قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:تا کنون پرونده الکترونیک سلامت در بخش بهداشت برای بیش از 55 میلیون نفر در کشور فعال شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در اجلاسیه سراسری معاونان فنی اجرایی و مدیران گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: برای مرکز مدیریت شبکه در سال 1397 اولویت‌هایی تعیین شد که نخستین اولویت اصلاح، تکمیل و توسعه پرونده الکترونیک سلامت بود، اولویت بعدی پایش و ارزشیابی و سومین اولویت هم اصلاح، یکپارچه‌سازی و بروزرسانی برنامه‌های سلامت کشوری بود.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که حوزه دانش ICT یک حوزه جدیدی بوده و یک پیشران است و به تفکر نزدیک است، افزود: کار در حوزه پرونده الکترونیک سلامت کار سختی است ولی کار رو به توسعه‌ای بوده که در حال پیشرفت نیز هست.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: کلیه فرآیندهای حوزه بهداشت در سطح اجرایی را استاندارد کرده و فرآیند را کشیده و آماده کرده‌ایم، برای این‌که بتوانیم به شرکت‌های کامپیوتری و غول‌های این فضا بگوییم که نترسید و وارد این بازار شوید.

وی با تأکید بر این‌که حوزه بهداشت ظاهراً ساده است اما پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، تصریح کرد: ما همه این پیچیدگی‌ها را به یک سند هزار و  12 فرآیندی رسانده‌ایم و به مناقصه عمومی گذاشته خواهد شد تا شرکت‌های کامپیوتری جدید هم ورود کنند و دست ما بازتر شود.

شریعتی با اشاره به این‌که دقت و صحت اطلاعات اهمیت زیادی دارد، مطرح کرد: وقتی 27 اسفند ارسال پیامک برای راستی آزمایی راه‌اندازی شد، روز اول بیش از 10 درصد عدم خدمت داشتیم که فردای آن روز درست شد و اثر آن را دیدیم.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: روزانه بیش از 700 هزار نفر به خانه‌های بهداشت شهری و روستایی مراجعه می‌کنند که به قسمت اعظمی از این‌ها پیامک پایش می‌فرستیم، در حال حاضر بالای 15 درصد جواب می‌دهند و بیش از 96 درصد مردم پیام رضایت می‌فرستند؛ بحث پرونده الکترونیک سلامت بستر خوبی است، اصلاً دنیا بدون سامانه الکترونیک قابل مدیریت نیست، باید از این نوع سامانه‌ها استفاده بهینه کنیم و این‌ها را توسعه و گسترش دهیم.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان کرد: اولویت بعدی پایش و ارزشیابی بود که یکی از پایش‌ها به صورت الکترونیک است، در آینده پایش و ارزشیابی سر نتیجه خواهد رفت، ما باید به نتیجه برسیم؛ در برنامه و سامانه خودمراقبتی می‌خواهیم به 80 میلیون نفر دسترسی دهیم و کار بزرگی است که سختی‌های خود را هم دارد و نیاز است امکانات توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: آموزش‌ها و توصیه‌های ارائه شده به مردم توسط پزشکان و مشاوران مراکز بهداشتی باید در زندگی روزمره کاربردی شود؛ اگر مادر بارداری به مرکز بهداشتی مراجعه کرد و پرونده الکترونیک سلامت برای وی تشکیل شد اما هنوز نمی‌داند که چه نوع خوراکی برای فرزند وی مناسب است، یعنی همه خدمات و مراقبت‌های انجام شده بی‌فایده است.

