بازیان مطرح کرد؛

تامین مسکن مددجویان رویکرد اصلی کمیته امداد

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد گفت: تامین مسکن نیازمندان با رویکرد توسعه کمی و کیفی این خدمات در دستور کار این کمیته است.

تامین مسکن مددجویان رویکرد اصلی کمیته امدادبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, ابراهیم بازیان مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اهمیت تامین مسکن برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: بودجه مسکن سال ۹۴ در کمیته امداد ۲۸۳ میلیارد تومان بود که این رقم امروز به ۹۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری هزار میلیارد تومان به بخش تامین مسکن اختصاص داده ایم، گفت: با احتساب مبالغ تسهیلات و مشارکت های مردمی کمیته امداد برای تامین مسکن مددجویان دو هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کرده است.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در سال جاری تأمین ۶۰ هزار مسکن مددجویان در دستور کار است، گفت: ۳۰ هزار مورد از آن در بخش تعمیرات و ۳۰ هزار واحد آن در حوزه احداث است.

بازیان با بیان اینکه ۶۱ درصد از برنامه تأمین مسکن مددجویان محقق شده است، تصریح کرد: ۳۶ هزار مورد از ۶۰ هزار مسکن را به مددجویان تحویل داده ایم.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه کمیته امداد مسکن مناسب و مقاوم تحویل مددجویان می‌دهد، گفت: رویکرد ما معطوف بر تولید محصولی به نام محصول مددجویی مناسب و مقاوم است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به مسکن روستایی در صدر برنامه‌های کمیته امداد است، چراکه بیش از ۵۰ درصد خانواده‌ها روستایی هستند، همچنین ۵۰ درصد بافت‌های روستایی مقاومت لازم را ندارند.

بازیان با بیان اینکه تثبیت مسکن در روستا ارتباط مستقیم با ایجاد اشتغال دارد، تصریح کرد: هزینه تمام شده برای مسکن روستایی یک سوم مسکن شهری است، در واقع به ازای هر مسکن شهری می‌توانیم ۳ مسکن روستایی بسازیم.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در همین راستا در تفاهم نامه ای با سپاه مقرر شد ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی در ۱۴ استان مرزی و محروم ساخته شود.

وی افزود: ۶ ماه پیش از این برنامه اجرایی شد و در حال حاضر ۲۰ درصد امور انجام شده و ظرف یک سال آینده این تفاهم نامه به سرانجام می‌رسد.

بازیان با اشاره به اینکه این منازل برای خانواده‌های ۳ نفر و بیشتر احداث می‌شوند، خاطرنشان کرد: به دلیل مکان نامناسب هیچ ارگانی نمی‌توانست در این روستاها به ساخت مسکن بپردازد و سپاه به لحاظ برنامه محرومیت زدایی این فعالیت را در سخت ترین مناطق اجرا کرد.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه خرید مسکن مهر برای مددجویان در شهرها با صرفه و صلاح اقتصادی است، گفت: کمیته امداد مقاومت و قیمت این مسکن‌ها را تأیید کرده است و ۵۰ درصد قیمت منازل از طریق وام تأمین می شود.

وی افزود: بر اساس تبصره ۱۰ بودجه در سال جاری واگذاری مسکن‌های مهر بدون متقاضی به مددجویان کمیته امداد در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر مطرح شد که از این رقم ۳ هزار واحد درحال واگذاری است.

بازیان با اشاره به اینکه این ۳ هزار واحد بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: سرعت کم در پیشرفت فیزیکی مسکن‌های مهر علت اصلی کندی در واگذاری مسکن مهر به مددجویان است.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه واگذاری مسکن مهر به مددجویان نیازمند تلاش مداوم است، گفت: با توجه به اهمیت تأمین مسکن مددجویان کمیته امداد تفاهم نامه هایی میان این نهاد با استانداری‌ها با رویکرد هم افزایی استانی و ملی منعقد شده است.

وی با اشاره به تورم های اخیر و شرایط اقتصادی گفت: کمیته امداد در گام اول برای اجاره و رهن منزل به مددجویان کمک می‌کند و تسهیلاتی (حداکثر ۱۵ میلیون تومان ) برای این امر درنظر گرفته است.

بازیان با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی کمیته امداد کمک ‌ای قابل بازگشت به مددجویان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: کمک‌های بلاعوض سقف مشخصی دارند، لذا برای تشویق و تحریک مددجویان به موضوع خدمات مسکن، وام‌های قرض الحسنه در قالب ۱۵ میلیون تومان تعریف شده است و بر این اساس منابع تجدیدپذیر خواهند بود.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: بلافاصله پس از زلزله در کمیته امداد برنامه عملیاتی یکساله تعریف شد. در همین راستا ۱۰ هزار مورد برای احداث شهری، روستایی و تعمیرات شناسایی شد که نیاز به کمیته امداد داشت.

وی افزود: ۶۳ درصد این رقم یعنی ۶ هزار و ۱۶۶ مورد به اتمام رسیده است و ۲ هزار و ۶۴۰ مورد در حال اجرا است و در مجموع با اجرای ۸ هزار مورد حجم عملکرد کمیته امداد در تأمین مسکن زلزله زدگان کرمانشاه ۹۲ درصد پیشرفت داشته است.

بازیان با تاکید بر اینکه کمیته امداد اولین نهادی است که در کرمانشاه واحدهای مسکنی را تحویل داده است، گفت: ۴ هزار و ۷۰۰ مورد تحویل روستایی، حدود ۶۰۰ مورد تحویل شهری و بیش از ۴ هزار مورد تعمیرات انجام داده ایم.

وی با اشاره به تحویل ۳ هزار واحد مسکن مهر در کرمانشاه افزود: تحویل واحدهای مسکن مهر روستایی تا ۱۵ اسفند ماه امسال و واحدهای مسکن مهر شهری تا خرداد سال آینده انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) درخصوص کمک‌های مکمل گفت: ۱۲ میلیون تومان برای هر واحد روستایی و ۱۵ میلیون تومان برای هر واحد شهری تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

بازیان با تاکید بر اینکه کمیته امداد مسکن نیمه تمام به مددجویان تحویل نمی دهد، گفت: تصمیم جدی برای توسعه خدمات مسکن داریم، اما تأمین مسکن بدون مشارکت های مردمی سخت و طاقت فرسا است.

بازیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص هزینه کرد صدقات برای خدمات ماندگار گفت: ۳۰ درصد هزینه‌های تأمین مسکن از محل صدقات، زکات و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه تأمین مسکن ایتام در اولویت اول کمیته امداد قرار دارد، تصریح کرد: تأمین مسکن ایتام در حال اتمام است و باید به اولویت‌های بعدی بپردازیم.

وی با بیان اینکه کمیته امداد ۱۸ هزار خانواده یتیم دارد، افزود: تأمین مسکن خانواده‌های روستایی در اولویت بعدی پس از تأمین مسکن خانواده‌های ایتام قرار دارد.

بازیان درخصوص ورودی‌های جدید کمیته امداد گفت: ورودی‌های جدید باید یک سال تحت پوشش کمیته امداد باشند تا بتوانند وارد لیست تحویل مسکن شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص اینکه مسکن مهر فاقد متقاضی در محل‌هایی است که کسی راغب زندگی در آنجا نیست و با توجه به اینکه درصد زیادی از مددجویان کمیته امداد زنان سرپرست خانواده هستند، آیا واگذاری این مسکن ها به مددجویان خود عامل بروز آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود؟، گفت: کمیته امداد از ایجاد کلونی فقر جلوگیری می‌کند.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: عمده این مسکن‌ها قابل سکونت هستند، اما به دلیل بی مهری به مسکن مهر، با این شرایط مواجه شده اند و مدیریت اسکان خانواده‌های تحت حمایت با رعایت ملاحظات برعهده کمیته امداد است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از مددجویان کمیته امداد فاقد مسکن هستند، گفت: از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خانواده تحت پوشش، ۱۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند و ۱۰ درصد این جمعیت روستایی و ۹۰ درصد شهری هستند.

بازیان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه تأمین مسکن خانواده‌های دو نفره در کمیته امداد معلول است، آیا برنامه‌ای برای اصلاح قانون در این زمینه ندارید؟، تصریح کرد: درگذشته این چنین بود، اما بر اساس آخرین دستورالعمل جامع تأمین مسکن باید با رویکرد اولویت سنجی و عدالت محور در این زمینه انجام شود.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر ۴۴ درصد از منابع مسکن کمیته امداد محقق شده و با این رقم اقدامات کمیته امداد ۶۱ درصد پیشرفت داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه آیا مددجویان کمیته امداد سهمی از آخرین برنامه دولت برای تأمین مسکن اقشار محروم (طرح مسکن اجتماعی) دارند، گفت: طرح مسکن اجتماعی صرفا در حد اعلام بود و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمته امداد ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار