اجرای بازیافت به روش اکسیداسیون حرارتی برای نخستین بار در تبریز

طرح زیست محیطی بازیافت به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت جذب انرژی برای نخستین بار در کشور در واحد تولید «ای. بی. اس» مجتمع پتروشیمی تبریز اجرا شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مدیرعامل پتروشیمی تبریز روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح زیست محیطی به روش اکسیداسیون حرارتی در این مجتمع برای نخستین بار در کشور گفت: واحد تولید «ای. بی. اس» مجتمع، ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار پلیمر «ای. بی. اس» را دارد.

علی درفشی افزود: طرح زیست محیطی اکسیداسیون به روش حرارتی با هدف تامین بهداشت و سلامت کارکنان و جامعه پیرامونی پتروشیمی تبریز از سال ۱۳۹۲ کلید خورد و امروز به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: در روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی، گاز‌های فرآیندی اکسید شده و پس از سوختن کامل به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌شوند؛ برای ایجاد دمای اولیه مورد نیاز اکسیداسیون، انرژی لازم از طریق احتراق گاز طبیعی تامین می‌شود و انرژی حاصل از اکسیداسیون گاز‌های فرآیندی به حدی است که واکنش با انرژی آزاد شده ادامه می­‌یابد.

وی تشریح کرد: این سیستم شامل چندین محفظه احتراق است که در داخل آن‌ها سرامیک‌های خاص متخلخل لانه زنبوری به منظور جذب حداکثری انرژی نصب شده‌اند؛ این محفظه‌ها مجهز به ۲ دستگاه مشعل پیش گرمکن سرامیک‌ها هستند؛ پس از رسیدن دمای سرامیک‌ها به ۸۵۰ درجه سانتیگراد، با ورود ترکیبات آلی فرار به محفظه‌های احتراق، مشعل‌ها از سرویس خارج شده و عملیات اکسیداسیون ترکیبات آلی فرار در تماس با سرامیک‌های داغ و در دمای ۸۵۰ درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی تبریز گفت: با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از گاز‌های آلاینده موجود در واحد تولید «ای. بی. اس» از طریق یک شبکه کانال­ کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده که با همکاری یک شرکت ایتالیایی قرار بود در مدت ۱۲ ماه اجرا شود، در مدت ۱۰ ماه انجام شده است؛ بخش نصب و اجرای این سیستم و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی واحد «ای. بی. اس» در قالب قرداد‌های جداگانه به شرکت‌های ایرانی واجدالشرایط واگذار و اجرا شد.

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز براساس استاندارد‌های بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت از محیط زیست پیشرو است، تشریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده و بین صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: ۳۵ کشور دنیا از محصولات پتروشیمی تبریز استفاده می‌کنند و مشتریان ثابت قدم و پایدار وجود دارد، به طوری که ۸۰ درصد از طیف مشتریان اروپایی پایدار بوده و همواره محصولات ما را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز ۸۸۰ هزار تن در سال است که از این رقم ۴۴۰ هزار تن به خارج و داخل کشور تزریق می‌شود، افزود: سهم صادرات مجتمع تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

درفشی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پنج سال آینده ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز به یک میلیون ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید که برای تحقق آن توسعه واحد‌های بزرگ و کوچک در برنامه قرار دارد.

وی یادآوری کرد: اردیبهشت سال آینده پتروشیمی تبریز به خط ۲ هزار کیلومتر اتیلن غرب متصل خواهد شد که پایه اولیه ۵۰ درصد توسعه از طریق همین خط رقم خورده است؛ همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به طور مستقیم در طیف‌های مختلف پتروشیمی کار می‌کنند.

مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به وسعت ۳۹۱ هکتار در جنوب غربی تبریز و در جوار غربی پالایشگاه این شهر واقع شده‌است.

اجرای طرح ساخت مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ۱۳۶۶ کل کشور تصویب و کلیات طرح در بهمن ماه ۱۳۶۷ به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران رسید؛ فعالیت‌های طراحی و مهندسی در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ و عملیات نصب در سال ۱۳۷۱ آغاز شد.

خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تأمین می‌شود.

واحد الفین به عنوان واحد مادر فرایند تولید در دی ماه ۱۳۷۵ راه اندازی شد و پس از آن واحد‌های پلی اتیلن و پلی استایرن در سال ۱۳۷۷ در مدار تولید قرار گرفت.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /ی

 

بازیافت به روش اکسیداسیون

برچسب ها: محیط زیست ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.