عشایر خراسان جنوبی مجبور به فروش دام‌هایشان شده‌اند

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی و نداشتن هزینه خرید علوفه عشایر استان مجبور به فروش دام‌هایشان شدند.

عشایر خراسان جنوبی مجبور به فروش دام‌هایشان شده‌اندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ حسین‌پور سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در بازدید از مناطق عشایری شهرستان بیرجند گفت: یکی از شاخصه‌های مهم عشایر، دامداری است و دام پایه و اساس زندگی عشایری است.

وی افزود: استان خراسان جنوبی با دارا بودن جمعیت دامی قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر استان‌ها نقش بسیار مؤثر و بی‌بدیلی در تأمین مایحتاج پروتئینی کشور از جمله گوشت قرمز دارند به طوری که جامعه عشایری استان سالانه به طور میانگین بیش از 6 هزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار عرضه می‌کند.

حسین‌پور اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌های چندین ساله باعث فقر شدید مراتع شده و عشایر برای تامین خوراک دام خود مجبور به خرید علوفه از جمله جو شده‌اندکه با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی، عشایر مجبور به فروش دام‌های خود شده‌اند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از راهکارها تامین نهاده‌های دامی استفاده از ذرت علوفه‌ای است تا وابستگی به نیاز دیگر نهاده‌ها را کم کند و از آنجایی که شرایط کشت آن در استان مهیا است می‌توان جایگزین خوبی برای دیگر نهاده‌ها باشد.

وی اظهار داشت: هرساله به دلیل نداشتن شرایط بسته بندی، ذرت علوفه‌ای از استان خارج و پس از بسته بندی با قیمت چندین برابر مجدد برای نیاز دامداران و عشایران خریداری می‌شود در همین راستا شرکت تعاونی عشایری زیرکوه در یک کارگاه اقدام به بسته بندی ذرت علوفه‌ای برای تامین نهاده‌های دامی عشایر و روستائیان است کرده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال سرمایه ثابت و سرمایه در گردش از محل سرمایه شرکت تعاونی اجرا شده که باعث ایجاد اشتغال 4 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر غیر مستقیم شده است.

انتهای پیام / ط آ

برچسب ها: دام ، عشایر ، خراسان جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.