باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاثیر آلودگی هوا بر جسم و روان کودکان + نحوه پیشگیری

تاثیر آلودگی هوا بر جسم و روان کودکان + نحوه پیشگیریکودکان قربانیان بی‌دفاع آلودگی هوا هستند و توصیه‌های مسئولان بهداشتی نقش موثری در حفاظت از سلامتی جسم و روان کودکان ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معضل ترافیک و آلودگی هوا همگانی‌ترین معضل زندگی مردم است که هر قشری را از کودک و پیر تا ثروتمند و فقیر را درگیر می‌کند. بنابر اظهارات لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز گذشته (دوشنبه 26 آبان 97) چهلمين روز هوای آلوده تهران در سال 97 بود. 

آلودگی هوا این روزها در بیشتر شهرهای کشور دیده می شود. در کنار عوارض جسمانی، آلودگی هوا بر روی روح و روان انسان‌ها به خصوص کودکان هم تاثیر زیان باری می‌گذارد. این نوع آلودگی می‌تواند علت بیماری بچه‌های بیش‌فعال باشد و ضریب هوشی دانش‌آموزان را کاهش دهد. بیماری اوتیسم ( نوعی اختلال رشدی کودکان که از علائم آن رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی است) و همچنین گوشه‌گیری کودکان، از آثار مخرب سرب موجود در هوای آلوده است.

متاسفانه در کشور ما فرهنگ حفاظت از محیط زیست نهادینه نشده و بسیاری از مردم، به هشدارهای زیست محیطی بی توجهی می کنند و مرگ‌ومیر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را باور نمی‌کنند.

چرا آلودگی هوا تاثیر بیشتری بر کودکان دارد؟

در هنگام آلودگی هوا، به دلایلی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، کودکان در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند:

-کودکان سریع‌تر نفس می‌کشند و تعداد تنفس آنها در دقیقه، بیشتر از بزرگسالان است.
- بیشتر از راه دهان نفس می‌کشند و در هر تنفس حجم هوای زیادی را وارد ریه‌ها می‌کنند.
- تحرک بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.
- معمولا زمان بیشتری را در فضای بیرون از خانه، مانند پارک یا حیاط منزل می‌گذرانند.
- ریه‌هایشان از زمان تولد همچنان در حال رشد است.
- سیستم ایمنی بدن‌شان هنوز کامل نشده است.
- در صورت وجود سرب در هوا، کودکان به دلیل آنکه قد کوتاه‌تری دارند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. زیرا سرب به دلیل سنگین بودن، به سطح زمین نزدیک‌تر است.

تاثیرات آلودگی هوا بر کودکان

لازم به ذکر است آلودگی هوا باعث کاهش آستانه‌ تحمل و بروز پرخاشگری در انسان می‌شود. هنگامی که فرد به دلیل آلودگی هوا و کمبود اکسیژن بی‌حوصله و یا کم‌حوصله می‌شود، توانایی کنترل خشم خود را از دست می‌دهد. درگیری‌های مردم پس از تصادف رانندگی در روزهایی که آلودگی هوا بیش‌تر شده افزایش می‌یابد. احساس نوع‌دوستی و کمک به دیگران و بخشش کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. پس باید نگران خشونت کلامی – فیزیکی و واکنش‌های ناهنجار در روزهایی که هوا آلوده است، باشیم.

البته در این شرایط می‌توان با قاطعیت گفت کودکان قربانیان بی‌دفاع آلودگی هوا هستند و توصیه‌های مسئولان، نقش موثری در حفاظت از سلامتی جسم و روان کودکان ندارد.

گفتنی است؛ آلودگی هوا روی یادگیری دانش‌آموزان نیز اثر می‌گذارد در این شرایط زمانی که هوا آلوده باشد دانش‌آموزان به سختی تمرکز می‌کنند و مجبورند برای یادگیری دروس انرژی بیشتری را صرف کنند و درنتیجه حالت خستگی و عصبانیت به آنها دست می‌دهد.

 سهیلا علیپور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر سلامت روان کودکان اظهار کرد: آلودگی ها می ‌تواند علت بيماری بچه‌های بيش‌فعال باشد و حتی می ‌تواند روی ضريب هوشی بچه اثر بدی گذارد.

وی با بیان اینکه هنوز سرب به عنوان آلاينده جدی در شهرهای بزرگ وجود دارد، گفت: غير از مواد سوختی مانند بنزين که سبب متصاعد شدن سرب می ‌شوند، وسايلی که روزمره از آنها استفاده می کنيم مانند وسايل الکترونيکی و اسبا‌ب‌بازی ها نيز دارای سرب هستند و ثابت شده که آلودگی سرب آثار زيان‌باری بر سلامت کودکان دارد.


بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از افسردگی کودکان


علیپور گفت: بيماری اوتيسم (نوعی اختلال رشدی كه با رفتارهای ارتباطی ، كلامی غير طبيعی مشخص می شود) و همچنين گوشه‌گيری کودکان و بيماری های گوارشی و تنفسی از آثار مخرب سرب موجود در محيط زندگی کودکان است.

این روان شناس گفت: ثابت شده حتی در بيماری های روحی- روانی مانند افسردگی يا اسکيزوفرنی ها، ردپایی از آلودگی هوا يافته می شود.

لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه در هنگام آلودگی هوا

دکتر عباس مومن زاده، فوق تخصص عفونی اطفال درباره لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه در هنگام آلودگی هوا می گوید: «بهتر است وسایل بچه ها در اتاقشان را با پارچه نم دار یک به یک تمیز کنیم تا ذرات معلق نشسته روی اشیا پاک شود. در شرایط آلوده نمی توان توصیه به باز کردن پنجره ها برای تعویض هوا کرد. مسلما خطر مواجه شدن با ذرات معلق خطرناک در هوای آلوده خارج از خانه در فصول سرد بسیار بیشتر است. این مواد موجب افزایش بروز عفونت های ریوی، شدت یافتن آلرژی و در بلندمدت زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان ها در کودکان می شود. بنابراین باید از مواجهه با ذرات معلق و مضر موجود در هوای آلوده پیشگیری کرد.»

توصیه‌های برای مراقبت از کودکان در هنگام آلودگی هوا

۱. کودکان را در خانه نگه دارید و جز در مواقع ضروری آنها را بیرون نبرید. اگر هم مجبور به این کار شدید سعی کنید صبح زود یا آخر شب این کار را انجام دهید.

۲. از فعالیت زیاد و شدید کودکان‌ جلوگیری کنید. فعالیت زیاد باعث ورود حجم هوای بیشتر و در نتیجه آلودگی بیشتری به ریه‌های آنها می‌شود.

۳. بر روی صورت کودک‌ ماسک هوا قرار دهید. ماسک‌ها تا حد زیادی از ورود برخی آلاینده‌های خطرناک،‌ گرد و غبار و باکتری‌ها به ریه‌ها جلوگیری می‌کنند.

۴. هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید. علاوه بر آلودگی هوا که به داخل خانه نیز راه پیدا می‌کند، طبق مطالعات آژانس حفاظت از محیط زیست، هوای داخل منازل می‌تواند حتی ۵ برابر آلوده‌تر از فضای بیرون باشد. در این راستا می‌توانید با رعایت برخی نکات و همچنین تصفیه هوا با استفاده از دستگاه‌هایی که دارای فیلتر HEPA هستند، هوای داخل منزل را پاکیزه نگه دارید.

۵. مایعات بیشتر و غذاهای سالم مصرف کنید. این توصیه نه‌تنها برای کودکان بلکه برای تمامی اعضای خانواده است. افزایش مصرف مایعات به فرایند سم‌زدایی در بدن‌تان کمک و از بروز علائم شدید ناشی از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند. همچنین غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C‌ و اسیدهای چرب امگا هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان کمک می‌کنند.

۶. انواع گیاهان را در خانه خود پرورش دهید، اگر هم نمی‌توانید خیلی به آنها رسیدگی کنید از گیاهان آپارتمانی که نیازی به رسیدگی زیاد ندارند استفاده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
خوب ببینید کشور ما تا چه اندازه آلت دست سرمایه داران و کارخانه داران قرار گرفته که حتی مسائل حیاتی مثل سرطان گرفتن و سکته کردن مردم و آسیب حیاتی به کودکان نیز باعث نمی شود خط تولید اتومبیل بنزینی متوقف شود و بجای آن اتومبیل برقی و هیبرید ساخته شود
آخرین اخبار