پایش و مراقبت فعال بیماری شاربن در دام‌های نهبندان

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان از پایش و مراقبت فعال بیماری شاربن در دام‌های این شهرستان خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ راه انجام، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:از ابتدای سال جاری در راستای کنترل و پایش بیماری شاربن ۸ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و سنگین شهرستان نهبندان تحت مراقبت فعال این بیماری قرار گرفتند.


وی افزود: تهیه و تنظیم برنامه‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی دام‌ها و بیماری‌های مشترک انسان و دام و مراقبت فعال از بیماری‌ها از جمله وظایف دامپزشکی است.


راه انجام گفت: با توجه به عدم گزارش بیماری شاربن در ده سال اخیر در جمعیت انسانی و دامی شهرستان نهبندان، از ابتدای امسال مراقبت فعال جهت پایش بیماری شاربن در شهرستان انجام می‌شود.


رییس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اینکه منظور از مراقبت فعال بیماری‌های دامی، بازرسی و معاینه دام‌ها به منظور کشف احتمالی بیماری است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون مراقبت فعال بیماری شاربن در ۲۴۰ واحد دامی و با معاینه ۸ هزار و ۱۲۱ راس دام سبک، ۳۴۹ نفر شتر و ۱۲۹ راس گاو انجام شده و خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری شاربن در شهرستان مشاهده نشده است.


راه انجام با بیان اینکه از علائم بیماری شاربن در دام‌ها تب بالا، مرگ ناگهانی، خروج خونابه تیره رنگ لخته نشده از منافذ طبیعی بدن و بادکردن سریع لاشه است، از دامداران شهرستان خواست: به منظور جلوگیری از پخش باکتری دام‌های مشکوک به هیچ وجه نباید کالبدگشایی شود و لاشه دام‌های مشکوک باید به طریق اصولی در عمق ۳ متری زمین دفن شود.
انتهای پیام/ب


۸ هزار و ۶۰۰ راس دام نهبندان تحت مراقبت فعال بیماری شاربن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.