یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم حضور همزمان صنایع بالادست و پایین دست در بورس کالا

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى ایران، گفت: در جریان معاملات کالا‌ها میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، باید اصول منطق بازار برقرار باشد.

لزوم حضور همزمان صنایع بالادست و پایین دست در بورس کالاجعفر ذره بینى عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   اظهار کرد: نخستین حسن بورس کالا برای اقتصاد کشور، شفاف سازی روند معاملات کالا‌ها بوده است به طوریکه امروز همه فعالان بازار‌های کالایی که به دنبال رشد اقتصاد هستند در بورس کالا حضور دارند و از این بستر معاملات حمایت می‌کنند.

وی گفت: در جریان معاملات کالا‌ها میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، باید اصول منطق بازار برقرار باشد به این معنا که فعالیت برای همه زنجیره تولید به صرفه باشد و در حق هیچ یک از اعضای زنجیره، اجحاف نشود؛ در این رابطه تمرکز معاملات کالا‌ها در حوزه‌های مختلف به خصوص فلزات و پتروشیمی در بورس کالای ایران بهترین اتفاق است.

ذره بینی افزود: باید توجه کنیم که بورس کالا محلی برای حضور توامان صنایع بالادستی و پایین دستی با خواسته‌ها و شرایط متفاوت است، از این رو به طور طبیعی و به خصوص به دلیل نوسانات اخیری که در بازار‌ها مشاهده کردیم، شاید نقد‌هایی به روند معاملات چند محصول وجود داشته باشد که این موضوع نیز با تعامل میان فعالان صنعت قابل رفع است.


بیشتربخوانید: رقابت بیشتر در اقتصاد با تقویت بورس کالا/ نقش بورس کالا در تحریم‌ها چیست؟ 


وی با بیان اینکه عملکرد بورس کالا طی این سال‌ها و در فرازونشیب‌های اقتصاد ایران، قابل قبول بوده است، گفت: شفافیت ایجاد شده در معامله کالا‌ها تا حد زیادی مشکلات قدیمی صنایع فلزی و پتروشیمی ناشی از فعالیت‌های واسطه‌ها را کنار زده و به سلامت اقتصادی کشور کمک کرده است. از این رو با پایداری ثبات قیمت‌ها و تعادل بازارها، باید زمینه عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا فراهم شود تا همه تولیدکنندگان با رعایت قوانین به تامین نیاز واحد‌های پایین دستی و صادرات مبادرت ورزند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى ایران در پایان اظهار کرد: با عرضه و کشف واقعی قیمت کالا‌ها در بستر بورس کالا، دیگر مجالی برای سفته بازی‌های مخرب باقی نمی‌ماند و انگیزه طرفین معامله برای حضور در بورس کالا و رونق تولید بیشتر می‌شود؛ این همان رعایت اصول منطق بازار است که سال‌ها به دنبال آن هستیم.

انتهای پیام/

حسن بورس کالا برای اقتصاد کشور، شفاف سازی روند معاملات کالا‌ها بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار