استاندار سیستان و بلوچستان در سفر به منطقه سیستان :

سرنوشت سیستان را به آب گره نزنیم

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هرگز سرنوشت شهرهای شمال این استان را به آب گره نزنیم و دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم.

سرنوشت سیستان را به آب گره نزنیمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، احمدعلی موهبتی در جلسه شورای اداری شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان که در سرسرای فرمانداری زابل برگزار شد اظهار داشت: گردش مالی در منطقه سیستان صورت نمی گیرد و سرمایه گذاران بومی این منطقه در دیگر نقاط کشور سرمایه گذاری می کنند.

وی بیان کرد: از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی رامشار چندین سال است که می گذرد و هیچ سرمایه گذاری نشده و اگر منطقه آزاد تجاری – صنعتی سیستان هم تصویب شود آیا سرمایه گذاری در آن حضور پیدا می کند.

استاندار سیستان و بلوچستان بهترین محور توسعه منطقه سیستان را وجود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: با پیوند دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و مردم باید الگوی کشت در منطقه سیستان تغییر کند.

وی تصریح کرد: مهاجرت فرهیختگان و نخبگان از منطقه سیستان اتفاق ناگوار در این منطقه است که باید عوامل آن بررسی و به دنبال مهاجرت معکوس آنان به این منطقه باشیم.

موهبتی با بیان اینکه طرح های زیادی در منطقه اجرا و متاسفانه با شکست مواجه شده است افزود: یکی از طرح های غلط در سالهای آبادی دریاچه هامون رها سازی یک نوع ماهی بود که از ریشه نی درون این دریاچه تغذیه می کرد و سبب ناودی نیزارهای این تالاب شد.

وی اظهار داشت: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در دستور کار است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: من با امید به منطقه سیستان سفر کرده بودم اما چنان شما از مشکلات گفتید که امید من را دفع کردید.

وی افزود: منطقه سیستان در طول تاریخ ویژگی های زیادی داشته و من در این منطقه خاطرات زیادی دارم و دریاچه هامون را با پر آبی و نی زارها، ماهیان و پرندگان آن می شناسیم.

موهبتی تاکید کرد: آنچه امروز در منطقه سیستان شاهد آن هستیم در حد شان و بزرگی مردم این منطقه نیست.

امام جمعه زابل نیز اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان قرن هاست که در کنار همدیگر زندگی می کنند و به عنوان الگوی وحدت برای جهان اسلام هستند.

حجت الاسلام علی اکبر کیخا اظهار داشت: پس از خشک شدن دریاچه هامون هزاران صیاد، کشاورز و دامدار بیکار شدند به طوری که با این وضعیت اگر بیت المال و مدیریت صحیح پایدار ادامه می داشت این منطقه به قطب اقتصادی تبدیل می شد.

وی افزود: جلوی برخی از افرادی که ویژه خواری می کنند باید گرفته شود و امیدواریم تحول در مرز ایجاد شود.

امام جمعه زابل بیان کرد: یکی از اقدامات دشمن ایجاد بذر نا امیدی در بین مردم است که باید مراقب آن باشیم.

وی اظهار داشت: مصوبات و گلنگ های زیادی در خصوص ایجاد کارخانجات، مزرعه های انرژی نو در منطقه سیستان زده شده و هیچ کدام از آنها تا کنون اجرایی نشده است.

امام جمعه اهل سنت زابل نیز گفت: مردم منطقه سیستان در طول سالها و طی چهل سال اخیر به بهترین شکل کنار یکدیگر زندگی کرده اند و همواره با صبر و بردباری در تمام میادین حاضر شده اند.

مولوی عبدالرشید شه بخش تاکید کرد: انتظار می رود برادران اهل سنت منطقه سیستان نیز توفیق خدمت مدیریتی در این منطقه را داشته باشند.

وی اظهار داشت: مردم این منطقه زیر خط فقر هستند و باید دولتمردان برای خدمت این مردم تلاش بیشتری کنند.

فرماندار هیرمند نیز گفت: همواره سیستان به سه عنصر آب زیاد، کشاورزی پررونق و نیروی انسانی استوار بوده که به یکباره با خشک شدن رودخانه هیرمند و دریاچه هامون منبع تغذیه و تنفس این مردم به خطر افتاده است.

محمد علی پیری بیان کرد: بازارچه مرزی میلک یکی از فعال ترین بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان و ظرفیت اشتغال آن محدود است.

وی تصریح کرد: هم اینک در بازارچه مرزی میلک 100 غرفه و 400 نیروی کارگری مشغول فعالیت هستند.

فرماندار هیرمند از شرکت توزیع نفت گلایه کرد و گفت: متاسفانه این شرکت سهمیه 1500 لیتری مرزنشینان منطقه سیستان را به 50 لیتر کاهش داده است.

مدیر جهاد دانشگاهی زابل نیز اظهار داشت: ایجاد اداره کل محیط زیست با توجه به مشکلات زیست محیطی در منطقه و ایجاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه سیستان با توجه به وجود حجم زیاد آثار باستانی و پیشینه بزرگ سیستان می تواند نقش توسعه در منطقه ایفا کنند.

مهدی کشته گر افزود: توجه و استفاده ازمرز، گیاهان دارویی و ظرفیت های فرهنگی و هنری زمینه ساز تحولات بزرگی در منطقه سیستان می شود.

انتهای پیام/س

انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار