باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عوامل و تبعات معضل افزایش سن ازدواج در ایران

از آسیب‌های افزایش سن ازدواج می‌توان به افزایش ارتباط آزاد با جنس مخالف و دوستی‌های خارج از عرف و چارچوب‌های فرهنگی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هیچکس نمی‌تواند ادعا کند خواهان دوست داشته شدن نیست؛ همه‌ افراد میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن را دارند؛ نیاز به ارتباط با جنس مخالف در غریزه‌ همه آدم‌ها دیده می‌شود و قابل انکار نیست. فرقی ندارد چه زن باشد چه مرد، نیاز فطری دارد که فردی از جنس مخالف خود در زندگی اش حضور داشته باشد تا آرامش و امنیت روانی را برای وی ایجاد کند.

چگونه به این نیاز فطری خود پاسخ دهیم؟

بهترین نوع پاسخ به این نیاز فطری و درونی افراد، «ازدواج» است. ازدواج باید آگاهانه و به موقع باشد تا سلامت و امنیت جامعه حفظ شود. اگر ازدواج به موقع( به هنگام) نباشد، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای فرد و جامعه به همراه دارد.

آسیب‌های افزایش سن ازدواج:

1.ارتباط آزاد با جنس مخالف و ازدواج سفید

از مشکلات افزایش سن ازدواج می‌توان به شایع‌ترین آن که امروزه هم بسیار شاهد آن هستیم یعنی ارتباط آزاد با جنس مخالف، دوستی‌های خارج از عرف و چارچوب‌های فرهنگی اشاره کرد که باعث کاهش میل به ازدواج رسمی و شکل گیری پدیده ازدواج سفید یا هم باشی سیاه (زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی) در جامعه شده است.


بیشتر بخوانید: ازدواج سفيد چيست؟ 


ارتباط آزاد، معضل افزایش سن ازدواج

2. کاهش میل به فرزند آوری

هر چه سن ازدواج بیشتر شود میل به فرزندآوری کاهش می‌یابد که این موضوع از معضلات مهم جامعه‌ امروز ماست و رهبر معظم انقلاب بار‌ها به این مسئله تاکید و جوانان را به فرزند آوری بیشتر تشویق کرده اند. اگر مسئولان به این موضوع بی توجه باشند در سال‌های نه چندان دور شاهد یک جامعه پیر خواهیم بود و جامعه‌ای که پیر باشد توان اداره کشور را ندارد و دولت را با برخی چالش‌ها روبه رو می‌کند.

3. شیوع تک فرزندی و تربیت نادرست فرزندان

افزایش سن ازدواج گاهی منجر به پیدایش خانواده‌های تک فرزند می شود که در صورت توجه نامعقول به خواسته‌ها و مطالبات این فرزند و حمایت‌های بیش از اندازه، می تواند عامل به وجود آمدن یک انسان متوقع و منزوی در جامعه شود.

اگر تعداد فرزندان بیش از یکی باشد، والدین اختلاف سنی زیادی با فرزندانشان دارند و کمتر می توانند آنها را درک کنند و به نیازهایشان به طور صحیح پاسخ دهند. در برخی موارد چنین والدینی در تربیت فرزندان به بهترین نحو عمل نمی‌کنند و گاهی اوقات شاهد افسردگی، انزوا و فرار از ارتباط با همسالان و یا ارتباط آزاد با جنس مخالف و افراد ناباب در چنین فرزندانی هستیم. چون فرزندی که در خانواده مورد محبت و توجه قرار نگیرد، این نیاز خود را در میان افراد جامعه طلب می کند و ممکن است به راحتی در دام اعتیاد بیافتد.

4. باروری‌های ناسالم

با افزایش سن ازدواج و بارداری در سنین بالا شاهد به دنیا آمدن کودکان معلول و عقب مانده نیز خواهیم بود که تولد این کودکان سبب مسائل و مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شود. حتی اگر فرزندان، سالم متولد شوند به دلیل  سن بالای والدین، مشکلاتی همچون بی حوصلگی پدر و مادر در برخورد با فرزندان و نداشتن توانایی جسمی برای همراهی فرزندان خود به وجود می آید.

بهترین سن بارداری در زنان بین ۱۸ تا ۲۵ سال است در حالی که سن ازدواج در جامعه امروز بین ۳۰ تا ۳۵ سال است و امکان بارداری بعد ۳۵ سال کاهش یافته یا با مشکلاتی همراه است.

عوامل و تبعات افزایش سن ازدواج از نگاه کارشناسان

داوود ذوالفقاری روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد:ابتدا باید بگوییم اصلا چرا آدم‌ها ازدواج می‌کنند. آدم‌ها دو نوع مغز دارند یک مغز منطقی و یک مغز هیجانی، رشد مغز هیجانی نسبت به منطقی سرعت بیشتری دارد به همین دلیل در دوران نوجوانی افراد هیجانی‌تر هستند.

وی در ادامه گفت: شکاف بین دو مغز باعث شکل گیری نیاز به محبت و صمیمیت می‌شود و بهترین پاسخ به این نیاز ازدواج است.

ذوالفقاری درباره‌ آسیب‌های افزایش سن ازدواج بیان کرد: به دلیل شرایط اقتصادی و تبلیغات ضد فرهنگی ازدواج به تاخیر افتاده است که یکی از آسیب‌های شدیدی که به جامعه وارد می‌کند ازدواج سفید است، در ازدواج سفید تمام تعهدات زندگی زناشویی وجود دارد، اما رسمی نیست و قانون هم حمایت نمی‌کند.

این روانشناس در ادامه اظهار کرد: از دیگر آسیب‌هایی افزایش سن ازدواج مسئله‌ اعتیاد است، فرد برای جلب روابط عاطفی و ارتباط صمیمانه ممکن است جذب گروه‌هایی شود که مواد مخدر بین افراد وجود دارد، مواد مخدر به نیاز‌های این دوره فرد که صمیمیت و لذت است پاسخ می‌دهد.

ذوالفقاری گفت: از دیگر آسیب‌های افزایش سن ازدواج تفاوت سنی زیاد با فرزندان است. وقتی ازدواج در سن بالا صورت می‌گیرد تاب و تحمل در نگهداری فرزندان کمتر می‌شود و والدین با شیوه‌ فرزند پروری مستبدانه، آسیب‌های روان شناختی به فرزند خود وارد می‌کند و فرزندان نمی‌توانند فضای صمیمی با والدین خود تجربه کنند.

عوامل و تبعات معضل افزایش سن ازدواج در ایران

رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ آسیب‌های افزایش سن ازدواج اظهار کرد: از شاخصه‌های یک ازدواج خوب، ازدواج به هنگام است؛ جوانان به صورت متوسط شرایط جسمی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روحی را برای ازدواج داشته باشند و زمانی که سن ازدواج افزایش می‌یابد مخطراتی را برای دختران و پسران به همراه دارد.

وی افزود: اولین خطر برای دختران کاهش نرخ باروری است و حتی بارداری‌هایی که اتفاق می‌افتد ممکن است خطرات زیادی را دنبال دارد. همچنین هنگامی دختران در سن بالا ازدواج می‌کنند به یک فرزند اکتفا می‌کنند و تک فرزندی نیز آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

نوری پور در ادامه بیان کرد: از دیگر آسیب‌های افزایش سن ازدواج فاصله‌ سنی زیاد بین والدین و فرزندان خواهد بود، والدین توان همراهی فرزند خود را در جوانی نداشته همچنین افراد خواهر و برادری نیز ندارد، که این مسئله در نسل بعدی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و فرد احساس تنهایی می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه ازدواج سفید، به نوعی روابط بی دردسر و فرار از مسئولیت است افزود؛ بیشترین لطمه در این نوع روابط به دختران وارد می‌گردد همچنین این با افزایش روابط آزاد در بین افراد با مسئله‌ سقط جنین در خانم‌ها روبه رو می‌شویم که خطر بارداری در آینده را کاهش می‌دهد و مشکلات عاطفی برای دختران ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: با افزایش سن، شخصیت افراد کاملا شکل می‌گیرد و انعطاف پذیری کاهش می‌یابد در نتیجه اگر دختران و پسران در زمان مناسب ازدواج کنند در مواجهه با خطا‌هایی که از هم می‌بیند گذشت و انعطاف بیشتری دارند. متاسفانه در ازدواج‌های دیرهنگام سازگاری کمتر است چرا که شخصیت خود را مستقل می‌دانند و توان سازگاری در چارچوب خانواده را ندارد.

نوری پور گفت: با افزایش سن، انگیزه افراد برای ازدواج کاهش می‌یابد و یا انگیزه‌ انتخاب فرد مناسب در افراد کم می‌شود و حتی گاهی شاهد انتخاب‌های ناشایست به نوعی انتخاب از سر ناچاری هستیم که افراد حاضرند زندگی خود را در این شرایط ادامه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۲۳:۱۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
ما جوونا هیچ وقت مسولین کشور رو نمیبخشیم. چون به ما جوونا ظلم کردن و یه شرایطی سختی در جامعه بوجود اوردن. که ما جوونا نتونیم ازدواج کنیم. روز قیامت باید جواب خدا را بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازدواج کردن توی این وضعیت اسف بار اقتصادی(گرونی_اجاره خونه_بیکاری و هزاران مشکل دیگه) یعنی حماقت و یعنی اعصاب خوردی. پس نتیجه میگیریم همون مجردی مزایاش بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
شیراز
۰۰:۲۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
علاوه بر مشکلات اقتصادی که شامل بیکاری و تورم هست ،از یه چیزی هم نباید غافل شد ،مهریه .وقتی قانون نابرابر وجود داشته باشه ،من خودم میترسم ازدواج کنم ،در فامیل چندین نفر رو دیدم که بخاطر مهریه به خاک سیاه نشستن.امروزه صد سکه طلا برابر با چهارصد میلیون تومانه که برابر با بیست سال یا بیشتر حقوق یک کارگر هست .خلاصه اگه قانون مهریه اصلاح نشه خیلیا تو این دوره زمونه با این وضعیت ازدواج نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۸:۴۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
خدا شاهده بیکارم. 23 سالمه لیسانس بیکار .به خدا اونقدر بیکار موندیم اعصابمون خرد شده .منم دوست دارم ازدواج کنم بچه دار بشم .چرا این اوضاعمونه؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سامر
۲۳:۱۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
با سلام
آنقدر بیکار موندیم سنمون به هیچ اورگانی برای استخدام
نمی خوره
هنوز شکم خودمون درست حسابی نمیتونیم سیر کنیم
واقعا کسی که از تشکیل خانواده و ازدواج صحبت میکنه
یا واقعا مغزش باد کرده یا در رفاه کامله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
اگر هنر دارید به جای تشویق این جوونای زبون بسته به ازدواج برید به داد اونا که متأهل هستن برسید که روز به روز زندگیشون منجر به طلاق میشه.تبعات زندگی سالم در جامعه ما سنگینه.روابط نامشروع بسیار ارزانتر و حتی محکومیت قضایی کمتری داره نسبت به مهریه و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
پول نیس کارنیس خ نه گرونه پوشاک بچه گرونه اجاره خونه ها گرونند پس ماباید توی این شرایط بحرانی چطورزن بگیریم اصلا ک بانداری ما زنمون میشه شما چ منطقی داریر ک ازازدواج میگید!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
من 1.5 ساله عقد کردم
حتما با یه دختر در سطح مالی خودتون ازدواج کنین
اگه دوتاتون پول دارین که حله
اگه دوتاتون کم پول باشین،رعایت حال همو میکنین
دختر بساز بگیرین،پیشرفت میکنین و خدا برکت میده
دنبال چیزایی که لازم نیست نرین
مثلا طلا نخرین
میدونم همه مون میگیم سخته
منم خیلی سختی کشیدم ولی خدا بزرگ ه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
من 1.5 ساله عقد کردم
حتما با یه دختر در سطح مالی خودتون ازدواج کنین
اگه دوتاتون پول دارین که حله
اگه دوتاتون کم پول باشین،رعایت حال همو میکنین
دختر بساز بگیرین،پیشرفت میکنین و خدا برکت میده
دنبال چیزایی که لازم نیست نرین
مثلا طلا نخرین
میدونم همه مون میگیم سخته
منم خیلی سختی کشیدم ولی خدا بزرگ ه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
هم عواملش رو می دونیم هم تبعاتش رو منتها پول نیست پول نداریم که ازدواج کنیم با این حرفای تکراری و قدیمی هم چیزی درست نمیشه عوض نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من قبل از ازدواجم بیکار بودم ازدواج که کردم شکر خدا صاحب شغل و خونه و زندگی شدم اونم با حقوق کارگری...انشاءالله شما هم ازدواج کنید و به خدا ایمان داشته باشید. از تو حرکت ،از خدا هم برکت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
آخه برادر من شاید شما شانس داشتی یا خدا خیلی دوستت داشته و کمکت کرده که وقتی بیکار بودی با ازدواجت موافقت کردن خانواده خودت و خانواده همسرت و شایدم حمایتت کمکت کردن همه که اینطوری نیستن از این شانس ها ندارن و خدا بهشون لطف و عنایت نمیکنه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
با حفظ احترام به ناشناس 22:45 ....................
اصلا قابل باور نیست که بیکار بودی بعد از ازدواج صاحب کار شدی به قول دوستمان شانس و اقبال داشتی ... خیلی ها ازدواج کردند و بعد از مدتی از محل کار خود تعدیل نیرو شدند و بعد هم طلاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
بعدش مگه به بیکار زن میدن‌ چطور بیکار بودی ازدواج کردی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ویروس
۲۲:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اینقدر مشکل مالی در زندگی ها حاکم شده که از صداقت و درستی و ایمان دیگه خبری نیست. خیلی از دخترها و پسرهایی که در سن ازدواج هستن بدلیل اینکه ظاهر مرفه و مرتب مالی ندارن یا بهشون دختر نمیدن و یا حاضر نیستن برای دختری که وضع مالی خوبی نداره پا بذارن. چون اکثرا بدنبال اینن که عروس یا دامادی داشته باشن پولدار باشه حالا هرمدل اخلاقی داشت اشکال نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
من دنبال دختر انسانم نه پولدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یکی اون دنیا باید تقاص دل پدرهای دختردار بی جهیزیه و شوهر پدر پسر های بیکار لیسانس و فوق لیسانس دل پردرد جوانان سوخته را پس بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
پیام هم وطنان خوندم افسرده شدم واسه مسئولین متاسفم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
داود
۱۸:۵۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اگه نصف درآمدهای نفت رو به خود ملت بدین که حقشونه، مشکل ازدواج هم حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
28 سالمه میخوام منم مثل بقیه ازدواج كنم ولی بیكارم و سرمایه و پول ندارم
خسته شدم از این وضع به هر دری میزنم كه شاید فرجی بشه كار مناسبی پیدا كنم ولی نمیشه چیكار باید كنم؟
مسئولا كه به فكر جوانان نیستن فقط شعار میدن
كسی كه شكمش سیره از حال گرسنه خبر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
دستورصریح قران اینه که ازدواج کنید خداوند از فضلش شما را بینیاز خواهد کرد.نترس روزی همسر هم با خودش میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همه چیز برای ژن خوبهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همه چیز برای ژن خوبهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
چکار میشه کرد ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
کاهش آمار ازدواج رسمی 90 درصد دلیل فرهنگی دارد نه اقتصادی. کافیه کل دنیا رو مد نظر قرار دهید و نه فقط ایران. ازدواج با همجنس- با محارم و با حیوانات در کشورهای مختلف غیر اسلامی متداول شده ولی ازدواج متعارف کاهش یافته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
این که گفتی چه ربطی به ایران داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
حرف الکی نزن هموطن!
ایران بحثش با جهان جداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
آخه شما که موضوع افزایش سن ازدواج رو مطرح میکنید ، مگه بستر سازی برای ازدواج زود و آسان فراهم کردید؟ یجوری میگید که انگار اوضاع الان گل و بلبله و مردم از روی خودخواهی و تنبلی ازدواج نمیکنن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
ازدواج دیگه باشه برا اون دنیا ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
به هر کدوم از جوون ها یک مبلغ چشمگیری بدید تا ببینید چطور به سرعت ازدواج میکنن و بچه دار میشن و جمعیت هم زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
شما توقع دارید جوانانی که هیچ شغل و درآمدی ندارند برن با دست خالی ازدواج کنن ؟! چه کار کردین برای اشتغال و ازدواجشون ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
گوشمون از این حرفای تکراری پره بگید چیکار کردید واسه جوونا واسه اشتغال و ازدواجشون ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
این حرفا رو زیاد خوندم تکراریه ولی تا حالا یک بار عمل ندیدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
تو رو خدا با این حرفا بیشتر از این عذابمون ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
از این حرفا زیاد شنیدیم گوشمون پره با این حرفای تکراری بیشتر از این عذابمون ندین اگه‌ کمکمون نمی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
واقعا! خودمون میدونیم عواقب و عوارضش چیه! انگار غرق نعمت و خوشی هستیم از سر تن پروری نمی خوایم ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من 22 سالمه تا حالا همیشه تنها بودم هیچ دوستی و ارتباط با جنس مخالف نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
دقیقا بگو با کدوم پول بریم ازدواج کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
پول نیست کار نیست خونه نیست ماشین نیست سرمایه نیست مهریه نیست جهیزیه نیست بیمه نیست امید نیست انگیزه نیست هدف نیست آرامش نیست سلامت نیست انسانیت نیست صداقت نیست وفاداری نیست جوانی نیست حال و حوصله نیست دیگه چجوری به چه امیدی بریم ازدواج کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
پول نیست کار نیست خونه نیست ماشین نیست سرمایه نیست مهریه نیست جهیزیه نیست بیمه نیست امید نیست انگیزه نیست هدف نیست آرامش نیست سلامت نیست انسانیت نیست صداقت نیست وفاداری نیست جوانی نیست حال و حوصله نیست دیگه چجوری با کدوم امکان بریم ازدواج کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
پول نیست کار نیست خونه نیست ماشین نیست سرمایه نیست مهریه نیست جهیزیه نیست بیمه نیست امید نیست انگیزه نیست هدف نیست آرامش نیست سلامت نیست انسانیت نیست صداقت نیست وفاداری نیست جوانی نیست حال و حوصله نیست دیگه چجوری با کدوم امکان بریم ازدواج کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
بیکارم مجردم تنهام افسردم نا امیدم آرزو به دل و حسرت به دلم غمگینم ناراحتم از زندگی و تنها و عالم و آدم سیرم بیزارم متنفرم فقط میخوام زودتر بمیرم راحت شم آرزوی مرگ دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
داداش ، هم دردیم 32 سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
داداشیا من با شما هم دردم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
منم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
منم مثل شما کاش میمردیم راحت میشدیم از این زندگی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مشکلات منم همیناس خو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یا صاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
برو خودتو وسط داعش منفجر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من الان خودم یه پسر مجرد و تنها هستم هزار تومن ندارم خودم دارم از گشنگی می میرم شکم خودمو نمیتونم سیر کنم حالا برم ازدواج کنم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خواهشا کمک کنید به جوونا ! کار براشون درست کنید ! بدون پول که نمیشه ازدواج کرد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اگه از حقوق دهها میلیونی یه عده بدن به جوانها ، یه عدشون هم میرن خونه ی بخت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خودتونم میدونید با این حرفا چیزی عوض نمیشه درست نمیشه خودتونو گول نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اگر خودکشی گناه و حرام نبود و بعدش جهنم نبود هر آن خودکشی می کردم و یک لحظه هم این زندگی و دنیا رو تحمل نمی کردم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
عزیزم شما به کارت برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من خیلی نیاز به ازدواج و همسر و آرامش دارم خیلی نیاز به عشق و محبت و دوست داشتن و دوست داشته شدن دارم این نیازو از 14 سالگی تا حالا داشتم و الان 22 ساله هنوز مجردم و خیلی تنها هستم و خیلی تنهایی و عذاب کشیدم و افسردگی گرفتم و الان افسردگی شدید دارم و خیلی عذاب می کشم و هیچ امید به زندگی ندارم و منتظر مرگم هستم آرزوی مرگ دارم فقط میخوام بمیرم راحت شم از این درد و عذاب تنهایی و از این جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
ان شالله یه بخت خوب گیرت بیوفته که ارزش این همه انتظار رو داشته باشی. هرچند خودمم با30 سال سن هنوز در آرزوی متاهل شدنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من خیلی نیاز به ازدواج و همسر و آرامش دارم خیلی نیاز به عشق و محبت و دوست داشتن و دوست داشته شدن دارم این نیازو از 14 سالگی تا حالا داشتم و الان 22 ساله هنوز مجردم و خیلی تنها هستم و خیلی تنهایی و عذاب کشیدم و افسردگی گرفتم و الان افسردگی شدید دارم و خیلی عذاب می کشم و هیچ امید به زندگی ندارم و منتظر مرگم هستم آرزوی مرگ دارم فقط میخوام بمیرم راحت شم از این درد و عذاب تنهایی و از این جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
از 14 سالگی نیاز شدید جسمی و روحی روانی عاطفی دارم و الان 22 ساله و هنوز مجردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مشکل یه عده ی میلیون نفریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اگه 22 سالته که خیلی زود بفکر افتادی البته اگه پولشو داری که بسم الله ولی ما که 32 سالمونه هنوز جرات فکر کردن به ازدواج رو نداریم با این گرونی اسم ازدواج میاد 4ستون بدنم میلرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یا صاحب الزمان اغثنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
فقط با ظهور امام زمان عج همه چیز درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خدایا جوانان رو نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خدا به داد جوونا برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خدا به دادشون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
توی شهرستان که اصلا کار نیست آگهی نیست بیکاری و بدبختی بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
واقعا چطوری ازدواج کنیم تو این شرایط و وضعیت افتضاح و فاجعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
تو رو خدا ول کنید بیخیال بشید این حرف ها دیگه فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
شما کار بدید به ما تا ازدواج کنیم مهندسم 4سال بیکارم برادرم ازسربازی آمده اونم بیکاره بعد ۱۸ سال درس خواندن بابام معلم بازنشسته دوتا دیگه هم داریم درس میخوانند مسئولینم به فکر مانیستند آیا واقعا بچه مسئولینم مثل ما بیکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
منظورت آقازاده هاس ؟ ما داریم برای اونا زندگی میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
چرا مراسم ازدواج دسته جمعی برگذار نمیشه . اینطوری 30 تا 40 درصد هزینه ازدواج کاهش می یابد . در خیلی از کشور ها اینطوری مراسم ازدواج برگزار می شود یعنی شهرداری یک سالن بزرگ ورزشی را برای یک شب در اختیار مثلا 50 زوج قرار میدهد و هر زوج تا 100 نفر مهمان دعوت کند و گروه موسیقی و نمایش و.... هزینه ها هم بشکل گروهی به شهرداریها پرداخت می شود و برای هر زوج حدود 3 تا 5 میلیون هزینه برمیدارد و شهرداری نیز به درامد خوبی می رسد
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
يخچال شده ١٥ ميليون؛يك كارگر بايد ٣سال كار كنه هيچي هم خرج نكنه تا بتونه پول يه پرايد رو جور كنه؛تازه اگه تا اون موقع؛ پرايد بايسته،كه تجربه نشون داده نمي ايسته؛؛ كلا يه نكته مثبت بگو همينجوري مجرد؛ملت حيرونن؛ديگه بردن ازدواج هم كنن..،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همه چی برای ما ارزو شده..سفر مناسب ازدواج مناسب
خودرو مناسب معیشت مناسب علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
bbbb
۱۳:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
با مخارج امروزی و توقعات دخترها ازدواج کار اشتباهیه من 36 ساله مجردم انقدر هزینه ها بالا هست که جرات ازدواج ندارم مخصوصا الان که با گرون شدن اجناس خانواده ها هزینه جهیزیه رو هم گردن پسر میندازن و میگن رسممونه !!!! همون مجرد بمونم بهتر :)))
Iran (Islamic Republic of)
bbbb
۱۳:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
با مخارج امروزی و توقعات دخترها ازدواج کار اشتباهیه من 36 ساله مجردم انقدر هزینه ها بالا هست که جرات ازدواج ندارم مخصوصا الان که با گرون شدن اجناس خانواده ها هزینه جهیزیه رو هم گردن پسر میندازن و میگن رسممونه !!!! همون مجرد بمونم بهتر :)))
-
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
فاصله های طبقاتی زیادنبود امید به اینده بی تفاوتی راحت طلبی نبود عدالت اجتماعی اداری اقتصادی وووو با این اوصاف میشه زندگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
سلام اینجانب فوق لیسانس بیکار هستم و حتی حوصله راه رفتن را هم ندارم شما چطور جرات به خودتون میدین میگین ازدواج کن مگه پول برای زنده ماندن پیدا می کنیم که با یکی دیگه ازدواج کنیم و اون رو هم بد بخت کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۴۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
شما نفست از جای گرم بلند میشه مگه میشه تو این دوره و زمونه و با این دخترای پر خرج امروزی ازدواج کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یه نفر آدم تقریبا سیر بهتر از ۳ ، ۴ نفر آدم گشنه هست. من نمیگم مسعولین واسه من کار درست کنن من میگم یه سری شرایط رو آسون کنن تا بشه کار کرد. اجاره سر به فلک کشیده، بیمه گرون، مالیات... برق، آب، گاز. تو همه صنف ها مواد اولیه سر به فلک کشیده شده. باز هم شما میگید بریم ازدواج کنیم؟ تازگی ها هم همه ما حتما داریم یکی از نزدیکان مون رو می بینیم که تو دادگاه ها گرفتار طلاق شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همه اینا برمیگرده به وضعیت بد اقتصادی ما،وگرنه همه از خداشونه یه زندگی سالم داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همه اینا برمیگرده به وضعیت بد اقتصادی ما،وگرنه همه از خداشونه یه زندگی سالم داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
عامل اصلیش گرونی بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
عزیزم عامل گرونی خود مردم هستن وقتی جنسی گرون میشه مثل قحطی مانده ها میرن فروشگاه اندازه یک ماه خرید میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
همین مردم دارن با خریدشون از پسته ی کیلیویی 250 هزار تومن حمایت میکنن تا نزدیکای عید برسه به 500 تومن .
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۱:۰۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
طبیعت خودش تنظیم جمعیت رو انجام میده. نیازی نیست من و شما به فکر کنترل جمعیت باشیم. هر وقت تسهیلات و امکانات ایجاد بشه، جمعیت هم بیشتر میشه. دو تا آدم سیر بهتر از 4 نفر گشنه اس.
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۲:۵۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
ناز نفست. حرف حساب بی پاسخ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من خودم دهه شصتی ۳۵ ساله فوق لیسانس بیکارو مجرد، هیچ خیری ندیدم؛ اونوقت بچه ام میخاد ببینه؟!
Iran (Islamic Republic of)
نیسی
