کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «گرفتگی صدا » را اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک متخصص گوش، حلق و بینی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «گرفتگی صدا » را اینجا بخوانید/بخش دومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد، شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

کامران خداکرمی متخصص گوش، حلق و بینی  به  سوالات شما در زمینه «گرفنگی صدا» پاسخ داده است.

سوال: همسرم ۳۳ ساله هستند، در پذیرش یک مرکز آموزشی کار می‌کند، به همین دلیل مجبور است تمام طول هفته  هر روز به مدت ۶ ساعت با ارباب رجوع صحبت کند، گلویش کمی درد می‌گیرد، خارش پیدا می‌کند، گرفتگی دارد و پزشک گفتند که این مشکل لارنژیت است که باید با آن مدارا کرد، وگرنه حاد می‌شود و به عمل نیاز پیدا می‌کند، علت آن چیست؟

مهمترین عوامل در ایجاد مشکلات حنجره‌ای

جواب: عدم رعایت بهداشت صوتی و بلند صحبت کردن و بدون اینکه صداشونو گرم کنند به حنجره آسیب وارد می‌کند، حتما باید به کارشناس گفتار درمان مراجعه کنید، تمیرینات را انجام دهید، از بخور ساده و ماسک و مواد لعاب دار هم می‌توانید استفاده کنید تا درمان کامل شود.

سوال: تن صدام خیلی پایین است و هر زمان در جمع صحبت می‌کنم به دلیل استرس تن صدام پایین‌تر هم می‌شود و باید بلندتر صحبت کنم و مدام صدایم را صاف کنم، گاهی اوقات مقداری  بیشتر حرف می‌زنم صدایم می‌گیرد، علت آن چیست؟

جواب: بیماری است که در مرحله اول باید اضطراب را درمان کنید سپس به کارشناس گفتار درمان مراجعه کنید و تمرینات را کامل انجام دهید تا تن صدا به حالت اول باز گردد.

سوال: 36 ساله هستم و از بچگی گرفتگی صدا همراهم بوده است، در طول سال از شدت گرفتگی کم و زیاد می‌شود، هر وقت از خواب بیدار می‌شوم مثل سرماخورده‌ها صدام گرفته است و به مرور بهتر می‌شود، وقتی هم اقدام به بلند صحبت کردن یا ترانه خواندن بکنم رگ‌های گردنم بیرون می‌زند، علت آن چیست؟

جواب: منظور از گرفتگی صدا، گرفتگی بینی است که در افراد سرماخورده وجود دارد، به متخصص گوش، حلق و بینی باید مراجعه کنید، ممکن است اشکالاتی در ناحیه فک وجود دارد و ممکن است مربوط به کلفتی تارهای صوتی است که با بررسی دقیق می‌توان مشکل را مشخص کرد.

سوال: 16 ساله هستم و از بچگی گرفتگی صدا دارم، این گرفتگی وقتی به اوج خودش می‌رسد که با پرده‌های بالا می‌خوام چیزی را بخوانم، علت آن چیست؟

جواب: برای تمرین آواز، باید به کارشناس گفتار درمان مراجعه کنید.

زمان انجام عکسبرداری از حنجره استروبوسکوپی

سوال: مادرم 55 ساله هستند، مدتی است که پشت سرهم سرفه‌ می‌کنند و به حدی پیش می‌رود که گاهی دچار نفس تنگی می‌شوند، با مراجعه به دکتر ریه و انجام آزمایش گفتند که ریه سالم است و حساسیت دارند؛ یک دوره قرص آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین مصرف کردند که مقداری بهتر شدند، ولی کامل خوب نشدند برای درمان آن چه کار کنیم؟

جواب: با توجه به اینکه متخصص ریه مراجعه کردید بهتر است به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؛ با توجه به اینکه رفلاکس هم بسیار شایع است از این نظر هم  توسط متخصص گوش، حلق و بینی باید بررسی شوید.

سوال: صدایم خیلی کم حجم است خصوصا مواقعی که با صدای بلند حرف می‌زنم، صدام حالت جیغ زدن می‌گیرد و معمولا گلوم خلط دارد و خیلی زود صدام می‌گیرد، برای پر حجم و قوی شدن صدا و پاکسازی از خلط چیکار باید کرد؟

جواب: حتما باید به کارشناس گفتار درمانی مراجعه کنید، تمرینات مخصوص گفتار درمانی انجام دهید تا تارهای صوتی درمان شود، خلط گلو ممکن است ناشی از سینوزیت و رفلاکس یا سیگار کشیدن دارد که در مرحله اول باید علت بررسی سپس اقدام به درمان کرد. 

سوال: اکثر مواقع گرفتگی صدا دارم مثل اینکه یک لایه خلط سطح حنجره‌ام را پوشانده باشد، وقتی هم که صحبت می‌کنم اطرافیانم می‌گویند خیلی آرام حرف میزنی در صورتی که خودم احساس می‌کنم خیلی معمولی صحبت می‌کنم، علت آن چیست؟

جواب: عکسبرداری از حنجره استروبوسکوپی و معاینه دقیق توسط پزشک توصیه می‌شود.

سوال: مشکل خارش و سوزش گلو و سرفه‌های شدید دارم،  حس می‌کنم گلویم زخم می‌شود، صدایم هم می‌گیرد، فیلم از حنجره هم مشکلی را نشان نداده است، دکتر رفتم ریه‌هایم سالم است و مشکلی ندارند، شدت سرفه گاهی به حدی می‌رسد که فشار به سرم یا دیسک کمرم وارد می‌شود و خیلی اذیتم می‌کند، علت آن چیست؟

بخور؛ بهترین روش درمانی برای گرفتگی صدا

جواب: امکان دارد حساسیت فصلی و یا غذایی داشته باشید؛ همچنین ممکن است مشکل مربوط به خشکی دهان و بینی، رفلاکس معده باشد؛ مصرف روتارین می‌تواند در درمان موثر باشد همچنین باید از مصرف ادویه جات پرهیز کنید و انجام بخور و استفاده از ماسک در درمان موثر است.  

سوال: هنگام حرف زدن سرفه امانم نمی‌دهد، بعد از مدتی این سرفه‌ها کم می‌شود، در ۶ سالگی عمل لوزه داشته‌ام و الان ۲۷ ساله هستم؛ به اسپوکیومتری رفته‌ام و آسم هم ندارم، علت آن چیست؟

جواب: بررسی تارهای صوتی و مراجعه به پزشک گوش، حلق و بینی بسیار موثر است.

سوال: چند سال است در گلویم احساس خلط می‌کنم و در یک روز بارها و بارها گلویم را صاف می‌کنم و از همان زمان هم صدایم گرفته شده است و دکتر هم رفتم درمان نشد و این مسئله از وقتی شروع شد که 2 ماه سرفه شدید گرفتم و دائم سرفه می‌کردم و بعد از مدتی سرفه‌ام درست شد اما از آن روز در پشت حلقم احساس خلط می‌کنم و همیشه گلوم را صاف می‌کنم طوری که بعضی وقت‌ها اطرافیانم از صدای صاف کردن گلویم کلافه می‌شوند، علت آن چیست؟

جواب: احتمال تورم و بزرگی ناحیه زبانی و  احتمال وجود رفلاکس وجود دارد؛ معاینه دقیق گوش، حلق و بینی توصیه می‌شود؛ از مصرف مواد ترش و ادویه جات باید پرهیز کنید و انجام بخور و استفاده از ماسک در درمان موثر است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سلام من دو ماه میشه که صدام میگیر یک هفته درست میشه ولی دوباره صدام میگیره علت این چیه
Iran (Islamic Republic of)
فرج زاده
۲۱:۳۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام من دخترم و ۱۷ سالمه و صدام کمی کلفت و گرفتس از بچگیم این طوری بوده باید بره اینکه کمی صدام نازک تر بشه چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه موسوی
۱۰:۱۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
التهاب حنجره دارم پزشک متخصص گفته علتش استرس است بهتره داروی کاهش استرس مصرف کنم اگر به پزشک فوق تخصص حنجره مراجعه گنم داروها ی دیگه ای برای درمان وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۷:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام من ریه هام عفونت کرد بعد از مدتی صدام هم خشن شده وسه ماه همینطور مونده عکس برداری از هنجره کردم چیزی نبود العان بدتر هم شده ام باید چه کار کنم معده ام ترش میکند احتمال رفلکس معد ه دارم
آخرین اخبار