چهارمین جشنواره انار در چهارمحال و بختیاری

چهارمین جشنواره انار استان چهارمحال و بختیاری در روستای دورک اناری شهرستان کیار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، چهارمین جشنواره انار چهارمحال و بختیاری امروز پنج شنبه اول آذر ۹۷ با حضور استاندار، جمعی از مسئولان، اقشار مردم و باغداران استان، در روستای دورک اناری شهرستان کیار برگزار شد.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در این برنامه، بخش کشاورزی را مهم‌ترین پتانسیل اقتصادی استان بیان کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی در فرآوری محصولات بخش کشاورزی، بزرگترین خلاء و معضل برای درآمدزایی بهره برداران و کوتاه کردن دست دلالان این بخش در استان است.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام، یکهزار و ۱۰۰ تن انار، ۲۴ هزار تن ماهی سردابی و بیش از ۶ هزار تن قارچ دکمه‌ای از داشتن واحد‌های فرآوری محروم است.

عباسی با بیان تولید سالانه حدود ۱۵ هزار تن بادام مامایی صادراتی در این خطه، اضافه کرد: در صورت تبدیل محصول بادام به مغز، فرآوری و بسته بندی استاندارد جهانی، میزان درآمد تولیدکنندگان این محصول، ۲ برابر اعتبارات عمرانی استان در سال خواهد بود.

وی از تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، شیلات و دامی در استان خبر داد و اظهار داشت: این استان به لحاظ وجود منابع آب و خاک مناسب برای توسعه کشاورزی دامپروری موقعیت ممتازی دارد.

ذبیح الله غریب مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این جشنواره، سطح زیرکشت انار در استان را ۱۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۱۵۵ هکتار بارور و مابقی نهال است.

وی افزود: برداشت انار در چهارمحال و بختیاری از اواخر مهر آغاز شد و تا اواسط آذر ادامه دارد.

غریب با بیان برداشت متوسط ۶ و نیم تن انار در هر هکتار پیش بینی کرد: محصول امسال باغات انار چهارمحال و بختیاری به حدود یک هزار و ۱۰۰ تن انار برسد.

وی ادامه داد: ارقام محصول انار این استان شامل رباب، ملس و ترش محلی است که علاوه بر تازه خوری، در صنایع تبدیلی و تولید رب و ترشی نیز مصرف می‌شود.

چهارمین جشنواره انار در چهارمحال و بختیاریگفتنی است: در این جشنواره، از تمبر چهارمین جشنواره انار دورک توسط استاندار چهارمحال و بختیاری و نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

همچنین از کشاورزان، باغداران، دامداران و زنبورداران برتر کیار تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع دستی منطقه مشایخ نیز در قالب ۳۰ غرفه برپا شد.

معرفی محصولات کشاورزی و باغات مرغوب استان بویژه انار و آموزش راهکار‌های مبارزه با کرم گلوگاه انار از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان شهرستان کیار با دارا بودن ۹۰ هکتار باغ انار، مهمترین مرکز تولید انار در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

حدود ۸۰ درصد از خانواده‌های روستای دو هزار نفری دورک اناری، از طریق باغات انار امرار معاش می‌کنند.

دورک اناری در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات منطقه هلن قرار دارد.

انتهای پیام/خ

رونمایی از تمبر چهارمین جشنواره انار دورک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران پورحبیبی
۰۱:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
چهارمین جشنواره انار دورک با همه کمبود امکانات بسیار عالی و خیلی زیبا برگزار شد که انشالله در سالهای اینده با همکاری ارگانهای دولتی و کمک هزینه دولت هم برگزار شود