پیروزی ایران در شورای «آیمو» در برابر تحریم‌های آمریکا

سند اعتراض ایران به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشورمان، روز پنجشنبه در یکصد و بیست و یکمین اجلاس شورای سازمان بین المللی دریانوردی طرح شد و مورد توجه اعضاء قرار گرفت.

پیروزی ایران در شورای «آیمو» در برابر تحریم های آمریکابه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سند اعتراض ایران به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشورمان، روز پنجشنبه در یکصد و بیست و یکمین اجلاس شورای سازمان بین المللی دریانوردی طرح شد و مورد توجه اعضاء قرار گرفت.

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در همین رابطه با انتشار پیامی نوشت: سازمان بین المللی دریانوردی در لندن به دنبال بررسی سند پیشنهادی ایران علیه تحریمهای آمریکا، قاطعانه از آمریکا و دیگر کشورهای عضو خواست که از اتخاذ هر گونه اقدامی که امنیت و ایمنی دریانوردی بین المللی و آزادی کشتیرانی را به خطر می اندازد خودداری نمایند.

در این سند، جمهوری اسلامی ایران به محدودیت‌هایی که منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط‌ زیست دریایی می‌شود اعتراض و تصریح کرده است که این موضوع با کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی که تأکید می‌کند هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین به مکانیسم‌هایی که منجر به ایجاد محدودیت برای فعالیت‌ ناوگان کشتیرانی کشور شده اعتراض کرده و خواستار پایبندی تمام اعضاء به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بین‌المللی دریانوردی شده است.

در این سند آمده است: شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی موظف است تا کشورها را از اقدامات تبعیض‌آمیز و مکانیسم‌های محدود کننده در رابطه با فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری بر حذر دارد.

سند یادشده می‌افزاید، شورا بایستی تائید کند که تمام اعضاء با پایبندی به تعهدات بین‌المللی دریانوردی از حق فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی، بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برخوردار هستند.

شورای آیمو یکی از عالی‌ترین ارکان آیمو (International Maritime Organization ) می‌باشد که برنامه‌ها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجه‌ای آن را مشخص می‌کند.

این سازمان که از جمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتیرانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است، ‌اکنون با 174 عضو و 3 عضو وابسته یکی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن می‌باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار