سرپرست حوزه هنری آذربایجان‌شرقی ؛

برگزاری کنگره بین‌المللی عاشیقلار با حضور ۳۰۰ عاشیق در تبریز

کنگره بین‌المللی عاشیقلار با حضور ۳۰۰ عاشیق در تبریز برگزار می‌شود.

برگزاری کنگره بین‌المللی عاشیقلار با حضور ۳۰۰ عاشیق در تبریزبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، بلاغی سرپرست حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در نشست با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت برگزاری این کنگره، گفت: کنگره بین‌المللی عاشیقلار همنوای پیامبر مهربانی (ص) به مناسبت هفته وحدت از سوم الی ششم آذرماه با مشارکت هنرمندانی از کشور‌های آذربایجان، ترکیه و گرجستان و همچنین هنرمندانی از هشت استان کشور در تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: حوزه هنری استان در حوزه موسیقی فولکلور و عاشیقی طی سه الی چهار سال اخیر ورود خوبی داشته و تاکنون چندین همایش در رابطه با موسیقی عاشیقی برگزار کرده است.

وی با تاکید بر این‌که کتاب پژوهشی مکتب موسیقی عاشیقی تبریز و قره‌داغ توسط شورای اساتید در حال تالیف است، بیان کرد: جلسات تخصصی ادبیات و موسیقی عاشیقی نیز در قالب کارگاه بطور مرتب و مدون برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هنر فولکلور و بومی نیازمند حمایت است، افزود: موسیقی عاشیقی را باید ادبیات و موسیقی عاشیقی بنامیم چرا که سرشار از محتوای اخلاقی است.

بلاغی با بیان این‌که هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، همدان و استان مرکزی در این همایش شرکت می‌کنند، افزود: هنرمندان موسیقی عاشیقی، اساتید و روزنامه‌نگارانی از کشور‌های ترکیه، آذربایجان و گرجستان نیز در این کنگره حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر این‌که در این کنگره بین المللی در مجموع ۳۰۰ هنرمند موسیقی عاشیقی شرکت کرده و در روز اختتامیه نیز تمامی این هنرمندان به اجرای زنده موسیقی در مدح حضرت رسول اکرم (ص) می‌پردازند، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ نفر از این هنرمندان از داخل استان بوده و بقیه هنرمندان خارج استانی هستند.

وی با تاکید بر این‌که آیین افتتاحیه این کنگره روز شنبه سوم آذرماه در تبریز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: طی این آیین از کتاب مجموعه اشعار با عنوان پیغمبر (ص)، مجموعه ویژه نامه و مقالات کنگره و همچنین قطعه فاخر موسیقی عاشیقی رونمایی می‌شود.

سرپرست حوزه هنری استان با بیان این‌که در روز دوم کنگره نیز همزمان با میلاد نبی مکرم اسلام، کارگاه تخصصی ادبیات عاشیقی برگزار می‌شود، گفت: در روز دوم کنگره، مزار عاشیق عباس توفارقان نیز گلباران می‌شود.

وی به برنامه‌های روز سوم کنگره نیز اشاره کرد و افزود: گردهمایی تخصصی عاشیقلار در قالب شعر، مقاله و موسیقی بصورت کارگاهی و همچنین گلباران مزار عاشیق غریب از جمله برنامه‌های این روز است.

وی در ادامه به برگزاری آیین اختتامیه کنگره در ششم آذرماه نیز اشاره کرد و گفت: این کنگره بین‌المللی از ساعت ۱۸ الی ۲۲ با حضور مردم و با اجرای بیش از ۳۰۰ هنرمند موسیقی عاشیقی از کشور‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز خاتمه می‌یابد.

بلاغی در پایان از عموم مردم دعوت کرد تا در آیین اختتامیه این کنگره بین‌المللی که با اجرای زنده موسیقی عاشیقی در مدح رسول‌الله (ص) برگزار می‌شود، حضور یابند.

 

انتهای پیام/ش

تبریز میزبان برگزاری کنگره بین‌المللی عاشیقلار با حضور ۳۰۰ عاشیق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار