تغییرات جوی و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد آمریکا

نتایج یک بررسی در آمریکا نشان داد تغییرات جوی، اقتصاد آمریکا را بشدت تضعیف خواهد کرد و هزاران نفر از شهروندان این کشور را به کام مرگ خواهد فرستاد.

تغییرات جوی و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی نوشت: در گزارشی دولتی در آمریکا درباره عواقب شدید و ویرانگر تغییرات جوی در این کشور هشدار داده شده و گفته شده است تغییرات جوی میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا ضرر وارد خواهد کرد و در بدترین سناریو تغییرات جوی ممکن است تا اواخر قرن حاضر حدود ده درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را نابود کند.

قرار بود نتایج این تحقیق و بررسی دولتی در آمریکا در ماه دسامبر منتشر شود، اما این گزارش در نهایت روز جمعه بیست و سوم نوامبر در حالی توسط دولت ترامپ منتشر شد که بسیاری از شهروندان آمریکا در حال سپری کردن تعطیلات طولانی مدت یا مشغول خرید از مراکز بزرگ فروشگاهی در فصل اعلام حراج های بزرگ هستند و عملا نمی توانند توجه خود را به این مسائل متمرکز کنند.

دیوید استرلینگ، مدیر واحد حمایت‌های فنی در مرکز اطلاعات زیست‌محیطی تاکید کرد این گزارش بدون مداخله عوامل و نیروهای غیرمرتبط تهیه شده است. وی گفت زمین شاهد تغییرات جوی بی‌سابقه‌ای است و میزان گرمای هوا اکنون بیش از حد متوسط است و به سرعت هم در حال افزایش است. فعالیت های انسانی عامل این تغییرات جوی هستند.

گزارش تغییرات جوی و تاثیرات مخرب آن بر آمریکا توسط برنامه تحقیقات جوی جهانی با همکاری سیزده سازمان و آژانس مختلف و با مشارکت هزار نفر از متخصصان و دانشمندان تهیه شده است که نیمی از این کارشناسان هم از مراکز غیردولتی بوده‌اند. این دومین بار است که گزارشی درباره عواقب مخرب تغییرات جوی بر آمریکا منتشر می شود. پیش از این در نوامبر سال دو هزار و هفده هم گزارشی درباره تغییرات جوی و تاثیرات مخرب آن بر آمریکا منتشر شده بود.

در ادامه گزارش سی ان ان آمده است این گزارش هشدارآمیز درباره عواقب تغییرات جوی در آمریکا در حالی منتشر می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در طول ریاست جمهوری خود همیشه موضوع تغییرات جوی را یک فریب توصیف کرده است. وی روز چهارشنبه گذشته در پیامی توئیتری نوشت: چه اتفاقی برای موضوع گرم شدن زمین به وقوع پیوسته است که برخی از آمریکایی ها مراسم عید شکرگزاری را در سردترین شرایط آب و هوایی برگزار می کنند.

متخصصان و کارشناسان در گزارش جدید و گزارش های قبلی خود تاکید کرده اند که موضوع تغییرات جوی تنها بر اساس شرایط آب و هوایی یک روز یا یک هفته قابل توضیح نیست بلکه باید تغییرات جوی در یک بازه زمانی طولانی مدت مورد بررسی قرار بگیرند تا عواقب مخرب و ویرانگر آن بر زندگی بشر مشخص شود. انسان امروز و در دوره مدرن در گرم ترین شرایط آب و هوایی زندگی می کند. حتی اگر در بهترین سناریو میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان به صفر برسد باز هم روند گرم شدن جهان همچنان ادامه خواهد یافت.

تهیه‌کنندگان این گزارش جدید درباره تغییرات جوی و عواقب مخرب آن نوشته‌اند که عواقب مخرب تغییرات جوی در سال های آینده می تواند سالانه میلیاردها دلار ضرر و زیان به بشر وارد کند. برای مثال در کشورهای واقع در جنوب شرق آمریکا گرمای شدید هوا باعث خواهد شد که تا سال دو هزار و صد، فرصت های شغلی بیشماری از بین برود و کارگران بسیاری بیکار بشوند. این تغییرات جوی کشاورزان این منطقه از آمریکا را با مشکلات و موانع بسیار زیادی مواجه خواهد کرد و مقدار و کیفیت محصولات کشاورزی در این مناطق به علت گرمای شدید، خشکسالی و سیلاب های فصلی به شدت کاهش خواهد یافت.

در ادامه گزارش عواقب مخرب تغییرات جوی بر اقتصاد آمریکا گفته شده است که تغییرات شدید جوی باعث خواهد شد میزان تولید محصولات کشاورزی در مناطق غربی آمریکا در مقایسه با میزان تولید کنونی هفتاد و پنج درصد کاهش بیابد. در بخش جنوبی آمریکا هم بیش از بیست و پنج درصد از مزارع سویا بر اثر تغییرات جوی از بین خواهد رفت. گرمای شدید باعث خواهد شد که در طول دوازده سال آینده میزان تولید در آمریکا حدود شصت درصد کاهش بیابد. گرمای شدید تا سال دو هزار و ده حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار به بخش صنعتی آمریکا ضرر وارد خواهد کرد.

همچنین آتش‌سوزی‌های مداوم در مناطق جنگلی آمریکا می تواند به معضلی برای سلامت مردم این کشور تبدیل شود. آلودگی محیط اقیانوس ها باعث خواهد شد که تا پایان قرن حاضر دویست و سی میلیون دلار ضرر به آمریکا وارد شود. در حال حاضر هم آلودگی اقیانوس ها به نابودی هزاران قطعه ماهی و موجودات دریایی دیگر منجر می شود.

در این گزارش هشدارآمیز همچنین گفته شده است که تشدید گرما در آمریکا تعداد بیشتری از شهروندان این کشور را به کام مرگ خواهد فرستاد. منطقه غربی آمریکا که پیش‌بینی می شود بیشترین میزان گرما را تجربه کند تا سال دو هزار و نود سالانه شاهد دویست مرگ و میر ناشی از گرما خواهد بود. شیوع بیماری هایی مانند زیکا، تب دنگی و بیماری های دیگر در مناطق مختلف آمریکا به علت افزایش گرما تشدید خواهد شد. در این گزارش همچنین گفته شده است که تغییرات شدید جوی همه را در معرض خطرات جدی قرار خواهد داد.

افزایش سطح آب دریاها، سیل و توفان‌های قدرتمند در مناطق ساحلی آمریکا هم زیرساخت های این مناطق را که ارزش آنها بیش از یک تریلیون دلار برآورد شده است، با خطر مواجه می کند. تحولات جوی همچنین مراکز تولید و توزیع برق را در آمریکا تهدید می کند و این بدان معنا است که تغییرات جوی ممکن است به افزایش قطعی برق در مناطق مختلف آمریکا منجر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار