امروز انجام شد؛

رایزنی ظریف با همتای ایتالیایی خود در رُم

وزیر امور خارجه کشورمان امروز با همتای ایتالیایی خود دیدار و رایزنی کرد.

رایزنی ظریف با همتای ایتالیایی خود در رُمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته چهارشنبه برای شرکت در کنفرانس سالانه گفت‌وگوهای مدیترانه ای، وارد رم پایتخت ایتالیا شد، پیش از ظهر امروز با میلانزی همتای ایتالیایی خود در وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین با اشاره به روابط تاریخی، گسترده و رو به رشد دو کشور بر اراده سیاسی خود برای توسعه و تعمیق آن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی تاکید کردند.

دو مقام همچنین در خصوص آخرین تحولات مربوط به برجام و سازو کار ویژه اروپا برای حفظ آن پس از خروج یکجانبه و غیر قانونی آمریکا از آن گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه اظهار کرد: ایالات متحده نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده و دیگران را هم به نقض آن ترغیب کرده و کشورهایی که بخواهند آنرا محترم بشمارند را نیز تهدید به تنبیه می کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با دست آوردهای این نشست گفت: روش های استفاده از بخش خصوصی دو کشور مخصوصا شرکت های کوچک و متوسط وجود داشته تا بتوانند این همکاری ها را علارغم تحریم های غیر قانونی آمریکا ادامه دهند.

وی درباره همکاری با اتحادیه اروپا افزود: همینطور در مورد همکاری ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام ، موضوع اس پی وی و اینکه چگونه می توان به جریان اینروند بهبود بخشید هم در بخش دو جانبه با ایتالیتا و هم در بخش چند جانبه صحبت کردیم . به علاوه در زمینه همکاری سیاسی، فرهنگی، مقابله با بلایای طبیعی و علمی که ایران و ایتالیا می توانند داشته باشند گفت‌وگو های خوبی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: همچنین در مورد مسائل منطقه و موضوع یمن، سوریه و لیبی صحبت کردیم زیرا دولت ایتالیا یکی از فعال ترین کشورها در این زمینه است و آنها نیز توضیحاتی در مورد اجلاس پالرمو دادند و من مجموعا فکر می‌کنم ایران و ایتالیا همکاری خوبی  در موضوعات دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز برجام را باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی خواند و بر تلاش همه جانبه ایتالیا برای کمک به حفظ آن در کنار سایر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد.

تقویت همکاری های اقتصادی و فرهنگی بویژه در در زمینه گردشگری، همکاری های علمی و ... نیز از دیگر محورهای گفتگو در این دیدار بود.

مسائل منطقه ای بویژه شرایط جاری در سوریه و وضعیت فاجعه بار در یمن و نیز تحولات در لیبی از دیگر محورهای گفتگو بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار