شیراز میزبان نخستین کنگره بین المللی جراحی سرطان در ایران

نخستین کنگره بین المللی سرطان ۷ تا ۹ آذر ماه در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالرسول طالعی رئیس کنگره بین المللی جراحی سرطان شناسی گفت: نخستین کنگره بین المللی سرطان از ۷ تا ۹ آذر ماه به مدت دو روز در شیراز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مرگ و میر، بیماری‌های بدخیم است، افزود: سرطان‌های معده و سینه از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در زنان و در جهان و ایران محسوب می‌شوند.

طالعی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده سالانه ۱۰۰ هزار سرطان در ایران تشخیص داده می‌شود و در فارس حدود ۱.۱۳ درصد، از این تعداد بیمار یعنی هفت هزار نفر مبتلا به سرطان هستند.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخلاف سرطان، در بیماری‌های عفونی راه‌های پیشگیری مشخص است، افزود: در بیماری سرطان یک پیشگیری اولیه و یک پیشگیری ثانویه داریم که پیشگیری اولیه برای سرطان‌ها در ایران وجود ندارد.

طالعی اظهار کرد: در بیماری‌های بدخیم و در رأس آن اصولاً دو سرطان سینه و دهانه رحم در زنان با هزینه کم می‌توان پیشگیری ثانویه را انجام داد.

وی با بیان اینکه جراحی نقش اصلی در درمان سرطان‌ها دارد، عنوان کرد: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ابتدا بیمار باید جراحی انجام دهد و سپس مراحل دیگر درمان را باید اعمال کرد.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به کمبود موقت داروی ویژه سرطانی‌ها در برخی مقاطع بیان کرد: در طول ٤٠ سال گذشته با این مسئله مواجه بوده‌ایم، اما امروز دسترسی به دارو‌های سرطان بیشتر شده است.

به گفته طالعی بیشترین آمار جراحی‌های سرطان در فارس مربوط به بیمارستان شهید فقیهی شیراز است به طوری که سال ۹۶ بالغ بر هزار و ٢٠٠ بیمار در این مرکز بیمارستانی تحت عمل جراحی سرطان قرار گرفته‌اند.

رئیس بخش جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه شیمی درمانی اولین قدم بعد از جراحی است، گفت: بر اساس سازمان بهداست جهانی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر مورد جدید سرطان داشتیم که از این تعداد ۸۰ مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: ۱۴۰ مقاله به این همایش ارسال شده است که ۸۸ مقاله پذیرفته و بصورت پوستر الکترونیکی ارائه می‌شود.

طالعی با اشاره به حضور ١٢ مهمان خارجی از کشور‌های استرالیا، فرانسه، سوئد، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و عمان، اضافه کرد: در این همایش بین المللی دو روزه ۵۰ سخنران، اساتید و صاحب نظر از خارج و داخل کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: روش‌های جدید در اعمال جراحی سرطان ها، معرفی روش‌های نوین در تشخیص بیماری‌های سرطان، روش‌های درمانی غیر جراحی از جمله شیمی درمانی، رادیوتراپی و عمل از جمله محور‌های اصلی این همایش است.

دکتر صدیقه طهماسبی، دبیر علمی این کنگره هم با بیان اینکه اولین کنگره جراحی سرطان با اشاره به انجام سالانه بیش از ٨٠٠ عمل سرطان سینه در زنان گفت: یک پندار غلط در خصوص بعضی از سرطان‌ها مانند معده وجود دارد و برخی تصور می‌کنند که ممکن است به دیگر نقاط بدن هم سرایت کند در حالی‌که مراحل درمان سرطان با توجه به شرایط بیمار متفاوت است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه در اکثر بیماران سرطانی ابتدا شیمی درمانی و سپس جراحی انجام می‌شود، عنوان کرد: درمان سرطان یک درمان تیمی است.

گفتنی است در حاشیه این کنگره نیز نشست تخصصی دو روزه ویژه پرستاران بخش سرطان بیمارستان‌ها برای ارتقای دانش مواجه با این بیماری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/چ

برگزاری کنگره بین‌المللی جراحی سرطان در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار