معاون حفاظت آب منطقه ای اصفهان :

وزارت نیرو جلوی بارگذاری های حوضه زاینده رود را بگیرد

معاون حفاظت آب منطقه ای اصفهان گفت : در حوضه زاینده رود شاهد بارگذاری های زیادی هستیم که وزارت نیرو باید از آنها جلوگیری جدی کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسن ساسانی معاون معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت : برخورد جدی با برداشت کنندگان غیر مجاز بالادست تا پایین دست زاینده رود و بستن چاه های غیر مجاز و ساماندهی از ابتدا تا انتهای زاینده رود از راهکارهای نجات اصفهان است.

وی با بیان اینکه نجات آب اصفهان در اجرای طرح بهشت آباد است ، گفت : اگر چه ما مدعی هستیم که بالغ بر پنج هزار و ۱۵۰ چاه غیر مجاز را بستیم اما چگونه می توان مطمئن شویم که به ازای بستن هر چاه غیر مجاز یک چاه غیر مجاز دیگر ایجاد نشود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در حوضه زاینده رود شاهد بارگذاری های زیادی هستیم که وزارت نیرو باید از آنها جلوگیری جدی کند ، ادامه داد : به عنوان مثال بارگذاری های اضافه ای که با ساخت مسکن مهر بدون مطالعه بر آب منطقه ای تحمیل شد  مانند ساخت مسکن مهر در فولاد شهر که یک هزار لیتر برثانیه آب نیاز دارد ، باید از کجا تامین کرد.

ساسانی به راهکارهای نجات اصفهان از خشکسالی خبر داد و افزود : جلوگیری از احداث صنایع بزرگ در زاینده رود و استفاده از پساب برای صنایعی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن و تغییر نگاه در حوزه آشامیدنی و بهداشت و صرفه جویی در مصرف آب از دیگر راهکارهای نجات اصفهان از خشکسالی است.

به تاکید وی ، کنترل‌های دقیق در هر دو استان  اصفهان و چهار محال و بختیاری و از چلگرد تا گاوخونی و نداشتن نگاه منطقه ای دولت از دیگر اقداماتی است که می تواند اصفهان را از خشکسالی نجات دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه باید در فلات مرکزی کشاورزی را متوقف کرد ،‌ اظهار داشت : توسعه کشت‌های سنتی و گلخانه‌ای به جای کشاورزی از دیگر راهکارهای امروزی برای مدیریت آب در اصفهان است.

بنا بر اظهار ساسانی ، اصفهان به غیر از سد زاینده رود ، دارای سدهای مهمی از جمله سد گلپایگان ، سد حنا در سمیرم ، ‌سده قره آقاچه ، سد باغ کل در خوانسار ، ‌سد خمیران در شهرستان تیران و سد کمانه در سمیرم است که وضعیت این سدها بهتر از سد زاینده رود نیست.

انتهای پیام/م

ضرورت برخورد جدی با برداشت کنندگان غیر مجاز آب زاینده رود

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار