مشاور وزیر و مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت:

تعهد می‌دهیم تأمین تجهیزات پزشکی در تحریم‌ها با هیچ مشکلی مواجه نشود

مسائلی گفت: صادرکنندگان تجهیزات پزشکی از سال ۹۸ برای خرید تجهیزات مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می‌گیرند.

حمایت وزارت بهداشت در سال ۹۸ مشمول صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خواهد شد/ صادرکنندگان تجهیزات پزشکی از سال ۹۸ در اولویت خرید مراکز درمانی قرار دارند/ انگاره‌سازان معاند تلاش می‌کنند نظام کشور را ناکارآمد نشان دهند/ تعهد می‌دهیم تأمین تجهیزات پزشکی در تحریم‌ها با هیچ مشکلی مواجه نشود

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حاشیه افتتاح خط تولید سرنگ اینفلیتور که در آنژیوپلاستی قلب و عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد، با اشاره به تحریم‌هایی ظالمانه‌ که بر کشور اعمال شده است، گفت: از ابتدای سال برنامه‌هایی بسیار متراکم و سنگین برای تأمین تجهیزات پزشکی انجام داده‌ایم و طیف گسترده و متنوع تجهیزات پزشکی مأموریت ما را در این حوزه سنگین کرده است.

وی ادامه داد: 3 هزار قلم دارو و 280 هزار قلم کالا در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که در این بین مدیریت کمبود‌ها و پایش بازار این تعداد تجهیزات پزشکی کاری بسیار دشوار است و اینکه ارز به موقع برای تولید یا واردات تجهیزات پزشکی انجام شود، نیازمند کار جدی و متراکم است.

راه‌اندازی سامانه مدیریت تأمین تجهیزات پزشکی

مسائلی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت تأمین تجهیزات پزشکی، گفت: در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی اعم از خصوصی، دولتی و خیریه در سامانه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ثبت شده‌اند.

وی اظهار کرد: گروهی مستقل برای مدیریت تأمین تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ایجاد شده است تا سامانه تأمین تجهیزات پزشکی به‌صورت روزانه تحلیل و پردازش شده و اگر در تأمین تجهیزات پزشکی به مداخله‌ای ویژه‌ نیاز شد این گروه وارد شوند.

راهکارهای رفع کمبودهای تجهیزات پزشکی

مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در ادامه به تشریح راهکارهای رفع کمبودهای تجهیزات پزشکی و مداخلات ویژه‌ای که انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: اگر برای تأمین تجهیزات پزشکی نیاز به مداخله ویژه داشته باشیم از تأمین کننده تجهیزات پزشکی اعم از تولید کننده یا وارد کننده دعوت می‌کنیم تا در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت حضور پیدا کند تا موانع تأمین تجهیزات پزشکی را از سر راه برداریم.

مسائلی ادامه داد: در صورت رفع نشدن موانع تأمین تجهیزات پزشکی واردات موازی را در دستور کار قرار خواهیم داد و برای تأمین کنندگانی که می‌توانند با قیمت مناسب محصولی مشابه کیفیت محصول بازار را تأمین کنند مجوز تولید یا واردات را صادر می‌کنیم تا مشکلی در تأمین تجهیزات پزشکی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: اینکه علی‌رغم تحریم‌ها مشکلات بانکی و نوسانات نرخ ارز در تأمین تجهیزات پزشکی مشکل قابل ملاحظه‌ای در کشور به وجود نیامده، نشان دهنده آن است که خدمت‌گذاران مردم در حال تلاش شبانه‌روزی در این حوزه هستند.

تلاش معاندان در ناکارآمد نشان دادن نظام

مشاور وزیر و مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه ممکن است امروز انگاره‌سازان معاند تلاش کنند نظام کشور را ناکارآمد نشان دهند گفت: من به عنوان یک خدمتگزار کوچک اعلام می‌کنم که خدمت‌گذاران مردم به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا مشکلی در کشور به وجود نیاید و امروز در حوزه تجهیزات پزشکی شهادت می‌دهم که تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور با فعالیت شبانه‌روزی دنبال می‌شود و مردم بدانند که این تعهد را می‌دهیم که تأمین تجهیزات پزشکی در تحریم‌ها با هیچ مشکلی مواجه نشود.

وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل در سال 98 گفت: برای سال 98 برنامه در دستور کار داریم که حمایت وزارت بهداشت مشمول تولیدکنندگان می‌شود که در صادرات نقش داشته باشند.

لزوم حضور تولیدکنندگان تجهیزات در بازارهای جهانی

مسائلی ادامه داد: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نباید فقط محصول خود را برای بازار ایران تولید کنند بلکه باید حتما در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند و تولیدکنندگانی که در صادرات نقش دارند در مناقصات و خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اولویت ویژه قرار دارند چرا که مهمترین حمایت وزارت بهداشت از تولیدکنندگان خرید تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی است.

مشاور وزیر و مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به کیفیت بالای تجهیزات پزشکی ایرانی گفت: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باید استانداردهای بین‌المللی مانند استاندارد اتحادیه اروپا را اخذ کنند، امسال این موضوع در وزارت بهداشت تحقق پیدا کرد و تولیدکنندگان قدم‌های بزرگی در ارتقای کیفیت و اخذ استانداردهای بین‌المللی برداشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی در داخل کشور تست‌ها را بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهند، گفت: وقتی تولیدکننده محصولی تولید می‌کند، باید آن محصول در آزمایشگاه تست شود و تست‌های تجهیزات پزشکی مورد ارزیابی وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و ما نظارت جدی بر کیفیت تست‌های آزمایشگاهی داریم و در سال جاری و در این حوزه شاهد رشدی قابل ملاحظه‌ بوده‌ایم.

مسائلی با الزامی دانستن اخذ استاندارد ایزو 17025 برای تجهیزات پزشکی، گفت: الزام به اخذ این استاندارد به منظور وحدت رویه در آزمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار گرفته است تا نتایج آزمایشگاه‌های داخلی مورد تایید مجامع بین‌المللی قرار گیرد.

مشاور وزیر و مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: ما کیفیت و نحوه عملکرد آزمایشگاه‌ها را مورد حمایت واکاوی قرار داده‌ایم و با آموزش‌های مداوم امیدواریم در آینده بسیار نزدیک استاندارد 17025 بین‌المللی در همه آزمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی استقرار پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار