سلامت ستون فقراتتان را با این روش‌های ساده تضمین کنید+ تصاویر

یک فیزیوتراپیست گفت: آمادگی، عملکرد صحیح و قدرت مهره‌های ستون فقرات عضلات سلامت این ناحیه را تضمین می‌کند و نداشتن تحرک کافی آن‌ها را دچار آسیب می‌کند.

پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره راههای حفاظت از ستون فقرات گفت: ستون فقرات شامل ۷ مهره گردنی، ۱۲ مهره پشتی، ۵ مهره کمری، یک استخوان خارجی و یک استخوان دنبالچه است؛ در حقیقت این مهره‌ها محور عمودی بدن انسان را تشکیل می‌دهد و تمام حرکات روی این مهره‌ها انجام می‌گیرد.

/////

وی ادامه داد: حفظ ثبات این مهره‌ها بر عهده عضلات اطراف آن است که به صورت مستقیم و یا با واسطه اتصال به مهره‎ها، ساختار آنها را کنار هم حفظ می‌کند؛ آمادگی، عملکرد و قدرت این عضلات سلامت ستون فقرات را تضمین می‌کند. تحرک طول روز  باعث می‌شود این عضلات به کار افتاده و در نتیجه احتمال آسیب به ستون فقرات کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر فردی به اندازه کافی تحرک نداشته باشد و عضلات او کار نکند با کوچکترین فعالیتی (به‌طور مثال با برداشتن یک کیسه ۵ کیلویی) دچار آسیب ستون فقرات، بیرون زدگی و فشار دیسک می‌شود، اما  کسی که تحرک مناسب دارد و مرتب ورزش کرده است از این آسیب‌ها در امان خواهد بود.

با این روش‌های ساده سلامت ستون فراتتان را تضمین کنید
وی درباره عوامل آسیب‌رسان به ستون فقرات اظهار کرد: فعالیت‌هایی که با نشستن‌های طولانی همراه است و کمر را در حالت خمیده ۹۰ درجه قرار می‌دهد با توجه به اینکه وزن تنه به صورت عمودی روی ناحیه ستون فقرات وارد می‌شود، به آسیب دیسک‌های بین مهره‌ای و ساختارهای پشتی منجر خواهد شد؛ همچنین انجام فعالیت‌های سنگین و بیش از حد توان (مانند کسانی که در باشگاه‌های ورزشی بدون در نظر گرفتن آمادگی و توان فیزیکی اقدام به استفاده از وزنه‌های سنگین می‌کنند) به آسیب در این ناحیه منجر می‌شود.

خطر آسیب‌های ستون فقرات در کمین کارگران

پارسا نژاد افزود: حوادث دیگر مانند زمین خوردن، تصادف  یا متوجه نشدن اختلاف ارتفاع و پایین رفتن ناگهانی به ایجاد آسیب در غضروف‌های بین مهره‌ای و دیسک‌ها منجر می‌شود؛ کسانی که در محل کار چرخش‌های مکرر دارند مانند کارگری که به‌طور مداوم جسمی را از سمت راست برداشته و در قفسه‌های سمت چپ می‌چیند در معرض آسب‌های ستون فقرات قرار دارد؛ قرار گرفتن در وضعیت‌های نامناسب نیز می‌تواند از عوامل ایجاد آسیب باشد؛ برای مثال قوز کردن زیاد باعث افزایش قوس پشتی، کوتاهی عضلات جلوی سینه و ضعیف شدن عضلات پشتی خواهد شد که تعادل و توازن ستون فقرات را به هم می‌زده و باعث بروز آسیب می‌شود.

این فیزیوتراپیست درباره ‌راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها گفت: اولین راه جلوگیری از آسیب‌های ستون فقرات داشتن ورزش منظم است؛ ۳۰ دقیقه ورزش هوازی و کششی در ساعات اولیه روز باعث بهبود کارایی عضلات می‌شود.


بیشتر بخوانید: آمار تکان‌دهنده انحنای ستون فقرات در دانش آموزان/ جای خالی غربالگری ستون فقرات در مدارس


وی ادامه داد: شیوه بلند کردن اجسام تاثیری بالا بر حفظ سلامت ستون مهره دارد؛ اگر می‌خواهید جسمی را بلند کنیم بهتر است پس از نشستن جسم را به بدن خود نزدیک کرده، تا حد امکان آن را به سینه چسبانده و سپس با جسم بلند شوید، همچنین بهتر است هنگام قرار گرفتن پشت سینک و اجاق گاز چهار پایه کوچکی زیر پا داشته باشید تا همواره یکی از پاها بالا  و یکی از آنها روی زمین باشد؛ بهتر است در بازه‌های منظم پاها را جابه‌جا کنید.

/////

پارسانژاد بیان کرد: کسانی که برای مدت زمان طولانی پشت رایانه می‌نشیند بهتر از صندلی‌های استفاده کنند که ستون فقرات را به طور کامل حمایت کند و مانیتور را با قرار دادن چند کتاب یا استفاده از میزهای مناسب در ارتفاعی درست رو به روی چشم قرار دهند تا از خم شدن طولانی جلوگیری کند؛ کسانی که رانندگی می‌کنند بهتر است هنگام در حد ممکن پس از هر ۴۵ دقیقه رانندگی از ماشین پیاده شده و کمی پیاده روی کنند؛ اگر اسباب‌کشی یا هر فعالیت کاری دیگر که فعالیتی سنگین می‌طلبد، پیش رو دارید، از چند روز قبل بدن خود را با ورزش های سبک تر آماده کنید.

با این روش‌های ساده سلامت ستون فراتتان را تضمین کنید

وی یادآوری کرد: توجه به عضلات مرکزی بدن مانند دیافراگم که معمولا کوچک هستند و باعث ایجاد تعادل و توازن در بدن می‌شود نیز تاثیرگذار است، اگر فردی در زندگی روزمره تحرک لازم را ندارد بهتر است برای دریافت آموزش‌های مخصوص این تمرینات از یک فیزیوتراپ کمک بگیرید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار