟ / مقام حضرت خدیجه از نگاه پیامبر اکرم (ص)
 
ازدواج وقتی ازدواج اعتقادی است که اولویت اول زندگی دین و دینمداری باشد، آن ازدواج الهی است. ازدواجی که پایه آن مطالب روزمره و گذرای دنیوی باشد ازدواجی الهی نیست ما وقتی به زندگی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) نگاه می‌کنیم، تماما زیبایی و تبلور بندگی را در آن مشاهده می‌کنیم. متاسفانه برخی از ما ازدواج هایمان با گناه شروع می شود و این زندگی در آن زیبایی دیده نمی شود.
 
ما باید زندگی و ازدواج پیامبر اکرم (ص) را سرلوحه خود قرار بدهیم، بنگریم که پیامبرمان چه معیارهایی را برای زندگی و حفظ دین خود در نظرگرفتند. زندگی مصداق زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است که امروزه می تواند استمرار داشته باشد.
 
متاسفانه امروزه حتی در جوامع مسلمان شاهد رشد صعودی طلاق هستیم، و این همه ریشه در این دارد که معیارهای ازدواج و زندگی مشترک از چارچوب الهی خارج شده و خدایی نیست. ما اگر بخواهیم  از زندگی حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت خدیجه (س) درس بگیریم مبنای ما باید خدا باشد، چرا که حضرت خدیجه (س) هرچه داشتند فدای اسلام کردند و بعد از آن به زیبایی جایگاه و منزلت زن و مرد هر دو حفظ شد و به بهترین وجه زندگی کردند.
 
انشااله خدای تبارک و تعالی زندگی ما را زندگی الهی و خدایی قرار بدهد و این ایام مبارک را برای ما خجسته بگرداند.»
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار