عوارض استفاده بی‌رویه از مسکن‌ها + اینفوگرافی

مسکن‌ها نوعی از داروها هستند که بدون نسخه پزشک و خیلی آسان در اختیار افراد قرار می‌گیرد، برخی از افراد با کوچکترین درد به مسکن پناه می برند اما از عوارض مصرف زیاد آن آگاه نیستند.

عوارض بی رویه مسکن ها+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، مصرف دارو و مسکن در انواع بیماری‌ها اثرات مثبت دارد و باعث بهبود شرایط فرد می‌شود اما اگر به صورت خود سرانه مصرف شوند خطرناک هستند و عوارض جانبی زیادی به همراه دارند.

دارو‌های مسکن که بسیار پر طرفدار هستند به اشکال مختلفی مثل قرص، شربت، آمپول و شفاف وجود دارند، پر مصرف‌ترین آن‌ها شامل دیکلوفناک، ژلوفن، نوافن و بروفن می‌شود که برای تسکین درد‌های عضلانی، سردرد و دندان استفاده می‌شوند.

مهمترین عوارض مسکن‌ها

از مهم‌ترین عوارض این مسکن‌ها مشکلات و اختلالات گوارشی است این دارو‌های غیر استروئیدی، اگر زیاد مصرف شوند عوارض گوارشی شدید مثل معده درد، سوءهاضمه، کرامپ‌های شکمی و حالت تهوع به دنبال دارند؛ همچنین ممکن است  باعث بالا رفتن فشار خون، یبوست، تشدید علائم آسم، حساسیت‌های جلدی و احتباس مایعات بدن می‌شود.

متاسفانه خیلی از ما عادت کرده‌ایم به همین شیوه، خود درمانی کنیم و منتظر هیچ مشکلی هم نباشیم، اما متخصصان و پزشکان اعتقاد دارند همه افراد در معرض خطر هستند و نباید به بهانه این‌که بیماری خاصی ندارند، هر دارویی را خودسرانه مصرف کنند.

هرچند مصرف آسپرین در برخی از بیماران قلبی موجب پیشگیری از ایجاد لخته‌های خونی، کاهش انقباض و انسداد عروق قلبی می‌شود ولی برخی از مطالعات علمی نشانگر این است که مصرف بی رویه عمده مسکن‌ها خطر ابتلا به سکته قلبی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی و حتی افراد سالم افزایش می‌دهد.

در صورت نیاز به تسکین بیشتر می‌توان از فراورده‌های موضعی نظیر کرم، پماد و ژل‌های مسکن بهره‌مند شد. ژل کاپسسین (فلفل) که دارای ترکیباتی ضد ماده مولد درد به نام ماده P و در تسکین دردهای عضلانی و مفصلی موثر است، تنها عارضه قابل ذکر آن ایجاد قرمزی و حساسیت پوستی در برخی از افراد حساس است که باید قبل از مصرف وسیع مقداری اندک از آن را به بخشی از پوست ناحیه ساعد گذاشت و در صورت عدم حساسیت می‌توان این ژل را استفاده کرد

در نهایت در صورت رفع نشدن درد می‌توان از خفیف‌ترین مسکن‌ها با حداقل دز (مقدار) درمانی و برای دوره کوتاه بهره برد و در صورت تداوم درد به صورت تدریجی و منقطع از فراورده های خوراکی و تزریقی استفاده کرد.

عوارض بی رویه مسکن ها+اینفوگرافی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار