واکنش های مختلف به حمله تروریستی خونین کابل

شب گذشته یک مهاجم انتحاری خود را در هتل اورانوس کابل، جایی که علمای دینی برای گرامیداشت از میلاد پیامبر اسلام (ص) جمع شده بودند منفجر کرد که ۶۰ شهید و بیش از ۸۰ زخمی بر جای گذاشت.

واکنش های مختلف به حمله تروریستی خونین کابلبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته یک مهاجم انتحاری خود را در هتل اورانوس کابل، جایی که علمای دینی برای گرامیداشت از میلاد پیامبر اسلام (ص) جمع شده بودند منفجر کرد که ۶۰ شهید و بیش از ۸۰ زخمی بر جای گذاشت.

این رویداد تروریستی واکنش های مختلفی به همراه داشت که در زیر مشاهده می کنید:

اشرف غنی، رئیس جمهور ضمن اعلام عزای عمومی در روز ۳۰ عقرب گفت: پیامبر بزرگ اسلام همواره مسلمانان را به اخوت و برادری دعوت می کرد و از خونریزی و عداوت باز می‌داشت، اما تروریست های وحشی با انجام این گونه اعمال جنایت‌کارانه یکبار دیگر خلاف دستورات آن حضرت (ص) عمل کردند و خون مسلمانان بی گناه را ریختند.

در بیانیه عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان آمده است: «از حمله بزدلانه تروریستی بر مراسم گرامی‌داشت از میلاد پیغمبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) و شهادت و جراحت شماری از علمای کرام و روحانیون در کابل به شدت مـتاثر گردیده‌ام. تروریستان بدصفت که زیر نام دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی، دست به‌کشتار و قتل عام غیرنظامیان می‌زنند، با حملۀ امروز بر مراسم مذهبی و قتل عام علما و روحانیون کشور، باردیگر دشمنی و خصومت‌شان را با دین مقدس اسلام، علمای کرام و مسلمانان بی‌گناه ثابت کردند و نشان دادند که هیچ‌گونه پیوندی با ارزش‌های اسلامی و دینی ندارند. آن‌هایی‌که چنین حملات وحشیانه و ضدبشری را سازمان‌دهی و اجرا می‌کنند، باید بدانند که هرگز مورد عفو و بخشش قرار نخواهند گرفت.»

جنرال عبدالرشید دوستم،معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است: «دشمنان مردم افغانستان این بار در میلاد مسعود پیامبر گرامی اسلام به این جنایت هولناک و نابخشودنی دست زدند. نلکه ننگین این جنایت وحشیانه تا ابد بر دامان آنها خواهد ماند و نفرین و لعنت پروردگار نیز تا ابد نصیب شان خواهد بود. آرزو دارم مجروحان این رویداد تکان دهنده و هول انگیز به زودی شفا یابند و به میان خانواده های شان برگردند. درود و رحمت بی پایان به روان تابناک حضرت خاتم النبیین (ص)!»

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با صدور بیانیه اعلام کرد: «این حمله تروریستی می‌رساند که دشمنان مردم افغانستان به تمام قواعد و ارزش های اسلامی و انسانی پشت پا زده است و با وحشی گری و درنده‌خویی فقط به کشتار و ارتکاب جنایات ضدبشری رو آورده‌اند. این امر مسئولیت حکومت و نیروهای امنیتی را بیشتر و ضرورت همیاری و همکاری بین مردم و حکومت را به مراتب بیشتر کرده است.»

عطا محمد نور، رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی بیان داشت: «حکومت مکلف است مراسم و همایش ها را از چنین حملات مصون نگهدارد و امنیت مردم را تامین کند، اما با تاسف ضعف و ناتوانی این حکومت هر‌ روز از مردم ما قربانی میگیرد.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز حمله بر محفل گرامیداشت از میلاد پیامبر بزرگ اسلام (ص) را محکوم کرد و گفته است که این حمله کار گروه طالبان نیست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این عملیات هولناک و نکبت بار تروریستی در ایام میلاد پیامبر رحمت و شفقت انجام و باعث شهادت چندین تن از علمای اهل سنت شد افزود: دست های پنهان این عملیات تروریستی ناجوانمردانه هدفی جز دامن زدن به فتنه قومی، فرقه ای و مذهبی نداشته اند.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: پاکستان تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می کند. وی افزود که عاملان این حمله شنیع از سوی همه مذاهب و معیارهای انسانی محکومند.

دفتر نمایندگی ویژه سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز این رویداد را محکوم کرده و گفته است که این نهاد شدیدا متاثر شده است.

رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن نیز حمله انتحاری شب گذشته در کابل را نکوهش کرده و گفته است که مردم افغانستان نیاز فوری به صلح و امنیت دارند، اما نیروهای ائتلاف در افغانستان نتوانسته اند این خواست مردم افغانستان را برآورده کند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان بر بررسی همه جانبه این رویداد تأکید کرده است. در بیانیه این نهاد آمده است: «این حادثه نشان می دهد که گروه‌های جنایتکار و تبهکار به هیچ ارزشی پابند نیستند و تلاش می‌کنند تا از هر ابزاری برای کشتار مردم ما کار گیرند. تروریستان باید بدانند که هرگز اعمال و کردار این جانیان و ددمنشان، اهداف فجیع آنان را محقق نمی‌سازد.»

حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این رویداد گفته است: «هدف قرار دادن تجمعات بزرگ مردمی به‌خصوص گردهمایی علمای دین که برای تجلیل از آموزه های انسانی و نجات بخش نبی گرامی اسلام برگزار شده بود، جنایتی نابخشودنی و نشان دهنده عمق عقده و دشمنی سیه دلان تاریخ با اندیشه های والای انسانی است و ثابت می‌کند که مردم ما بیش از هر زمانی برای مقابله با این هیولای درنده خو، نیازمند وحدت و همدلی اند.»

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز گفته است که دشمنان مردم افغانستان با انجام این حمله نشان داده اند که به ارزش‌ها پاپند نیستند و تنها با حملات شوم شان می‌خواهد به هدف خود برسند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز در واکنش به حمله انتحاری روز گذشته با نشر اعلامیه گفته است که دشمنان صلح و ثبات افغانستان با این عمل جنایتکارانه خویش بار دیگر نشان دادند که هیچ مرز اعتقادی، قومی و مذهبی برای‌شان مطرح نیستند، بلکه آنان در پی نابودی افغانستان و تضعیف روحیه وحدت و همدلی میان مردمان این کشور می‌باشند.

شورای عالی صلح تاکید کرده است که مردم افغانستان مسیر صلح و رسیدن به ثبات را با همه دشواری هایش می‌پیمایند و دسیسه‌های دشمنان صلح و چالش‌های موجود نمی‌تواند مانع تحقق صلح و ثبات در کشور شود.

شورای علمای شیعه افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که جاى شک نیست که این عمل وحشیانه از جانب کسانى است که تجلیل از درگذشتگان را هرچند پیامبر اسلام هم باشد، شرک مى دانند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کابل ، انفجار ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.