انسداد ۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان هریس

فرماندار شهرستان هریس گفت: ۶۱ حلقه چاه آب غیرمجاز طی سال جاری در شهرستان هریس مسدود شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمودی فرماندار شهرستان هریس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان هریس با بیان این که انسداد چاه‌های غیرمجاز یکی ازراهکار‌های جلوگیری از هدر رفت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است گفت: امسال در این زمینه ۱۶۲ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و تعداد ۶۱ حلقه چاه انسداد و تعیین تکلیف شده است.

وی گفت: با مسدود کردن این چاه‌ها، ۲۸۳ هزارمترمکعب آب زیرزمینی در سال حفاظت‌شده و تعداد ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز از طریق دستگاه قضایی جهت انسداد آن‌ها اقدام شده است که با مسدود شدن این تعداد چاه‌های غیرمجاز، نزدیک یک میلیون مترمکعب آب زیرزمینی حفاظت خواهد شد.

فرماندارهریس بابیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از بهره بردارن خواست تا ضمن توجه به ارزش اقتصادی آب وبا عنایت به هدر رفت آب‌های سطحی در انهار سنتی و استخر‌های خاکی، با اصلاح و رعایت الگوی مصرفو کشت گیاهان سازگار با آب و خاک منطقه وتشکیل تعاونی آببران برای حفظ و صیانت از منابع آبی کمیاب شهرستان و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در جهت توسعه کشاورزی استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به بارش‌های کم و خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد و برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، نصب کنتور‌های هوشمند حجمی ضروری است.

محمودی با اشاره به ۹۷ مورد عقد قرارداد کشاورزان با نصابان کنتورهوشمند از نصب کنتور آب توسط ۳۸ نفر از بهره‌برداران از آب کشاورزی خبردادوخاطرنشان کرد: برای نصب کنتور‌های هوشمند از بهره‌برداران انتظار داریم همکاری‌های لازم با ادارات ذی ربط داشته باشند تا در کمترین زمان نسبت به نصب این کنتور‌ها اقدام شود.

فرماندار هریس با تاکید بر لایروبی و آزاد سازی تصرفات غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها افزود: کلیه اعیانی‌های احداث شده در مسیر رودخانه‌ها باید باهمکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در اسرع وقت قلع و قمع شوند.

 

انتهای پیام/ش

۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان هریس مسدود شده است

برچسب ها: محیط زیست ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار