در هفته کتاب صورت گرفت؛

کتابگردی اعضای شورای شهر و تضعیف کتابخوانی با اخذ هزینه ورود به باغ کتاب

شهروندان در شرایطی که مسئولان شهری برای ترویج «کتابخوانی» اقدام به «کتابگردی» می‌کنند، باید برای ورود به باغ کتاب هزینه پارک خودرو پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همواره کتابخوانی و بهره‌مندی از نوشته‌های یک کتاب در تاریخ کشور ما پدیده‌ای ارزشمند بوده است. در سال‌های اخیر هم مسئولان حوزه کتاب با اقداماتی نظیر ساخت «باغ کتاب»، ارائه بن کتاب و برگزاری نمایشگاه  کتاب دسترسی شهروندان به کتاب را آسان کرده‌اند.

اما از حدود 6 ماه پیش اقداماتی در سطح شهر تهران شروع شد که دسترسی شهروندان به کتاب را سخت کرده است.

چندین سال گذشته شهرداری تهران با ساخت باغ کتاب در کنار کتابخانه ملی، شرایطی را فراهم آورد تا شهروندانی که نمی‌توانند از فضای کتابخانه ملی بهره‌مند شوند، از کتاب‌های موجود در باغ کتاب استفاده کنند.

اما از چند ماه گذشته، مسئولان این مجموعه برای ورود هر خودرو به این مجموعه، اخذ عوارض 2 هزار تومانی را اعمال کرده‌اند.

این اقدام سبب کاهش مراجعات به باغ کتاب و دوری جستن شهروندان تهرانی از حوزه کتابخوانی در این منطقه شده است.

برگزاری تور کتابگردی توسط اعضای شورای شهر

از سوی دیگر روز پنجشنبه که آغاز هفته کتابخوانی بود، یکی از اعضای شورای شهر تهران در برنامه‌ای تحت عنوان «کتابگردی» به منظور حمایت از «کتابخوانی»، سایر مسئولان شهری را به شرکت در این برنامه دعوت کرد.

/تضعیف کتابخوانی در هفته کتاب با اخذ هزینه ورود به باغ کتاب

در این برنامه که با حضور پیروز حناچی شهردار منتخب تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی، الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر، آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون محیط زیست، محمد سالاری و چند تن دیگر از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، هر کدام از این افراد از چند کتاب فروشی بازدید کردند و با تورق چند کتاب یا حضور در مقابل قفسه‌های کتاب فروشی، چند جمله‌ای با فروشندگان کتاب گفتگو کردند و چند عکس یادگاری گرفتند.

تضعیف کتابخوانی در هفته کتاب با اخذ هزینه ورود به باغ کتاب

همچنین روز گذشته الهام فخاری عضو شورای شهر تهران از کتابخانه مجلس و کتابفروشی اسلامیه در بازار تهران دیدار کرد تا سهمی در اجرای سنت نوپای کتابگردی داشته باشد.

تضعیف کتابخوانی در هفته کتاب با اخذ هزینه ورود به باغ کتاب

آیا تور «کتابگردی» تأثیری بر حمایت از کتابخوانی دارد؟

با برگزاری تور «کتابگردی» برای مسئولان شهری به وضوح روشن شد که این اقدام تا چه میزان در راستای حمایت از کتابخوانی تأثیر دارد و این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان شهری که این همه ادعای حمایت از کتابخوانی دارند، قوانینی تصویب می‌کنند که به موجب آن هزینه «کتابخوانی» افزایش می‌یابد.

زهرا نژادبهرام‌ عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ هزینه برای ورود به مجموعه باغ کتاب گفت: این محدوده فقط باغ کتاب نیست، بلکه مجموعه‌ای از فضا‌های فرهنگی است که در آنجا قرار گرفته و باغ کتاب هم یکی از آن‌هاست.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: شرکت نوسازی عباس آباد این بخش را برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار کرده است تا بتواند امکانات لازم را در آنجا فراهم کند، لذا طبیعی است که بخش خصوصی هم یک حق‌الزحمه‌ای را برای ارائه خدمات دریافت کند و کسانی که برای استفاده از باغ کتاب می‌روند هم باید هزینه پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن هزینه برای ورود به باغ کتاب به خاطر حمایت از حمل و نقل عمومی است تا شهروندان برای ورود به این مجموعه از مترو و ون استفاده کنند.

نژادبهرام‌ در پایان گفت: تلاش ما این است که برای حمایت از کتاب‌خوانی به جای امتیازدهی‌ به خودروها، حمایت‌های دیگری را انجام دهیم.

در حالی که سیاستگذاری شهرداری در مجموعه باغ کتاب و کتابخانه ملی، سیاستی ضد کتابخوانی است و در این مدت شهروندان را از کتاب دور ساخته، با در کنار هم قرار دادن «کتابگردی» مسئولان شهری و بی توجهی آن‌ها برای اصلاح وضعیت موجود در باغ کتاب، می‌توان دریافت که مدیریت شهری جدید تا چه میزان آنچنان که ادعا می‌کند، اهل اصلاح است و تا چه میزان به دنبال حمایت از کتابخوانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۷
یاد قالیباف به خیر
آخرین اخبار