شریعتی در ادامه ابراز کرد: بر اساس پژوهشی، میزان سواد مادران باردار ایرانی از مادران باردار آمریکایی بیشتر، میزان مصرف الکل و سیگار در بین آن‌ها نسبت به آمریکایی‌ها کمتر، میزان مراقبت‌های دوران بارداری در ایران بیشتر و دادن مکمل‌های رایگان در ایران نسبت به آمریکا بیشتر است اما از طرفی، مرگ و میر مادران و کودکان در کشور نسبت به آمریکا بالاتر است؛ این پژوهش نشان می‌دهد که آنچه اهمیت دارد، نتیجه مراقبت‌ها و خدمات است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: پایش و ارزشیابی خدمات ارائه شده برای بررسی نتیجه‌گرا بودن حائز اهمیت است؛ بر این اساس، نظام ارزشیابی خدمات بهداشتی روز به روز کامل‌تر و تخصیص منابع به مراکز بهداشت بر اساس نتایج این پایش و راستی آزمایی صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه از فراهم شدن امکان دسترسی همه مردم به اطلاعات شخصی خود در سامانه یکپارچه سلامت در آینده سخن گفت و اظهار کرد: در واقع یک شبکه اجتماعی برای حدود 80 میلیون کاربر طراحی می‌شود تا آن‌ها در جریان همه اطلاعات و خدمات ثبت شده قرار گیرند و حتی بتوانند مطالب جدید مورد نیاز را وارد سامانه کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: پرونده الکترونیک سلامت، حاوی اطلاعات درمانی و بهداشتی مردم است که به صورت الکترونیکی ذخیره شده است و استفاده از آن باعث یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت، ارتقای خدمات و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور می‌شود، تا کنون این پرونده در بخش بهداشت برای بیش از 55 میلیون نفر در کشور فعال شده است.

شریعتی در پایان با اشاره به برخی محدودیت‌های منابع مالی بخش بهداشت در سال گذشته عنوان کرد: این موضوع به خوبی و بدون ایجاد خللی در ارائه خدمات به مردم، مدیریت شد.

کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این اجلاسیه اظهار کرد: یکی از افتخارات نظام سلامت و تحول مستقر شدن سامانه نظام هوشمند به نام سامانه سیب است که امید داریم بحث تحول به درستی دنبال شود، امید دارم سامانه سیب هرچه زودتر به مرحله‌ای برسد که تمام نکاتی که باید در آن لحاظ شود را پشت سر بگذاریم، همه باید دغدغه را روی کیفی شدن سامانه بگذاریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که نیروهای دولتی برای خود ثبات قائل هستند که آسیب‌هایی دارد که اگر وارد سامانه شود مرتفع خواهد شد چراکه توسط این سامانه به بررسی عمکرد سیستم می‌پردازیم.

وی همچنین گفت: یکی از مزیت‌های این سامانه این است که داده‌های مبتنی بر فرد جمع‌آوری می‌کند، یکی از خلأهایی که در کشور ما وجود دارد این است که مسؤولان نمی‌دانند بر اساس چه تصمیم بگیرند و عمل کنند.

حیدری در پایان با اشاره به این‌که همکاران ما در بحث صنوف، مدارس و اجتماعات محلی ورود پیدا کردند تا بتوانند بازاریابی کنند که میزان پوشش پرونده‌های الکترونیک سلامت را بالا ببرند، عنوان کرد: در استان اصفهان 600 کیلومتر قطر استان و هزار میلیون هکتار وسعت استان را داریم، اصفهان استان برخورداری است اما پراکندگی هم زیاد است و خیلی میزان نیروهایی که باید به کار گرفت زیاد می‌شود، از طرفی مهاجرت هم هست که به اتباع خارجی هم سرویس می‌دهیم و ما را با چالش مواجه کرده است.

غلامحسین صادقیان معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این اجلاسیه عنوان کرد: شاکله اصفهان زاینده‌رود بود که سالیان سال است که ما با مشکل جاری بودن زاینده‌رود به صورت دائمی در شهر اصفهان و حوادث مرتبطی که هم برای سلامت مردم  و هم اقتصاد مردم به خصوص در شرق اصفهان روبرو هستیم.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان در ادامه بیان کرد: این اجلاسیه جهت بحث و تبادل نظر در رابطه با تخصیص منابع و نحوه خرید خدمت است که راهکارهایی برای وحدت رویه و اجرای بهتر طرح تحول سلامت در حوزه شهری را در سطح کشور داشته باشیم.

وی در پایان ابراز کرد: اتفاقات خیلی خوبی در بحث تحول سلامت شهری رخ داده، به خصوص برنامه سیب که امید داریم پویاتر شود و نقطه نظرات و انتظاراتی که از این برنامه هست نقش خود را در بحث سلامت و تخصیص منابع عملیاتی کند.

 

انتهای پیام/م

 

اجلاسیه سراسری معاونان فنی اجرایی و مدیران گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.