آغاز غربالگری شنوایی کودکان در خراسان جنوبی

طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال با هدف پیشگیری بلند مدت اختلالات شنوایی نوزادان در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ احمدی شادمهری معاون  امور توسعه فرهنگ پیشگیری بهزیستی استان  گفت: کودکان در بدو تولد هم مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند.

وی افزود: برخی کودکان بنا به دلایلی در طرح غربالگری در بدو تولد شرکت نمی کنند و برخی کودکان به دلیل عفونت و یا مشکلات خاص، دچار مشکلات کم شنوایی می شوند، که این طرح با هدف  شناسایی اینگونه افراد انجام می شود.

 احمدی شادمهری با اشاره به اینکه پارسال 555 میلیون تومان برای خرید دستگاه شنوایی سنجی و انجام طرح غربالگری در خراسان جنوبی هزینه شد اظهار کرد: این طرح پارسال  تنها در بیرجند انجام شد که 987 نفر مورد غربالگری قرار گرفتند و از این تعداد 362 نفر مشکوک به مشکلات شنوایی تشخیص داده شدند و به مرحله تشخیص راه پیدا کردند.

 معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان از اجرای  این طرح امسال در شهرهای بیرجند و قاین خبر داد و گفت: مهد های حاشیه شهر و روستامهدها  در این دو شهر به صورت رایگان غربالگری می شود و هزینه های آن را سازمان بهزیستی تأمین می کند.

وی ادامه داد: تست غربالگری توسط دستگاه های خاصی انجام می شود که در حال حاضر دو دستگاه در استان وجود دارد و امسال نیز با تخصیص بودجه،  یک دستگاه دیگر نیز خریداری خواهد شد.

احمدی شادمهری بیان کرد: غربالگری، تشخیص و مداخله را سه مرحله این طرح اعلام کرد و گفت: در مرحله غربالگری ، کودگان با دستگاه غربال می شوند و در صورتی که شنوایی آنان مشکوک تشخیص داده شد به مرحله تشخیص و مداخله ارجاع داده می شوند.

وی در پایان گفت: کودکانی که پس از غربالگری دارای مشکل شنوایی تشخیص داده شوند و پزشک مشکل آنان را تأیید کند،  به حوزه توانبخشی ارجاع داده می شوند و بر اساس مشکل، سمعک به صورت رایگان دریافت می کنند و در مواردی که نیاز به کاشت حلزون دارند از کمک های حوزه توانبخشی استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام / ط آ

غربالگری شنوایی 987 نفر در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار