«معافیت تحریمی» بندر چابهار فرصتی برای دور زدن تحریم ها/ مسئولان وقت کم است به فکر توسعه باشند

معافیت تحریمی که در حال حاضر شامل حال بندرچابهار شده فرصتی است تا ایران بتواند به این وسیله تحریم ها را دور بزند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در پی رایزنی هند و افغانستان، دو کشوری که بندر راهبردی چابهار برای آن‌ها حکم اکسیژن توسعه دارد، این بندر تنها بندر ایرانی است که از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده و معافیت تحریمی گرفته، معافیتی که سرمایه‌گذاری هند در چابهار برای اتصال به افغانستان و آسیای میانه را تسهیل می‌کند و صادرات و واردات افغانستان و اتصال این کشور محصور در خشکی به دریاهای آزاد را تسریع؛ اما چیزی که کمتر به آن پرداخته شده و در معافیت تحریمی آمریکا آمده تسهیل ورود کالاهای غیرتحریمی به ایران از راه چابهار است.

آمریکا مدعی شده اقلام بشردوستانه از جمله کالای اساسی و مواد غذایی را تحریم نکرده و در معافیت تحریمی که به چابهار داده عنوان کرده این بندر تسهیل کننده واردات کالاهای غیرتحریمی به ایران به‌ویژه مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غیرتحریمی کشاورزی است؛ فرصتی برای چابهار تا از این معافیت حداکثر استفاده را بکند و بخشی از کالای اساسی وارداتی ایران به چابهار منتقل شود و لاینرهای بین‌المللی به این بندر بیایند.

فاز اول بندر چابهار هرچند حدود یک سال است با ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال افتتاح شده اما به‌دلیل توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌های پسکرانه ریلی و جاده‌ای، ظرفیت بندر لاک‌پشتی درحال افزایش است؛ بنا به آمار سازمان بنادر و دریانوردی ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار هرچند پس‌از افتتاح فاز اول رشدی جهشی داشته و از 1.5 میلیون تن به حدود 3 میلیون تن در سال رسیده اما با ظرفیت عملیاتی آن یعنی 8.5 میلیون تن در سال و ظرفیت بالقوه نیمه‌عملیاتی آن یعنی 15 تا 20 میلیون تن در سال فاصله زیادی دارد.

در پی رایزنی هند و افغانستان، دو کشوری که بندر راهبردی چابهار برای آن‌ها حکم اکسیژن توسعه دارد، این بندر تنها بندر ایرانی است که از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده و معافیت تحریمی گرفته، معافیتی که سرمایه‌گذاری هند در چابهار برای اتصال به افغانستان و آسیای میانه را تسهیل می‌کند و صادرات و واردات افغانستان و اتصال این کشور محصور در خشکی به دریاهای آزاد را تسریع؛ اما چیزی که کمتر به آن پرداخته شده و در معافیت تحریمی آمریکا آمده تسهیل ورود کالاهای غیرتحریمی به ایران از راه چابهار است.

آمریکا مدعی شده اقلام بشردوستانه از جمله کالای اساسی و مواد غذایی را تحریم نکرده و در معافیت تحریمی که به چابهار داده عنوان کرده این بندر تسهیل کننده واردات کالاهای غیرتحریمی به ایران به‌ویژه مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غیرتحریمی کشاورزی است؛ فرصتی برای چابهار تا از این معافیت حداکثر استفاده را بکند و بخشی از کالای اساسی وارداتی ایران به چابهار منتقل شود و لاینرهای بین‌المللی به این بندر بیایند.

فاز اول بندر چابهار هرچند حدود یک سال است با ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال افتتاح شده اما به‌دلیل توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌های پسکرانه ریلی و جاده‌ای، ظرفیت بندر لاک‌پشتی درحال افزایش است؛ بنا به آمار سازمان بنادر و دریانوردی ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار هرچند پس‌از افتتاح فاز اول رشدی جهشی داشته و از 1.5 میلیون تن به حدود 3 میلیون تن در سال رسیده اما با ظرفیت عملیاتی آن یعنی 8.5 میلیون تن در سال و ظرفیت بالقوه نیمه‌عملیاتی آن یعنی 15 تا 20 میلیون تن در سال فاصله زیادی دارد.

بنا به آمار سازمان بنادر و دریانودری هم‌اکنون بیش‌از 90 درصد کالای اساسی وارداتی ایران از طریق بندر امام خمینی وارد کشور می‌شود؛ اختصاص بخشی از این سهم به چابهار علاوه‌بر آن‌که از نظر اقتصادی برای ایران به‌صرفه است و توجیه‌پذیری اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه می‌آورد؛ موجب می‌شود لاینرها و کشتیرانی‌های بین‌المللی هم با توجه به معافیت چابهار از تحریم بتوانند در این بندر پهلوگیری کنند و ایران بتواند تحریم‌ها را با استفاده از چابهار دور بزند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید: سالانه 14 تا 15 میلیون تن کالای اساسی نظیر برنج، نهاد‌های دامی، غلات، ذرت، سویا، روغن خوراکی، جو و گندم به کشور وارد می‌شود. 20 درصد از این کالای اساسی که شامل حدود 3 میلیون تن می‌شود، سهم استان‌های شرقی حوزه بندر چابهار نظیر سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، خراسان‌ها، سمنان و گلستان است.

بهروز آقایی می‌افزاید: بندر چابهار مسیری به‌صرفه‌تر برای پهلوگیری کشتی‌های کالای اساسی استان‌های شرقی و مرکزی حوزه این بندر است؛ علاوه‌بر آن، این بندر مجهز به بروزترین تجهیزات برای تخلیه کالای اساسی است، از جمله دو دستگاه مکنده غلات با قابلیت تخلیه کشتی‌هایی با نرخ پست پانامکاس (150،000 تن) با توان 600 تن در ساعت که به‌تازگی به‌ارزش بیش‌از 4 میلیون یورو از آلمان خریداری شده است.

وی تصریح می‌کند: واردات بخشی از کالای اساسی ایران به چابهار موجب مارکتینگ و برندینگ بندر می‌شود و صاحب کالای ایرانی و خارجی و در پی آن سرمایه‌گذار پس‌کرانه را به چابهار جذب می‌کند؛ سالانه بیش از 40 میلیون تن غله و کالای اساسی از 5 کشور آسیای میانه به حوزه خلیج‌فارس و شرق آفریقا صادر می‌شود که چابهار بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر و بندر برای انتقال آن‌هاست و درصورتی این کالا به چابهار جذب می‌شود که بتوانیم بندر را مثلاً در کالای اساسی با واردات کالای اساسی ایران برند کنیم و سپس به‌مراتب با جذب سرمایه‌گذار پس‌کرانه‌های ریلی و جاده‌ای را توسعه دهیم.

هرچه باشد، معافیت تحریمی چابهار برای واردات کالای اساسی ایران از طرفی فرصتی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ورود لاینرهای بین‌المللی به این بندر است و از طرفی دیگر راهکاری زودبازده برای عملیاتی شدن چابهار و سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و نیمه‌دولتی در پس‌کرانه‌های ریلی و جاده‌ای آن؛ پسکرانه‌هایی که رقابت‌پذیر شدن چابهار به‌شدت به تکمیل آن‌ها به‌ویژه در ریل وابسته است و هم‌اکنون با محدودیت اعتبارات دولتی سال‌هاست روی ریل بی‌پولی جلو می‌روند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

«معافیت تحریمی» بندر چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار