معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان باید کاملا عملیاتی و کاربردی باشد.

جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی باید کاملا عملیاتی و کاربردی باشدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی صبح امروز در چهارمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به اهمیت این کارگروه گفت: هر ماه یک جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان را برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه این جلسات باید کاملا عملیاتی و کاربردی باشد نه اینکه صرفا در آن گزارش کار ارائه شود.

حسینی تاکید کرد: کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی ضمن بررسی مسائل و مشکلات پیش روی تجارت، صادرات، واردات، پایانه‌های مرزی، گمرکات و ... در چهارچوب قانون، باید برای حل مشکلات با استفاده از پیشنهادات بخش خصوصی راهکار ارائه دهد و دبیرخانه نیز اجرای مصوبات را بصورت جدی و دقیق پیگیری کند.

استفاده از ظرفیت مرزی بودن استان در جهت توسعه صادرات از دیگر موارد مورد تاکید معاون استاندار در این جلسه بود.

حسینی در این خصوص گفت: من هم از بخش دولتی و هم بخش خصوصی گلایه دارم که تاکنون یک طرح و برنامه جامع را برای استفاده از ظرفیت مرز‌ها و پایانه‌های مرزی استان ارائه نداده اند؛ پیگیری می‌کنیم که یک ساختار مشخص و یک طرح جامع در این رابطه تعریف و تدوین شود.

معاون اقتصادی استاندار از بخش خصوصی همچنین خواست مسائل و مشکلات را به موقع، دقیق و صادقانه منتقل کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن‌ها صورت گیرد.

حسینی در رابطه با میزان صادرات استان در هشت ماهه سال جاری نیز گفت: اگرچه میزان صادرات استان در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، اما این افزایش رضایت بخش نیست و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همکاری بخش دولتی و خصوصی تقویت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استقرار نمایندگان دستگاه‌های تعیین شده در پایانه‌های مرزی تاکید کرد و افزود: با توجه به ۲۴ ساعته شدن فعالیت پایانه‌های سرو، بازرگان و تمرچین، دستگاه‌های مربوطه باید تا فردا، نمایندگان دائمی خود را برای ارائه خدمات در این پایانه‌ها مستقر کنند.
حسینی در خصوص مشکل عدم وجود دستگاه‌های ایکس ری در برخی گمرکات استان نیز اظهار کرد: وزیر اقتصاد قول مساعد داده که ۱۵۰ میلیارد تومان به استان آذربایجان غربی جهت خرید دستگاه ایکس ری اختصاص دهد که پیگیر این موضوع هستیم.

وی به موضوع کنترل سوخت در مبادی مرزی نیز اشاره کرد و گفت: گا‌ها ارگان‌های کنترل کننده سوخت شامل گمرک، شرکت نفت و هنگ مرزی، بصورت جداگانه و غیرهماهنگ نسبت به کنترل سوخت در مبادی ورودی و خروجی اقدام می‌کردند که این مساله مشکلاتی را بدنبال داشت، لذا مقرر شده با پیگیری گمرک، دستگاه‌های مربوطه بصورت هماهنگ اقدام به کنترل سوخت کنند.

ناظر گمرکات استان نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت صادرات و واردات استان در ۸ ماهه سال جاری ارائه کرد.

احمد برکابیان گفت: میزان صادرات استان در ۸ ماهه امسال به ارزش ۶۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: خروجی صادرات سایر گمرکات از گمرکات استان نیز ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان همچنین گفت: میزان واردات استان در ۸ ماهه امسال، ۳۱۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۵۱۸ میلیون دلار بوده است، ۴۰ درصد کاهش داشته است.

در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات انجام گرفته مرتبط با زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی استان توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ارائه شد.

انتهای پیام/م

چهارمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.