افتتاح مرکز بین المللی نظامی شناسی در تبریز

مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی به همت یکی از فرهیختگان عرصه ادب و فرهنگ در تبریز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، پولاد موسس مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی تبریز در این آیین با بیان اینکه نقش نظامی گنجه‌ای در ادبیات فارسی و آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: با وجود اینکه نظامی‌گنجه‌ای دارای شخصیت جهانی است، اما این شاعر بزرگ در بین کشور‌های منطقه از جمله ایران، آذربایجان، ترکیه و دیگر کشور‌های منطقه غریب مانده است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره نظامی گنجه‌ای در تبریز، گفت: برای معرفی شخصیت‌های ادبی و فرهنگی این خطه و کشورمان برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تاسیس این مرکز مطالعاتی، برپایی نخستین کنگره نظامی شناسی اخیر تبریز، برگزاری دومین کنگره نظامی‌گنجه‌ای در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و سومین آن در استانبول ترکیه اشاره کرد.

پولاد با تاکید بر اینکه بیشتر افراد نظامی را شاعر بیانی در حوزه ادبیات و داستان‌های عاشقانه می‌شناسند، افزود: نظامی گنجوی در احیای ادبیات غنای کشورمان بی‌نظیر و تاثیرگذار است.

وی یادآوری کرد: نظامی گنجه‌ای حکیم و دارای شخصیت چند بعدی است و به این دلیل شعر را انتخاب کرده که بتواند با این ابزار اندیشه و افکار خودش را به دیگران انتقال دهد.

پولاد با تاکید بر اینکه نظامی‌گنجه‌ای از جمله شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست، افزود: مهم‌ترین اثر نظامی «پنج گنج» یا «خمسه» است که تعداد ابیات آن را تا حدود ۲۰ هزار بیت نوشته‌اند، قدیمی‌ترین مثنوی نظامی مخزن‌الاسرار است و بهترین آن‌ها خسرو و شیرین است.

 کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجه‌ای با حضور اساتید داخلی و خارجی و نظامی پژوهان روز‌های ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

در این کنگره علاوه بر مقالات پژوهشگران داخلی از اندیشمندان کشور‌های آذربایجان، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، هند، تاجیکستان، گرجستان، عراق، سوریه و لبنان نیز مقالاتی ارائه شد.

حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای قرن ششم هجری، علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیاتی هم دارد و به جز شاعری و سخن وری، در علوم عقلی به ویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری نخستین کنگره نظامی گنجه‌ای در تبریز

برچسب ها: وزارت ارشاد ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار