تعداد کل رقبات شهرستان شهرضا 3 هزارو 9 رقبه است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا گفت: تعداد کل رقبات شهرستان شهرضا 3 هزارو 9 رقبه است که هزار و 928 رقبه متصرفی و هزار و 2 رقبه غیر متصرفی و 3 رقبه اشتراک‌التوالیه است

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فرهاد عرب رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا  با بیان این‌که شهرستان شهرضا دارای 821 موقوفه متصرفی و غیر متصرفی است، اظهار داشت: از این تعداد موقوفات، متصرفی 702 و موقوفات غیر منصرفی 118 و موقوفات اشتراک التوالیه یک عدد است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا با اشاره به این‌که تعداد کل رقبات شهرستان شهرضا 3 هزارو 9 رقبه است که هزار و 928 رقبه متصرفی و هزار و 2 رقبه غیر متصرفی و 3 رقبه اشتراک‌التوالیه است، افزود: تعداد کل بقاع متبرکه شهرستان‌های شهرضا و دهاقان 17 بقعه است و از این تعداد 13 بقعه در شهرضا و 4 بقعه در دهاقان است.

وی با اشاره به حراست و شناسنامه‌دار کردن موقوفات، گفت: اراضی موقوفه به مساحت 65 هزار متر مربع با ارزش حدود 70 میلیارد ریال که در تصرف اشخاص حقیقی بود احیا شد و از طریق مراجع قضایی به حالت وقف بازگردانده شد.

عرب با اشاره به احیا و شناسایی قسمتی از موقوفه شیخ شاه‌نظر به متراژ 20 هزار متر مربع به ارزش 20 میلیارد ریال، بیان کرد: این موقوفه در حال حاضر در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است و در آینده نزدیک قراردادهای اجاره این قسمت‌ها با متصرفان منعقد می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا با اشاره به اخذ اسناد مالکیت مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین موقوفه شهرضا به مساحت حدود 400 هزار متر مربع، تصریح کرد: برای موقوفات و بقاع متبرکه به تعداد 118 سند مالکیت صادر شده است.

وی با اشاره به تبدیل کردن اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگ به تعداد 15 برگ سند مالکیت، عنوان کرد: برای اخذ اسناد مالکیت موقوفات حدود یک میلیارد ریال اعتبار سازمانی و دولتی جذب شده است.

عرب با اشاره به نذورات زائران امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان شهرضا، تأکید کرد: در مقایسه با سال گذشته میزان نذورات و هدایا مردم حدود 10 درصد افزایش داشته ولی با توجه به رشد تورم نسبت به رفع نیازهای بقاع تأثیری ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا با اشاره به ایجاد سه انجمن یاوران وقف در شهرضا، خاطرنشان کرد: هر کدام از این انجمن‌ها از 5 نفر از معتمدان و یا افراد ذی‌نفوذ شهرستان شهرضا تشکیل شده است که حسب مورد با شناسایی نیازهای محل یا منطقه یا کل شهرستان اقدام به راهنمایی واقفان کرده و در راستای وقف متناسب با نیازهای روز اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کمک به تسهیل ازدواج جوانان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، درمان بیماری‌های خاص، توسعه فناوری‌های دانش بنیان، نشر و چاپ کتاب‌ها و مقالات علمی، تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت، توسعه فضاهای ورزشی از جمله نیازهای شهرستان شهرضا برای وقف است.

عرب با بیان این‌که در راستای ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف اقدام به ایجاد وقف‌های مشارکتی کرده است، بیان کرد: در این طرح همه مردم می‌توانند با توجه به نداشتن وضعیت مالی خوب و سرمایه زیاد در این امر مهم سهیم شوند و اقدام به وقف مشارکتی کنند در واقع این کار نشان می‌دهد که وقف مختص افراد سرمایه‌دار و غنی نیست و همه افراد می‌توانند با حداقل دارایی خود جزو واقفان باشند.

 

انتهای پیام/م

احیای 85 هزار متر مربع موقوفه در شهرضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار