هرآنچه باید از خواص امگا ۶ بدانید

در این مطلب شما را با خواص امگا 6 آشنا خواهیم کرد که شاید از آن بی خبر باشید.

بهترین غذاهای امگا 6، مزایای شگفت انگیز و نسبت استفاده مناسب با امگا 3به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  امگا ۶ یک اسید چرب ضروری است که برای سلامتی مطلوب لازم است اما نمی تواند به تنهایی توسط بدن تولید شود. اسیدهای چرب امگا ۶ مانند امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری هستند که تنها از طریق غذا و مکمل به دست می ‌آیند. اسیدهای چرب امگا ۶ برای مغز بسیار مهم هستند و در رشد و تکامل نقش اساسی ایفا می ‌کنند.

با این وجود این اسید چرب غیر اشباع (PUFA) بیشتر از حفظ مغز در نظم خوب بدن موثر است. علاوه بر این، امگا ۶ رشد پوست و مو را تحریک می‌ کند، سلامت استخوان را حفظ می‌ کند، به تنظیم متابولیسم کمک می‌ کند، سیستم تولید مثل را سالم نگه می ‌دارد و این لیست همچنان ادامه دارد و فایده های بسیار دیگری هم دارد.

با این شرایط آیا اسیدهای چرب امگا ۶ برای شما مفیدند؟ این چیزی است که شما باید در مورد این اسید چرب ضروری و اینکه چگونه بر سلامتی شما تاثیر می ‌گذارد، بدانید. با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام سوال هایتان برسید.

مزایای اسیدهای چرب امگا ۶

به کاهش درد عصب کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که استفاده از اسید گاما لینولینیک (GLA) – یک نوع اسید چرب امگا ۶ – ممکن است علائم درد عصب را در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی در درازمدت کاهش دهد. نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی است که می ‌تواند در نتیجه دیابت با کنترل ضعیف اتفاق بیفتد.

یک مطالعه در مجله “مراقبت دیابت” نشان داد که دریافت GLA به مدت یک سال به میزان قابل‌ توجهی در کاهش علایم نوروپاتی دیابتی در مقایسه با دارونما، موثرتر بود. گرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این می ‌تواند اثرات گسترده‌ ای داشته باشد و ممکن است برای افرادی با شرایط مختلف با درد عصب، از جمله سرطان و HIV مفید باشد.

ممکن است آرتریت روماتوئید را درمان کند

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن التهابی است که با علایم ورم مفاصل مثل درد مفاصل، سفتی و ورم مفاصل مشخص می ‌شود. اگر چه درمان سنتی معمولا شامل استفاده از داروهای تجویزی و درمان فیزیکی است، انواع ویژه ‌ای از اسیدهای چرب امگا ۶ می توانند به کاهش علایم کمک کنند.

اختلال بیش فعالی کم‌ توجهی، که به ADHD نیز مشهور است، وضعیتی است که می‌ تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت ‌تاثیر قرار دهد و می ‌تواند علائمی نظیر بی توجهی، بیش ‌فعالی، و نوسانات روحی را به دنبال داشته باشد.

یک مطالعه خارج از سوئد، بر درمان موضوعات با اختلال بیش ‌فعالی کم‌ توجهی (ADHD)با استفاده از مکمل امگا ۳ و امگا ۶ را بررسی کرد. این مطالعه شامل مجموعا شش ماه آزمایش با ۷۵ کودک و نوجوان بوده‌ است.

در حالی که اکثریت آن‌ ها به درمان امگا ۳ و امگا ۶ پاسخ ندادند، یک گروه از ۲۶ درصد با بیش از ۲۵ درصد کاهش علائم اختلال بیش ‌فعالی کم ‌توجهی واکنش نشان دادند. پس از شش ماه، ۴۷ درصد بهبود در علائم را نشان دادند.

فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا یک وضعیت جدی است که می تواند نیروی خون را در مقابل دیواره های شریانی افزایش دهد، فشار اضافی بر روی ماهیچه قلب وارد کند و در طول زمان آن را تضعیف می کند.

مطالعات نشان می دهد که GLA به تنهایی یا همراه با روغن ماهی امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم فشار خون بالا کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه بر روی مردان با فشار خون بالا نشان داد که دریافت روغن انگور سیاه، که نوعی روغن حاوی مقادیر زیاد GLA است، می ‌تواند به طور قابل ‌توجهی فشار خون انقباضی را کاهش دهد.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

سازمان های بهداشتی مانند انجمن قلب آمریکا اغلب توصیه می کنند که روغن های گیاهی حاوی چربی های اشباع نشده مانند اسید لینولئیک را جایگزین چربی های اشباع شده کنید تا خطر بیماری های قلبی عروقی کاهش یابد.

البته، به خاطر داشته باشید که زمانیکه نوبت به روغن های گیاهی می رسد، برخی از انتخاب ‌ها بهتر از دیگران هستند، چرا که بسیاری از آن‌ها اغلب بسیار تصفیه‌ شده و از محصولات اصلاح‌ شده ژنتیکی مشتق می ‌شوند، که باید از آن‌ها اجتناب شود.

با این حال، اسید لینولئیک می ‌تواند از منابع دیگری نیز مانند آجیل و دانه به دست آید. گردو به طور خاص، یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که در حدود ۱۱ گرم اسید لینولئیک و نیز مقدار خوبی از اسید چرب امگا ۳ است که می ‌تواند به حفظ متعادل کردن اسیدهای چرب شما کمک کند.

از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

همانطور که سن ما بیشتر می شود، به تدریج بافت استخوان هایمان را در طول زمان از دست می ‌دهیم، و منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان می ‌شود.

مطالعات انجام‌ شده در کالیفرنیای جنوبی و منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می ‌دهد که اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA) می توانند به حفظ ساختار اسکلتی ما کمک کند، و گزارش می ‌دهد که هم مردان و هم زنان در هنگام دریافت چربی‌ های امگا ۶ و امگا ۳، شاهد بهبود سلامت استخوان‌ های کفل و ستون فقرات بودند.

علاوه بر این، نسبت این اسیدهای چرب ضروری نیز ممکن است وارد عمل شود. محققان گزارش داده ‌اند که خوردن یک نسبت بالاتر از اسیدهای چرب امگا ۶ نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش تراکم معدنی استخوان در ناحیه مفصل ران برای هر دو جنس همراه است و این نشان می‌ دهد که اعتدال در مصرف اسیدهای چرب در رژیم غذایی نیز بسیار مهم است.

مواد غذایی و مکمل های امگا ۶

با این حال چه غذاهایی حاوی امگا ۶ زیاد است؟ انواع مختلفی از اسیدهای چرب امگا ۶ وجود دارد و بیشتر از روغن های گیاهی مانند اسید لینولئیک به دست می آیند. اسید لینولئیک در بدن به GLA تبدیل می شود. GLA در چندین روغن گیاهی از جمله روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان و روغن دانه انگور سیاه یافت می‌ شود.

گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، آجیل و دانه نیز منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. با این حال، انتخاب مواد غذایی ارگانیک، فرآوری نشده و غیر اصلاح ‌شده ژنتیکی برای به حداکثر رساندن مزایای بالقوه امگا ۶ نکته ای حائز اهمیت است.

مکمل های امگا ۶ نیز در دسترس هستند، اما همیشه بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق منابع غذایی دریافت کنید. نه تنها این اسیدهای چرب امگا ۶، به تامین چربی‌ های ضروری موردنیاز شما کمک می‌ کند، بلکه شامل مقدار زیادی از ویتامین‌ های مهم، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها نیز هستند.

در اینجا لیستی از انواع مختلف اسیدهای چرب امگا ۶ که می ‌توانید آن ‌ها را به دست آورید، وجود دارد:

اسید لینولئیک: روغن سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ (گل خشت) ، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن پنبه دانه، روغن سبوس برنج

اسید آراشیدونیک: روغن بادام زمینی، گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی

GLA: دانه های شاهدانه، اسپیرولینا، روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان، روغن دانه ی انگور سیاه

غذاهای سرشار از امگا ۶:

گلرنگ
روغن هسته انگور
روغن آفتابگردان
روغن تخم خرفه
روغن ذرت
روغن گردو
روغن پنبه دانه
روغن سویا
روغن کنجد
عوارض امگا ۶

متاسفانه، رژیم غذایی معمولی آمریکایی، عمدتا حاوی اسید های چرب امگا -۶ قابل توجهی نسبت به اسیدهای چرب امگا -۳ است، به خصوص به این دلیل که امگا ۶ در بسیاری از غذاهای ناسالم مانند سس سالاد، چیپس، پیتزا، غذاهای پاستا و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس قرار دارد.

چرا زمانی که امگا ۶ به مقدار زیاد مصرف شود، مضر است؟ مصرف بیش از حد روغن های گیاهی، یا اسیدهای چرب می‌ تواند به التهاب کمک کند و خطر بیماری‌ های جدی مانند بیماری ‌های قلبی، سرطان، آسم، ورم مفاصل و افسردگی را افزایش دهد و این یکی از دلایلی است که شما باید مصرف امگا ۶ خود را در حد متوسط حفظ کنید.

از طرف دیگر، این اسیدهای چرب کاملا برای حفظ سلامت کلی حیاتی هستند، بنابراین نباید آن ‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در عوض، در مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ و امگا ۶ در رژیم غذایی خود تعادل را برقرار کنید و از منابع ناسالم اسیدهای چرب امگا ۶ جلوگیری کنید.

گرچه متوسط رژیم غذایی غربی حاوی امگا ۶ نسبت به امگا ۳ حدود ۱۵ به ۱ است، نسبت پیشنهاد شده باید برای سلامتی مطلوب نزدیک به ۲ به ۱ باشد.

افراد با شرایط خاص مثل اگزما، پسوریازیس، ورم مفاص و یا دیابت باید قبل از مصرف مکمل های امگا ۶ با پزشک خود مشورت کنند.

منبع:مجله سلامت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.