رئیس مرکز ملی آمار:

10 سال از نظام آمارهای بین المللی عقب هستیم/فقدان سیستم ثبت جابه جایی در ثبت احوال

پارسا گفت:ده سال از نظام آمارهای بین المللی عقب هستیم.

تهیه زیرساخت صحیح اقتصادی و آماری ربطی به ترامپ نداردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امیدعلی پارسا رئیس مرکز ملی آمار در جلسه ارائه نتایج پروژه تدوین و اجرای نظام جامع آماری وزارت امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد:جایگاه تولید آمار در کشور، بعد از امنیت دومین اولویت  محسوب می شود.زیرا پس از امنیت، بررسی تولیدات و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی اصلی ترین موضوع است.

وی افزود:از سال ۲۰۱۰ به بعد تمام نظام آمارهای دنیا به دنبال حرکت به سمت ثبتی مبنا هستند.وقتی حرفش را در ایران می زنیم برخی فکر می کنند زود است اما ما ده سال از نظام آمارهای بین المللی عقب هستیم.

پارسا گفت:باید فضایی در اختیار مردم قرار بگیرد که خوداظهاری کنند تا از سیستم آمارگیری سنتی خلاص شویم.

رئیس مرکز ملی آمار اظهار کرد:دستگاه های اجرایی باید در حین انجام فعالیت های خود،ریز داده های مورد نیاز نظام آماری کشور را با بخشنامه های مربوط در اختیار ما قرار دهند.

وی گفت:به طور مثال،همه ما شناسنامه داریم اما مبنای جا به جاییمان در هیچ سیستمی ثبت نشده است این ضعف است. به بستر قوی تری احتیاج داریم تا بتوانیم این جا به جایی ها را ثبت کنیم.یعنی افراد مجبور باشند در پایان هر ماه محل سکونت خود را به ثبت احوال اعلام کنند تا بتوانیم گستردگی جمعیت را در هر ماه در همه بررسی هایمان در نظر بگیریم.

رئیس مرکز آمار  افزود:فراهم کردن زیر ساخت های اقتصادی و آماری ربطی به ترامپ ندارد و به عزم و عمل نیازمند است. البته نوع نظام اقتصادی کشور از مرکز آمار عقب نیست.اگر روندی که مثال زدم در تمام دستگاه مثل آموزش و پرورش،کمیته امداد و ... انجام شود دیگر آمارمان سنتی نیست.

پارسا گفت: دستور تبدیل آمار سنتی به آمارهای ثبتی مبنا از جانب معاون اول رئیس جمهور اعلام شده است.

وی ضمن انتقاد از مقاومت برخی از اقشار در برابر بروزرسانی آمارگیری ها بیان کرد: اینکه برخی افراد اعتقادی به آمارهای ثبتی مبنا ندارند یک نظر شخصی است اما دستگاه هایی که قصد چنین کاری ندارند از عدم بروز رسانی اطلاعات و سواد آماری آن هاست.

رئیس مرکز ملی آمار ابراز کرد: در آمارهای ثبتی مبنا بعد از بدست آوری داده ها، برای آن ها کدی محرمانه تحریم می شود و سپس با پالایش های مسئولان اطلاعات مورد نیاز به کارشناسان آماری تحویل داده می شود، رسالت ما در امر آمارگیری حفاظت از اطلاعات فردی جامعه است.

پارسا تاکید کرد: در تلاشیم تا قوانین را مطابق با برنامه های جدیدمان تغییر دهیم که نیازمند همکاری جدی سایر دستگاه هاست.

وی افزود:وزارت اقتصاد از جمله دستگاه هایی است که آمارهای خود را به صورت بر خط در اختیار ما قرار می دهند.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد:تحلیل ها و تفسیر دستگاه های گوناگون و ارائه آمار،سیاست گذاران را گیج کرده است و بعضا ارقام اعلام شده زمین تا آسمان فرق دارد.

وی اضافه کرد:آمار ۱۵ درصد، میانگین تمام اقلام در یک سال گذشته است و بعضا مردم شکایت دارند که این رقم تورم ،صحیح نیست؛باید بگویم که تورم نقطه به نقطه از کف زندگی مردم تهیه شده و آن ها می توانند ارقام تمام اقلام را در سایت مرکز آمار مشاهده کنند.

پارسا تاکید کرد: گرانی در تمام ماه های امسال روند شدتی نداشت و ما تنها در چند محدوده شدت افزایش قیمت ها را شاهد بودیم.

وی گفت:قانون آمار در یک تبصره  قصد جلوگیری از موازی کاری داشته اما در همین قانون  بانک مرکزی مجاز به اعلام آمار شده است.

انتهای پیام/

باید از سیستم آمارگیری سنتی خلاص شویم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار