روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان ۵۰ ساله شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: معادله خطی بُرازش داده‌های بارش سالانه این استان نشان می‌دهد که در ۵۲ سال اخیر روند کاهش بارندگی‌ها معادل ۴.۵ واحد در هر دهه بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان وبلوچستان؛ محسن حیدری اظهار داشت: این شرایط در حالیست که روند کاهش بارش سیستان و بلوچستان در دهه‌های اخیر به شکل بی سابقه‌ای تغییر کرده به نحوی که روند کاهش بارندگی در ۳۰ سال منتهی به سال زراعی ۹۶ - ۹۷ معادل کاهش ۲۰ واحد در هر دهه شده است.

وی ادامه داد: در چهار دهه نخست ۵۰ سال اخیر حداقل یک بار در هر دهه مجموع بارش سالانه سیستان و بلوچستان به ۲۰۰ میلی متر و بالاتر از آن رسیده، اما در ۱۰ سال اخیر بیشترین میزان بارش سالانه استان ۱۳۵ میلی متر بوده که این شرایط کم سابقه است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در سال زراعی ۹۶- ۹۷ تنها ۲۹ میلی متر باران در استان ثبت شده است که دومین سال کم باران منطقه در نیم قرن اخیر محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان ترسالی ندارد

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان شرایطی به نام ترسالی با آن ذهنیتی که در افکار ایجاد می‌کند ندارد چرا که ایران در کمربند خشک کره زمین قرار گرفته و میانگین بارش سالانه آن یک سوم میانگین بارش جهان است.
وی ادامه داد: میانگین بارش سالانه سیستان و بلوچستان نیز بیش از یک دوم میانگین کشوری و در برخی شهر‌های آن یک پنجم کشور است.

حیدری افزود: با این شرایط نمی‌توان در سالی که حتی ۳۰ میلی متر بیش از میانگین سالانه سیستان و بلوچستان بارندگی دریافت کرده ایم شرایط را «ترسال» اطلاق کنیم.

وی به نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های نگهداری ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: نوسانات ارز سبب شده تا این نهاد در تامین هزینه‌های سنگین نگهداری ادوات هواشناسی با مشکل مواجه شود و از طرفی اعتبار پیش بینی شده برای خریداری پنج ایستگاه خودکار هواشناسی برای شهرستان‌ها در بودجه استان ناکافیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه علاوه بر بودجه عمرانی، هواشناسی در بخش جاری نیز نیاز به افزایش اعتبار دارد، افزود: اعتبارات بخش سایر هواشناسی این استان ضعیف است و نیاز به مساعدت بیشتری دارد.

 

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: هواشناسی ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار