واکنش وزارت خارجه آمریکا به درخواست‌ها برای اخراج سفیر سعودی

وزارت خارجه آمریکا درخواست‌ها برای اخراج خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا به‌دلیل قتل جمال خاشقجی، را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا درخواست‌ها برای اخراج سفیر سعودی را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از خالد بن سلمان، برادر کوچک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سفیر این کشور در آمریکا حمایت کرد و درخواست‌ها برای اخراج او به‌دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد بن سلمان، را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به واشنگتن اگزمینر گفت: «نقش خالد بن سلمان به عنوان سفیر سعودی در آمریکا همچنان پابرجاست و ما به همکاری خود با او در زمینه مسائل مهم منطقه ای و دوجانبه ادامه خواهیم داد».

سازمان جاسوسی سیا در ارزیابی های خود به این نتیجه رسید که قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «همانطور که وزیر (خارجه) گفته است، ما همچنان به تلاش های خود برای اثبات حقایق، ارزیابی اطلاعات و پاسخگو نگه داشتن قاتلان جمال خاشقجی ادامه می دهیم و به سعودی ها تأکید می کنیم آنها هم در تحقیقاتشان همین کار را انجام دهند».

دیک دربین، رئیس اقلیت سنا بلافاصله پس از بازگشت خالد به آمریکا از او انتقاد کرد و گفت: «به دلیل مشارکت مستقیم ولیعهد سعودی در ربودن و قتل جمال خاشقجی، ما باید رسماً سفیر سعودی در آمریکا را اخراج کنیم. ما باید از همه متحدان خود بخواهیم همین کار را انجام دهند. تا زمانی که پادشاهی سعودی درک نکند که کشورهای متمدن دنیا این رفتار را رد می کنند، تا زمانی که او هزینه این رفتار را نپردازد، سعودی ها همچنان از این دست اقدامات انجام می دهند.»

 در پی قتل خاشقجی، کنگره آمریکا در تلاش برای وضع یک قانون ضد سعودی است. مجلس سنا قرار است به قطعنامه ای رأی دهد که رئیس جمهور را وادار می کند به حمایت خود از ائتلاف سعودی در نبرد یمن پایان دهد. مباحثه درباره این لایحه قانونی ممکن است فرصتی برای رأی گیری در خصوص شماری از متمم های قانونی فراهم کند؛ متمم هایی که می توانند راه های جایگزینی برای تقبیح پادشاهی سعودی ارائه دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار