جلوگیری از بافت‌فروشی در شیراز/رانت‌های گسترده در دفاتر تسهیل گری بافت فرسوده

عضو شورای شهر شیراز گفت: شهرداری شیراز با ایجاد سیستم پایش از بافت‌فروشی در شیراز جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم مقیمی عضو شورای شهر شیراز در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر شیراز گفت: طرح احیا و نوسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز از سالیان پیش مطرح و تاکنون در خبر‌ها و تصاویر از آن گفته شده است و بازدید‌های موضعی و میدانی از آن انجام شده متاسفانه نشانه‌هایی از امید و آینده‌ی روشن در این محدوده نیست.

وی افزود: در حالی که مقرر بود با ارائه امتیازات ویژه و خدمات بعضا رایگان در مجوز‌ها و تفاهم نامه‌ها ساکنین بافت را به ماندن و ساختن بافت راغب کنیم، نه تنها در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاد که تعرفه‌های چند برابری و رانت‌های گسترده‌ای که در قالب برخی دفاتر رخ داده و همچنان جاری است.

مقیمی ادامه داد: این امر سبب شد ساکنان موجود را به رفتن و واگذاری و اجاره واحد‌های خود به بیگانه سوق داده است و کوچه‌های مملو از معتاد را به ارمغان آورده است که شرم آورانه باید گفت: سن اعتیاد در این منطقه تا نوجوانان ١٤ ساله پایین آمده است.

وی تصریح کرد: تصاویر گویای واقعیت وحشتناکی که در بطن بافت تاریخی فرهنگی شیراز می‌گذرد، خود قضاوت کنید استعمال مواد مخدر در ملاء عام و در برابر رهگذران و عابران خردسال و دانش آموزان شایسته‌ی این شهر است.

مقیمی اظهار داشت: سیمای بافت فرسوده به واسطه‌ی دود و دم تیره گشته و امنیت عمومی به خطر افتاده است و به جهت عدم تعلق خاطر و نداشتن عرق به بافت از سوی اینگونه افراد، روز به روز بافت در حال فرسودگی و فرو ریختن بیشتر است.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: دومین جنبه غیرقابل‌پذیرش که جای تأمل بیشتر دارد فسادی است که در نحوه ورود و حضور برخی افراد، مجموعه‌ها و سازمان‌ها در لوای سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی و رونق تجاری و بازگشت هویت به بافت صورت پذیرفته است.

مقیمی تأکید کرد: شهرداری شیراز و نهاد‌های نظارتی مربوطه طی دو هفته آینده با ایجاد سیستم پایش نسبت به شیوه ورود برخی افراد و گروه‌ها در حوزه بافت تاریخی و فرهنگی و نحوه واگذاری املاک و اراضی جهت ساخت مجموعه‌های تجاری ورود کنند تا اگر فسادی رخ‌داده است بیش از این تداوم پیدا نکند و مشخص شود که آیا مزایای که باید با ایجاد این اماکن به محدوده بافت و نیز ساکنین آن می‌رسید محقق شده است؟

این عضو شورا ادامه داد: آنچه از دیده‌ها و شنیده‌ها بر می‌آید جز بافت فروشی و انباشت تراکم‌هایی از رانت و شیشه‌ای نبودن قرارداد‌ها چیز دیگری عاید نمی‌شود، و گا‌ها دخالت نهاد‌ها و مجموعه‌ها نیز شهرداری را در موضع انفعال قرار داده است و این حتی اگر از سوی مردم قابل درک و بخشش باشد، در فردای تاریخ جز شرم نصیب دیگری برای ما مدیران و متولیان شهر نخواهد داشت.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار