رئیس انجمن علوم خاک ایران؛

سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دچار تغییرات می‌شوند

رئیس انجمن علوم خاک ایران در قزوین گفت: سالانه ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور دچار تغییرات و تبدیل ماهیت می‌شوند که این خطر بسیار بزرگی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در همایش روز جهانی خاک در قزوین گفت: بسیاری از اراضی مستعد و حاصلخیز درحاشیه شهر‌ها و روستا قرار گرفته است که به علت دست اندازی انسان به آن‌ها دچار تغییرات می‌شوند که این فرهنگ بسیار نادرستی است و باید از آن جلوگیری کرد.

گرجی تصریح کرد: مساحت کشور ایران حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک واقع شده بنابراین از لحاظ کیفی و کمی با محدودیت‌های شدید منابع خاک مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر اراضی در چرخه تولید کشورمان حدود ۱۸،۵ میلیون هکتار است، که از این میزان حدود ۸.۵ میلیون هکتار آن آبی و حدود ۱۰ میلیون هکتار آن دیم است.

به گفته گرجی، ۳ و نیم تا ۴ میلیون هکتار از اراضی دیم بصورت آیش کشت می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با ابراز نگرانی از سرعت فرسایش خاک در جهان و ایران گفت: سالانه ۲ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور معادل ۵۶ میلیارد دلار خسارت داریم.

گرجی، تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی، تولید محصولات اولیه پوشاک و چوب، تنظیم هوا و تعادل بخشی گاز‌های جو زمین، تصفیه و ذخیره سازی آب، حمایت و حفاظت از توع زیستی در زیست بوم‌ها، خنثی کردم سموم و فاضلاب‌ها، ذخیره و نگهداری بذر گیاهان و ذخائر ژنتیکی و کاربرد‌های عمرانی، صنعتی و انرژی را از مهمترین خدمات خاک در جامعه برشمرد.

وی یاد آور شد: تا زمانی که مدیریت مناسبی بر روی خاک نداشته باشیم مشکل بحران آب و بالطبع محیط زیست سالم نیز حل نخواهد شد.

گرجی به کشت محصولات دیم و استفاده بهینه از خاک اشاره کرد و گفت: در کشت محصولات کشاورزی به روش دیم می‌توان محصول دوبرابری تولید کرد چرا که ۸۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران؛ شناسایی و رده بندی خاک‌ها، تجهیز و نوسازی اراضی، افزایش مواد آلی خاک، عملیات مناسب خاکورزی، مدیریت حاصلخیزی خاک، بهبود و بهسازی خاک، مدیریت بقایای گیاهی و استفاده از مواد اصلاح کننده خاک را از مهمترین اساس مدیریت پایدار خاک در افزایش بهره وری آب ذکر کرد.

گرجی، شناسایی و رده بندی خاک‌ها، تصویب قانون حفاظت از خاک، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور، پایش کیفیت و حاصلخیزی خاک، توسعه کشاورزی حفاظتی و ایجاد برنامه جدی برای فرسایش خاک را از مهمترین برنامه‌ها دانست.

انتهای پیام/

همایش روزجهانی خاک در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.