۱۰:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خودتون فکر کنید با این وضعیت اقتصاد میشه ازدواج کرد حتی اگه کار ازاد برای خودت درست کنی هم نمیزارن . از مالیات گرفته تا عوارض تا تورم تا اجاره بهای مغازه ها که نه نظارت میشه ن قیمت ثابتی داره .همش فساد اداری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من خودم یه زن هستم و سه سالی هس ک ازدواج کردم هر چی زمان میگذره بیشتر احساس میکنم ک بچه اوردن تو این شرایط سخت ... مخارجها بالاس و با این شرایط کاری ک شوهرم داره فقط پنج شش ماه در سال کارگیرش میاد فقط با این حقوق یه مقداریشو پسنداز میکنم واسه مواقعه بیکاری شوهرم و واسه یه زمانی استفاده میکنیم ک شوهرم بیکاره فقط با این شرایط میتونم بگم هر وقت پول باشه بچه هم هس هر وقت پول نباشه و کارنباشه بچه دار شدن خیلی سخته پس ب فکر مردم باشین لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
وقتی مسئولین نمی تونن قیمت یه دونه تخم مرغ رو تو بازار کنترل کنن چه انتظاری داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
بازم خدارو شکر کن که متاهل شدی وگرنه توی این دوران ازدواج واقعا غیرعفلانیه
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۰:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
عزیز من با کدوم .پول .کار .امید. خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه شرایط بد اقتصاد و بیکاری و گرانی اینده ما جوون ها رو مورد خطر جدی قرار داده. فقط میتونم بگم خدا به جوونا رحم کنه. ازدواج شده ارزو برای ما جوون ها...
United States of America
Shahab
۱۰:۳۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
خیلی خنده داره ک کسی تو این شرایط ب ازدواج حتی فکر کنه حتی بگیم ازدواجم هم واسش مراسم نگیریم چارتا تیرو تخته و اجاره خونه رو هم نمیتونیم بااین حقوقا در بیاریم دیگه ج برسه ب مواد غذایی عاموو دلت خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
هیچی نیس ب خونه دارم... پول نیس کارنیس فقرهس گرونی هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
چرا دیگه هیچ کس دلش نمیخواد ازدواج کنه یا بچه بیاره ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مثل اینکه جنابعالی توی باغ نیستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
هرکی بفکر این جورچیزاس باید بفکر مردمم باشه خوب میگید این کارو بکنید اون کارو بکنید ولی ن کارایجاد میکنید چیزها هم ک گروننهدخیلی ازخانوادها رو میشناسم ک میگن اگه ما بچه زیاد بیاریم اونوقت کمترب خودمون میزسیم خیلی چیزها رو نباید بخاطربچه داشته باشیم خیلی چیزها رو ازدست میدیم پوشاک خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
شما ک همش بفکر اینین ک مر م بچه بیارن... شاید یکی دلش نخوادبچه بیاره یادیرازدواج کنه تا حالا باخودتون فکرکردید ک چرا سن ازدواج رفته بالا خوب همه میدونند بجه دارشدن نتجه نداره بچه بی ایندس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اول شرایط ازدواج رو آسان کنید بعد بگین. با این وضعیت اقتصادی جامعه هیچکس ازدواج نمیکنه. همه دوس دارن ازدواج کنن ولی بیکاری و بی پولی و گرانی باعث شده کسی جرات نکنه. من 35 سال دارم ولی نمیتونم خرج یک خانواده دو نفره رو با این وضعیت گرانی در بیارم چطور باید ازدواج کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
اوضاع اقتصادی درست بشه، ملت خودشان می دانند کی باید ازدواج کنن
Iran (Islamic Republic of)
0000
۰۸:۵۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
ازدواج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من عید امسال ازدواج کردم
همون موقع به سختی کارا اوکی شد.
الان با این اوضاع مگه داریم؟
واقعا من که پشیمونم ازدواج کردم.
دختر مردم رو بدبخت کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
چطور ازدواج کنیم اجاره خونه سر به فلک میکشه بیکاری بیدادمیکنه گرونی کمرشکن شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
چطور ازدواج کنیم اجاره خونه سر به فلک میکشه بیکاری بیدادمیکنه گرونی کمرشکن شده
آخرین اخبار