مقام سابق اطلاعاتی آمریکا: علت تغییر رفتار کره شمالی، رسیدن به سطحی از بازدارندگی است

رئیس سابق سرویس اطلاعات ملی آمریکا گفت دلیل تغییر رفتار کره شمالی در قبال واشنگتن، توئیت‌های ترامپ نیست، بلکه رسیدن این کشور به سطحی از بازدارندگی هسته‌ای است.

علت تغییر رفتار کره شمالی، رسیدن به سطحی از بازدارندگی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سابق سرویس اطلاعات ملی آمریکا در خصوص علت تغییر رفتار کره شمالی در قبال آمریکا گفت علت این تغییر رفتار پیام های توئیتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیست، بلکه علت این است که کره ای ها به هر آنچه که فکر می کنند برای بازدارندگی هسته‌ای ضروری است دست یافته‌اند.

جیمز کلاپر سیزدهم نوامبر( 22‌ آبان) در نشستی در اندیشکده آمریکایی موسوم به «بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، به پرسش های ویلیام جی. برنز، رئیس این بنیاد و حاضران در این نشست پاسخ داد.

برنز با اشاره به کتاب تازه منتشر شده کلاپر، از رئیس سابق سرویس اطلاعات ملی آمریکا پرسید: «برخی از مطالب شگفت انگیز کتاب شما در خصوص کره شمالی است. شما درباره مکالمه های مستقیم خود با مقامات کره شمالی نوشته اید. شما نوشته اید که ما در دولت قبل به طور مستقیم با کره شمالی ارتباط برقرار نکردیم، اما رئیس جمهور ترامپ یک بار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرده و قرار است یک بار دیگر هم دیدار کند. شما در کتاب خود این استدلال را مطرح کرده اید که مشکل، گفتگو کردن با کره شمالی نیست، بلکه مسئله، "خطر" سوءتفاهم است. بنابراین، اگر شما قرار باشد به مقام سابق خود بازگردید و پیش از دیدار با کیم جونگ اون سخنرانی کنید، چگونه محاسبات درباره کره شمالی را شرح می دهید و در عین حال به مذاکرات کره شمالی با آمریکا در مورد بحث هسته ای و رابطه پیونگ یانگ با پکن نگاه می کنید؟»

کلاپر در پاسخ به این سؤال گفت: ابتدا اجازه می خواهم کمی در این زمینه اطلاعات پیشینه ارائه کنم. من اواسط دهه 1980 در کره جنوبی خدمت می کردم. من به مدت دو سال رئیس اطلاعات نیروهای مسلح آمریکا در آنجا بودم. من در آن زمان به یک تحلیلگر روابط کره جنوبی و کره شمالی تبدیل شدم. ما توانستیم شهروندانمان را از کره (شمالی) خارج کنیم؛ اما نتوانستیم خاطرات کره را از ذهن آنها خارج سازیم. من به عنوان بخشی از کارم، در سال 2014 به کره شمالی سفر کردم تا دو شهروند آمریکایی را که در شرایط سختی قرار داشتند آزاد کنم. من در آن زمان گفتم هر آنچه که درباره شرایط عجیب و غریب کره شمالی خوانده اید همه اش درست است. نخستین نکته ای که کاخ سفید به من گفته بود تا به مقامات کره شمالی انتقال دهم این بود: شما باید ابتدا خلع سلاح هسته ای شوید تا ما با شما مذاکره کنیم. طی حدود پنج دقیقه اول گفتگوهایم با مقامات کره شمالی متوجه شدم که گفتن چنین جمله به آنها، شروع خوبی برای گفتگو نیست. آنها قصد نداشتند سلاح های هسته ای خود را کنار بگذارند.

این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آنها به ماجرای معمر قذافی نگاه می کردند. آنها این مسئله را با من در میان گذاشتند؛ قذافی درباره سلاح های کشتار جمعی خود با آمریکا مذاکره کرد. کره ای ها از این ماجرا درس گرفتند.

وی در ادامه گفت: حدود پنج یا شش هفته قبل من در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفتم شاید لازم باشد ما در رویکردمان در مورد کره شمالی بازنگری کنیم. ما با این مسئله که پاکستان و هند سلاح هسته ای دارند مشکلی نداریم. واقعیت این است که آنها سلاح هسته ای دارند ولی رفتاری مسئولانه نیز از خود نشان می دهند. کره شمالی اخیراً تلاش داشته رفتاری مسئولانه از خود به نمایش بگذارد - آنها اخیراً هیچ آزمایش هسته ای انجام نداده اند، آنها آزمایش موشکی نداشته اند، آنها ادبیات خود را نرم تر کرده اند، رابطه بهتری با کره جنوبی داشته اند، بقایای اجساد ده ها تن از سربازان جنگ کره را مسترد و دو گروگان را آزاد کرده اند. بنابراین، من معتقدم کره ای ها تلاش دارند رفتاری مسئولانه از خود به نمایش بگذارند. چرا آنها این کار را می کنند؟ چرا آنها رفتار خود را تغییر داده اند؟ من فکر می کنم دلیل این تغییر رفتار، پیام های توئیتری (رئیس جمهور) نیست! من فکر می کنم دلیل این تغییر رفتار این است که کره ای ها به هر آنچه که فکر می کنند برای بازدارندگی هسته ای ضروری است دست یافته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار