معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: ۳۵ کیلومتر از جاده ازنا شازند در محدوده لرستان قرار دارد که تا پایان امسال ۱۸ کیلومتر از این مسیر بهسازی و آسفالت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهارداشت: جاده ازنا - شازند حادثه‌خیز بوده که با وجود اینکه طرح اصلی محسوب نشده، اما امسال برای آن ردیف اعتباری تعریف شد.

وی افزود: جاده ازنا - شازند سال گذشته از محل اعتبارات گلوبال ملی ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرد و علاوه بر این، ردیف ملی داشته، اما تا پیش از این در قانون بودجه نبوده که امسال برای نخستین بار در پیوست قانون بودجه ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد.

وی گفت: اکنون عملیات چهار خطه ۳۵ کیلومتر محدوده استحفاظی لرستان در دست انجام است که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: این طرح در سه قطعه‌ی ۱۰، ۹ و ۶ کیلومتری فعال است و انتظار می‌رود امسال محور ازنا - مومن اباد به طول ۱۴ کیلومتر بهره برداری شود.

مرادپور با بیان اینکه در این محور سه تقاطع غیرهمسطح (زیرگذر) در دست اجرا است، افزود: همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان موظف شده نسبت به نصب تابلو‌های هشدار دهنده و نیوجرسی در این محور اقدام کند.

 ۳۵ کیلومتر از جاده ازنا - شازند در محدوده استان لرستان سال‌های گذشته بدلیل بروز تصادفات مرگبار لقب جاده مرگ را توسط مردم و رانندگان گرفته به طوری که سال گذشته بیش از ۱۰ نفر در اثر حوادث رانندگی این مسیر جان خود را از دست داده اند.

طول جاده شازند در استان مرکزی تا ازنا در استان لرستان حدود ۷۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی لرستان قرار دارد که از این طول، عملیات چهارخطه ازنا تا مومن آباد به طول ۱۴ کیلومتر به عنوان حادثه خیزترین نقطه محور در دست اجرا است.

نبود اعتبارات کافی و ملی برای تعریض و ساماندهی این جاده، مهمترین دلیلی است که موجب بروز سوانح رانندگی و دادن لقب جاده مرگ به این محور شده است.

گفته می‌شود روزانه حدود ۶ هزار تردد در جاده شازند - ازنا و بالعکس انجام می‌شود که این میزان تردد و حجم ترافیک با جاده دو بانده و کم عرض فعلی همخوانی ندراد.

کارشناسان اتفاق نظر دارند در حال حاضر وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست و به دلیل حجم تردد بالای وسایل نقلیه سنگین که حدود ۳۰ درصد بارترافیکی این محور را به خود اختصاص داده، این مسیر برای خودرو‌های سواری ایمن نیست.

سال ۹۵ فوتی‌های این جاده ۲۲ نفر گزارش شد و در سال ۹۶ نیز ۱۲ نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شده مردادماه ۹۶ اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند.

نمایندگان استان‌های مرکزی و لرستان نیز مهر ماه ۹۵ با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تیرماه امسال در سفر به لرستان در خصوص وضعیت مسیر ۸۰ کیلومتری جاده ازنا - شازند و آمار تصادفات در این محور گفت: این مسیر در سال‌های گذشته ردیف اعتباری نداشته و به دلیل تخصیص اعتبار از محل استانی یا متفرقه روند کندی داشته است.

خیراله خادمی اظهار داشت: با پیگیری مسئولان استان و نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، این طرح امسال در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته و مبلغ مناسبی به آن اختصاص یافته است.

وی بدون اشاره به میزان اعتبار اختصاص یافته بیان کرد: هم اکنون قطعه اول این مسیر که نیمه کاره بود فعال‌تر شده و مناقصه قطعه دوم نیز در حال برگزاری است.

لرستان دارای ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی می‌باشد که از این رقم حدود ۷۰ درصد در محور‌های کوهستانی و سخت گذر واقع شده است.

انتهای پیام/م

۱۸ کیلومتر از جاده ازنا - شازند امسال آسفالت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
نور و روشنایی این جاده ضعیف است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
معاون عمرانی استانداری استان مرکزی باید بیشتر فعالیت کند در بخش توسعه راههای شازند و بازنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
جهش تولید یعنی ساخت و توسعه راه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
این جاده در استان مرکزی هیچ بهسازی و ایمن سازی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
آسفالت بتنی از آسفالت قیری محکم تر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
جاده اراک ازنا مقابل نیروگاه حرارتی شازند ، بسیار حادثه خیز است و باید تعریض و عقب نشینی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
تسهیلات بانکی برای احداث فاز اول جاده پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
برای تعریض این جاده باید وام از صندوق توسعه ملی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
این دولت هیج برنامه ای ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
فقط ۲ ماه زمان برای آسفالت جاده ها باقی مانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
سرمایه های خرد مردم به سمت تکمیل پروژه های عمرانی در بورس هدایت شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
استفاده از آسفالت پلیمری خیلی با کیفیت تر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
تعریض جاده شازند اراک هم بلاتکلیف مانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
اگر فقط ۱ درصد بودجه ای که صرف کارانه دادن میلیاردی به پزشکان میشد ، صرف توسعه راهها میشد هیچ حادثه جاده ای به وقوع نمی پیوست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
باید بخشی از کوه تراشیده شود از طریق مواد منفجره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
باید بخشی از کوه تراشیده شود از طریق مواد منفجره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
روشنایی جاده در حد صفر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
این جاده تا ۱۰۰ سال دیگر هم احداث نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
قرارگاه خاتم باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند .
۱۲۳۴